۹ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۳۲
کد خبر: 83152548
T T
۰ نفر

بررسي رسانه ها

از كربلاي 4 تا توئيت يك فرمانده

۹ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۳۲
کد خبر: 83152548
از كربلاي 4 تا توئيت يك فرمانده

تهران-ايرنا- اظهارنظر توئيتري دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره عمليات كربلاي 4 در سي و دومين سالروز انجام اين عمليات، واكنش هاي گسترده اي را در فضاي رسانه اي كشور در پي داشت و سيل عظيمي از انتقاد ها را عليه ادعاي مطرح شده از سوي محسن رضايي برانگيخت.

به گزارش گروه نشريات خبري؛ عمليات كربلاي چهار، روز 5 دي سال 1365 انجام شد، اما بر اساس اطلاعات ميداني و خاطرات فرماندهان و رزمندگان؛ اهداف اين عمليات پيش از آغاز از سوي دشمن شناسايي و انجام آن لو رفته بود.
در سي و دومين سالروز انجام عمليات كربلاي 4، محسن رضايي از فرماندهان جنگ در حساب توئيتري خود نوشت: ' با عمليات كربلاي 4 به دشمن وانمود كرديم كه عمليات سالانه ما تنها همين بوده است. 10 روز بعد در همان نقطه و در زماني كه نيروهاي ارتش بعثي به مرخصي رفته بودند، عمليات كربلاي 5 را انجام داديم. عمليات كربلاي 4 براي فريب دشمن انجام شد. اگر تحليلگر تاريخي در فهم آن فريب بخورد، پس واي به حال نوشته هاي او'.
انتشار اين توئيت بلافاصله با واكنش هاي گسترده در فضاي رسانه اي كشور مواجه شد و چهره‌هاي مختلف سياسي و نظامي كه سابقه حضور در هشت سال دفاع مقدس را دارند با انتشار مطالب مختلف در شبكه‌هاي اجتماعي يا مصاحبه نسبت به عمليات فريب خواندن كربلاي چهار واكنش نشان دادند.
بررسي امروز (نهم دي ماه) روزنامه ها، خبرگزاري ها و تارنماهاي داخلي نشان مي دهد كه رسانه هاي منتسب به طيف اصلاح طلب در گزارش و تحليل هاي خود به طور مفصل به اين موضوع پرداخته اند، برخي از اهداف انتخاباتي محسن رضايي در پس اين ادعا سخن گفتند و برخي، اظهار نظر او را نسجنيده و اقدامي به دور از مصلحت انديشي خواندند.
انتقاد از توئيت اخير محسن رضايي در برخي از رسانه هاي منتسب به طيف اصولگرا نيز بازتاب داشت و برخي آن را سخن ناصواب يك فرمانده و خودزني سياسي محسن رضايي خواندند اما برخي از اين رسانه ها، واكنش هاي انتقادي را نوعي سوء برداشت از توئيت مختصر محسن رضايي دانستند و گير دادن بيش از حد به محسن رضايي را ناجوانمردانه توصيف كردند.

رسانه هاي اصلاح طلب
............................
**واكنش چهره‌هاي مختلف سياسي و نظامي به توئيت رضايي
روزنامه شرق نوشت:دايره واكنش‌ ها به توئيت محسن رضايي آن قدر وسيع بود كه محسن اسماعيلي، عضو شوراي نگهبان نيز از آن بيرون نماند. او با انتشار دو عكس از غواصان عمليات كربلاي 4 در صفحه اينستاگرام خود نقل ‌قولي از امام خميني آورد كه كوتاه بود اما نافذ؛ امام خميني (ره): «من در اينجا از مادران، پدران، خواهران، برادران، همسران و فرزندان شهدا و جانبازان به خاطر تحليل‌هاي غلط اين روزها رسما معذرت مي‌خواهم و از خداوند مي‌خواهم مرا در كنار شهداي جنگ تحميلي بپذيرد...».

روزنامه اعتماد نيز در مطلبي نوشت: پس‌لرزه‌هاي توييت عجيب برادر ‌محسن درباره معرفي عمليات كربلاي چهار به عنوان عمليات فريب كه ظهر جمعه منتشر شد، همچنان ادامه دارد و چهره‌هاي مختلف سياسي و نظامي كه سابقه حضور در هشت سال دفاع مقدس را دارند، با انتشار مطالب مختلف در شبكه‌هاي اجتماعي يا مصاحبه نسبت به عمليات فريب خواندن كربلاي چهار واكنش نشان دادند. حسام‌الدين آشنا مشاور فرهنگي رييس‌جمهور از نخستين چهره‌هايي بود كه در ساعات پاياني روز جمعه با انتشار خاطره‌اي از دوران دفاع مقدس در كانال تلگرامي خود نسبت به ادعاي محسن رضايي واكنش نشان داد...پس از حسام‌الدين آشنا و آغاز روز كاري جديد، خبرنگاران در رسانه‌هاي مختلف براي يافتن چرايي انتشار اين توييت و بررسي صحت و سقم آن به سراغ كارشناسان، پژوهشگران و فرماندهان جنگ رفتند. سردار محسن رشيد، از راويان جنگ تحميلي كه 10 سال مديريت مركز مطالعات و تحقيقات جنگ را بر عهده داشته، به ادعاي محسن رضايي درباره عمليات كربلاي 4 واكنش نشان داد و در گفت‌وگويي كوتاه با انتخاب گفت: «عمليات كربلاي 4 فريب نبوده و اتفاقا عمليات اصلي بوده است.»

سيد محسن حسيني‌ پويا عضو شوراي اسلامي شهر مشهد كه در عمليات كربلاي 4 به عنوان نيروي غواص حضور داشته در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، با بيان اينكه ادعاي محسن رضايي كاملا مغاير با اطلاعات موجود بود و به هيچ وجه قابل دفاع نيست، تصريح كرد: اينگونه اظهارات باعث مي‌شود خستگي بر تن رزمندگاني كه بازمانده كربلاي 4 هستند و جانبازاني كه سال‌ها با رنج‌هاي حاصل از آن عمليات درگير بوده‌اند، بماند... علاوه بر اين، اين مسايل براي خانواده‌هاي شهداي اين عمليات سنگين است. آيا اكنون مي‌خواهند به خانواده‌هاي شهداي عمليات كربلاي چهار بگويند ‌كه اين عمليات ايضايي بوده و واقعي نبوده و به قصد فريب دشمن انجام شده است؟ در مقابل، به اين خانواده‌ها چه پاسخي خواهيد داد كه آيا شما صلاحيت و اختيار لازم را داشته‌ايد كه براي چيزي كه از آن به عنوان فريب دشمن ياد مي‌كنيد چند هزار نفر را به قربانگاه بفرستيد؟

روزنامه آرمان به نقل از صادق زيباكلام فعال سياسي اصلاح‌طلب در خصوص اظهارات محسن رضايي نوشت: همين عمليات كربلاي4 يا عمليات‌هاي ديگر، آقاي رضايي به عنوان فرمانده پاسخ دهند چرا اين عمليات بايد انجام مي‌شد. تا امروز آقاي رضايي و دوستانشان سعي كردند در خصوص جنگ فقط آن شكوه، افتخار و بزرگي كه وجود دارد، مطرح شود، اما قطع به يقين روزي در وراي اين افتخارات وجه ديگري به تدريج به وجود خواهد آمد و آقاي رضايي بايد در اين خصوص توضيح دهد. بسيار سوالات ديگري وجود دارد كه بي‌پاسخ مانده است.

به گزارش تارنماي انتخاب، در پي اظهارات محسن رضايي درمورد عمليات كربلاي چهار، محمدباقر قاليباف واكنشي همراه با كنايه به او نشان داد. او نوشت: كاش فرماندهان ديگر هم بفهمند كه در برخورد با خانواده اين شهدا لااقل سنجيده سخن بگويند!

**اهداف انتخاباتي محسن رضايي
صادق زيباكلام استاد علوم سياسي دانشگاه تهران در گفت‌ و ‌گو با خبرگزاري ايلنا، در واكنش به اظهارات اخير محسن رضايي و در تحليل فعاليت‌هاي گسترده دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: اظهارنظرهاي اخير برخلاف تصور آقاي محسن رضايي نه تنها براي ايشان راي جمع نمي‌كند بلكه آن مختصر شانسي كه ايشان پيش از اين براي نامزدي انتخابات رياست جمهوري داشتند را هم از بين خواهد برد... آقاي رضايي هنوز خود را به عنوان يك نامزد احتمالي اردوگاه اصولگرايان براي انتخابات آينده در نظر گرفته است...در همين راستا فكر مي‌كنم اين اقدامات و اظهارنظرهاي آقاي رضايي در جهت مطرح ساختن خودش به عنوان يك نامزد بالقوه اصولگرا صورت مي‌گيرد. البته اين در حالي است كه اظهارنظرهايي از سوي وي انجام مي‌شود كه در حقيقت او را تخريب مي‌كند.

روزنامه شرق نيز در تيتر نخست خود نوشت:توئيت جنجالي محسن رضايي هنوز مناقشه مي‌آفريند. فرمانده وقت سپاه خود را در بد منازعه‌اي قرار داده است. او «مرد هميشه ‌كانديدا» است و همواره نيم‌ نگاهي به فضاي رسانه‌اي دارد. با اين‌ وجود اظهارنظر اخير او نه‌ تنها هيچ كمكي به ارتقاي چهره‌اش در افكار عمومي نكرد كه برعكس؛ رضايي حالا مي‌بيند كه در كنار منتقدان هميشگي ‌اش، گروه‌هاي نزديك به او نيز بهت‌ زده از اظهاراتش، يا سكوت مي‌ كنند يا به جمع منتقدان اضافه مي‌شوند.

** اظهار نظر رضايي به دور از مصلحت انديشي
روزنامه آرمان در مطلبي با عنوان 'رازهاي عمليات كربلاي4' نوشت: جداي از گفتار رضايي بايد به اين نكته اذعان داشت كه گفتن اين مسائل در شرايط فعلي كشور اساسا به مصلحت جامعه است؟ عمليات كربلاي4 همچنان يكي از بحث برانگيز‌ترين عمليات‌هاي جنگ بود و هنوز هم پس از 32 سال هست.... كربلاي 4 و 5 يادآور 12هزار شهيد گلگون كفن اين آب و خاك با استراتژي برخي فرماندهان است كه يادآوري آن مشكلي حل نمي‌كند. لذا بايد اذعان داشت پرداختن به اين مسائل در شرايط فعلي به مصلحت نيست!

**روزنامه قانون در مطلبي با عنوان ' پاتك به عمليات فريب' نوشت: ادعاي محسن‌ رضايي براي تحريف تاريخ دفاع مقدس با واكنش تند جامعه روبه‌ روشد... مظلوم ‌ترين قشر جمهوري اسلامي ايران شهدا ، جانبازان، مفقودالاثران و خانواده‌هاي آن‌ها هستند زيرا در اين روزها اگر قرار است برخي خود را پشت دژي پنهان كنند به اين عزيزان متوسل مي‌ شوند؛ در صورتي ‌كه نياز به برانگيختن احساسات باشد از اين قشر استفاده مي‌ كنند و امروز نيز وضعيت به گونه ‌اي است كه اگر عده‌اي بخواهند ناكارآمدي تاريخي خود را به گونه ‌اي ديگر گزارش دهند، تاريخ و چگونگي شهادت رزمندگان را تحريف مي‌كنند. طيف‌هاي مختلفي در ايران هستند كه از نگاه‌هاي مختلفي به مسائل جاري كشور دارند ولي در موضوعاتي كه به دفاع‌مقدس و شهدا منتهي مي‌شود به گونه‌اي ديگر برخورد مي‌كنند و احترام خاصي قائل هستند و براي همين زماني ‌كه اظهارات يا ادعاهايي مطرح مي‌شود كه به نوعي زير سوال بردن شهيد و شهادت يا لطمه وارد كردن به آن‌ها باشد بانيان اين نوع رفتار با واكنش تند جامعه روبه رو خواهندشد.

**محسن رضايي موضوع داغ فضاي مجازي
روزنامه ايران در مطلبي با عنوان ' اسرار كربلاي 4' نوشت: توئيت پرحاشيه محسن رضايي و اين ادعا كه عمليات كربلاي 4 براي فريب دشمن طراحي شده بود را هيچ چيز از سر خط خبرهاي ايران خارج نكرده؛ حتي اعتراض پر سر و صداي دانشجويان واحد علوم و تحقيقات تهران. همچنان در فضاي مجازي هشتگ «كربلاي چهار» داغ است و در فضاي رسانه‌ها بازار داوري درباره سخنان رضايي از سوي فرماندهان و رزمندگان دفاع مقدس. در فاصله 24 ساعت پس از طرح ادعاي «فريب بودن» عمليات كربلاي چهار توسط رضايي، كمتر كسي به دفاع از سخنان او برخاست. ديروز اما هر چند محدود ولي در چند مورد برخي‌‌ها در موافقت با سخنان رضايي به اظهار نظر پرداختند ؛اظهار نظرهايي كه اتفاقاً آنها هم نه تنها بر سخنان رضايي مهر تأييد نمي‌زدند كه حتي بر لو رفتن و ناموفق بودن عمليات كربلاي 4 تأكيد داشتند. اين در حالي بود كه در مقابل تعداد به مراتب زيادتري از مطلعين عمليات كربلاي چهار عليه او موضع گرفته‌اند.

روزنامه همدلي واكنش‌ها و حاشيه‌ها به ادعاي جنجالي «محسن رضايي» درباره رخدادهاي جنگ تحميلي را بررسي كرد و نوشت: «محسن رضايي» اخيرا سوژه اكثر رسانه‌هاي عمومي و فضاي مجازي شده است. البته سوژه نه به معناي مثبت كلمه، بلكه به معناي منفي آن است. مردم پرسش‌هاي بي‌شماري در مورد مسائل جنگ تحميلي دارند كه هنوز جوابي براي آنها دريافت نكرده‌اند. اين روزها سردار محسن رضايي نه به‌خاطر پاسخ به پرسش‌هاي مردم، بلكه به خاطر اظهارات غيرواقع بينانه‌اش، ذهن مردم را بيش از پيش مساله‌دار كرده است. سردار با دو توئيت درباره عمليات كربلاي 4 در سي و دومين سالگرد اين عمليات، در فضاي مجازي، اعتراض خيلي از فرماندهان نظامي، رزمندگان، مديران نظام و همچنين كاربران فضاي مجازي را برانگيخت.

تارنماي فرارو در مطلبي با عنوان ' جنجالِ «فرمانده» و «فريب»! ' نوشت:توييت‌هاي جنجال‌برانگيز محسن رضايي در سالگرد عمليات كربلاي 4 با واكنش‌هاي زيادي رو به رو شد. بسياري از كاربران او را مسئول شكست اين عمليات مي‌دانند.

بهار نيوز نوشت: اين ادعاي محسن رضايي درباره‌ي عمليات كربلاي چهار كه روز گذشته در حساب كاربري او در توييتر منتشر شده است با اعتراض گسترده‌اي از سوي كاربران توييتر مواجه شد. نكته جالب توجه درباره‌ي توييت‌هاي اعتراضي خطاب به اين فرمانده اسبق سپاه پاسداران آن است كه حاميان اغلب طيف‌هاي سياسي به اين توييت آقاي رضايي معترض هستند.

رسانه هاي اصولگرا
.......................
**تبديل عمليات لو رفته به عمليات فريب
سردار غلامپور فرمانده قرارگاه كربلا در دوران دفاع مقدس نيز در گفت و گو با فارس گفت: عمليات لو رفته‌ي كربلاي4 را به شناسايي و فريب تبديل كرديم...وي با بيان اينكه كربلاي چهار و پنج هردو در منطق نظامي يك عمليات محسوب مي شوند، گفت: ما پس از عمليات كربلاي4، وانمود كرديم كه عمليات اصلي ما همين بوده است و اين نوعي عمليات فريب به حساب مي آيد.

**سوء برداشت از توئيت محسن رضايي
به گزارش خبرگزاري مهر ، سردار سرتيپ بسيجي «بهمن كارگر» رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس گفت: متأسفانه توئيت مختصر سرلشكر محسن رضايي در خصوص عمليات كربلاي 4 باعث برداشت‌ هاي متفاوت و بعضاً غير صحيح شد... شايد بهتر بود اين موضوع در يك جلسه كارشناسي و با توضيح و تفسير بيشتري توسط سرلشكر رضايي صورت مي‌گرفت و مطمئن هستم كه در اين‌صورت، چنين برداشتي از توئيت ايشان نمي‌شد. متأسفانه برخي افراد عكس‌العمل مناسبي در اين مورد نداشتند و بعضاً اين را فرصتي براي عقده‌گشايي و حمله به ارزش‌هاي دفاع مقدس و فرماندهان و رزمندگان مجاهد في سبيل الله قرار دادند. پيشنهاد مي‌كنم كه عزيزان دلسوز و متعهد در اين رابطه، با درايت و بصيرت و با زمان‌شناسي مناسب، اظهار نظر كنند تا خداي‌ناكرده باعث نگراني خانواده‌هاي معظم شهدا و ايثارگران نشود.
** حاشيه هاي توئيت محسن رضايي
خبرگزاري تسنيم به نقل از سعدالله زارعي كارشناس مسائل سياسي نوشت: واقعيات جنگ از جمله عمليات كربلاي چهار را نمي‌توان در چارچوب اظهارات يك فرمانده ولو يك فرمانده ارشد تحليل كرد...براي تحليل يك عمليات كه به اهداف خود نرسيده است، بايد كارشناسان نظامي بنشينند و ابعاد مختلف موضوع را بررسي كنند...الآن چه نفعي مي‌بريم از به ميان كشيدن تعلل فرماندهاني كه در شرايط كاملا' نابرابر و در عين حال جان بر كف در صحنه‌هاي حساس عملياتي بوده‌اند و در كنار مديريت موفق و افتخارآميز ده‌ها عمليات در چند عمليات هم ناموفق بوده‌اند؟ ...متأسفانه سخن ناصواب يك فرمانده، كار را به طرح مباحثي كشانده كه سوداگران عرصه سياست، پايه‌هاي امنيت كشور را نشانه بروند...آيا قبيله‌گرايي ارزش خون به دل كردن خاندان صبور و سترگ شهيدان عزيز را دارد؟

به گزارش تارنماي مشرق نيوز ؛ توييت محسن رضايي درباره عمليات كربلاي چهار به يك جنجال بزرگ در شبكه‌هاي اجتماعي تبديل شد. فرمانده اسبق سپاه اين عمليات را، عمليات فريب براي اجراي كربلاي 5 خواند. همين اظهارنظر كافي بود تا سيلي از انتقادات به سوي محسن رضايي سرازير شود. بسياري اين اظهارنظر محسن رضايي را دستكم خلاف مصلحت مي‌دانند. البته افرادي چون حسام الدين آشنا هم با ارائه روايت‌هاي جعلي سعي كردند فضا را به سمت و سوي ديگري هدايت كنند.

**انتقاد از توئيت محسن رضايي
تارنماي صراط نيوز نوشت: محسن رضايي، دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام كه در آن زمان فرماندهي سپاه را برعهده داشته است در دو توييت گفته كه اين عمليات يك عمليات فريب براي دشمن بوده است. موضوعي كه البته واكنش‌هاي متفاوت و بسياري را از زمان انتشار به همراه داشته است اما محمدعلي اسفناني، از غواصان بازمانده عمليات كربلاي4 در واكنش به اظهارات محسن رضايي، مي‌گويد نمي‌تواند چنين حرفي را قبول كند كه اين عمليات يك عمليات ايذايي يا براي فريب بوده است.

تارنماي طراط نيوز در مطلب ديگري با عنوان 'خودزني سياسي محسن رضايي' نوشت:محسن رضايي، اين روزها با ارائه يك تفسير عجيب از عمليات مهم كربلاي 4، يك تنه فضاي سياسي و رسانه اي كشور را بهم ريخته است. برادر محسن روزهاي جنگ اين روزها ولوله اي در فضاي سياست برپا كرده است، آنهم با جمله كوتاه و توئيتري از عمليات كربلاي چهار. فرمانده اسبق سپاه اين عمليات را، «عمليات فريب» براي اجراي عمليات كربلاي 5 خوانده است. همين روايت مبهم و عجيب از يكي از مهمترين عمليات هاي دوران دفاع مقدس كافي بود تا سيلي از انتقادات به سوي محسن رضايي سرازير شود و از اصولگرا تا اصلاح طلب، از چهره هاي سياسي تا نظامي با كنايه، دلخوري و گلايه به اين توئيت جنجالي سردار پاسخ دهند.انتقادات تا آنجا پيش رفته كه حتي رقيب انتخاباتي سردار يعني قاليباف هم لب به گلايه بگشايد و بگويد«كاش فرماندهان ديگر هم بفهمند كه در برخورد با خانواده اين شهدا لااقل سنجيده سخن بگويند!»

**حمايت از محسن رضايي
تارنماي خبري تحليلي الف در يادداشتي با عنوان 'گير دادن بيش از حد به محسن رضايي ناجوانمردانه است' نوشت: تحليل جنگ با منطق امروز كار درستي نيست. آن روزها شعار و منطق و گفتمان حاكم اين بود كه چه بكشيم چه كشته شويم، پيروزيم. اين يك شعار ساده نبود. ارگانهاي تبليغي جنگ و نظام اين را به عنوان شعار نهضت حسيني تبليغ مي‌كردند. اصلا فلسفه شهادت همين بود. جوانهاي مملكت هم در چارچوب اين منطق نفس مي‌كشيدند و با همين نگاه به سوي شهادت مي‌شتافتند.... گير دادن بيش از حد به محسن رضايي و متهم كردنش به كشتن جوانان ايراني، ناجوانمردانه است. حتي اگر او در اظهارنظرهايش مطالبي را بيان كند كه با روح و روان آدمها بازي كند. خود محسن رضايي سرباز يك تفكر و گفتمان بود و سعي داشت در چارچوب همان گفتمان خدمت كند. رضايي در زماني فرمانده نظامي بود كه در آن شرايط بسياري از سياستمداران و ديپلمات‌هاي ما هم تصور درستي از دنيا و روابط بين‌الملل نداشتند. حالا منصفانه نيست كه بار همه اشتباهات را متوجه او كنيم.

تارنماي الف در مطلب ديگري با طرح اين سوال كه چرا فرمان حمله به محسن رضايي صادر شده است؟ نوشت: اظهارنظر درباره محتواي توئيت اخير آقاي محسن رضايي طبعا در صلاحيت متخصصان جنگ است. آنهايي كه امروز از كربلاي 4 و 5 حرف مي زنند را البته ما مي شناسيم.آنها، از جمله رفقاي آقاي مشاور دولت، همان كساني هستند كه زماني بزرگ و كوچك شهداي اين كشور را نواختند و اصل دفاع و جنگ را زير سوال بردند. لذا بعيد است كه دل آنها به حال جنگ و شهدا سوخته باشد.
**گروه نشريات خبري
پژوهشم**1181**1732