۱۰ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۴۱
کد خبر: 83153864
T T
۰ نفر
مرگ كودكان مهاجر ترامپ را شرمنده نكرد- محسن طاهرزاده*

نيويورك- ايرنا- دونالد ترامپ با سياست مهاجرتي اش كه نشانگر شخصيت نژادپرستانه اوست، خانواده هاي زيادي را از هم جدا كرد، كودكان را به سرنوشتي مبهم فرستاد و حتي از مرگ آنها به جاي شرمندگي، عليه رقباي حزبي خود بهره برد.

خاستگاه ترامپ كه عمدتا ايالت هاي سفيد پوست با روحيه نژادپرستي است، از شعار انسداد مرزها و توقف ورود اتباع برخي كشورها در كارزار انتخاباتي وي استقبال كرد و همين امر باعث شد تا ترامپ نخستين تصميم هاي خود را پس از ورود به كاخ سفيد درباره مهاجرت اتخاذ كند.
او ورود اتباع 6 كشور عمدتا مسلمان را ممنوع كرد و نتايج كشمكش حقوقي در دادگاه هاي آمريكا نيز نتيجه نداد و به بهانه اين كه اين مساله مي تواند بر امنيت ملي آمريكا اثر داشته باشد، دستور اجرايي رئيس جمهوري آمريكا را نافذ دانستند.
گام بعدي وي، لغو اقامت اتباعي بود كه سالها پيش به صورت غيرقانوني وارد آمريكا شده و در سايه زندگي كرده بودند.
اين مهاجران كه تقريبا اكثر آنها ازقشر فقير و از كشورهاي آمريكاي لاتين براي دستيابي به يك زندگي بهتر به آمريكا سفر كرده اند، در سال 2012 و براساس تصميم دولت باراك اوباما موسوم به داكا توانستند، به صورت موقت مجوز اقامت در آمريكا را به دست آورند و از نگراني اخراج از اين كشور، رها شوند.
ترامپ همچنين به تابعيت فرزندان اتباع خارجي در آمريكا هم واكنش نشان داد و گفت چرا بايد به آنها به خصوص متولدين والدين مهاجر غيرقانوني تابعيت آمريكا اعطا شود.
به موجب قانون آمريكا، اعطاي تابعيت در اين كشور بر اساس سيستم خاك است و متولدين اين كشور به صورت خودكار تابعيت آن را كسب مي كنند اما ترامپ كه مي خواهد براي آمريكا هويت مستقلي در نظر گيرد و نژاد خاصي را در اين كشور گسترش دهد، با اين مساله هم به مبارزه برخاسته و مي خواهد اين قانون را تغيير دهد.
موضوع ديگري كه بحث جدي در اين كشور ايجاد كرده، شعار انتخاباتي ديوار مرزي ترامپ است. چهل و پنجمين رئيس جمهور آمريكا از دو سال پيش تا كنون فرياد ديوار مرزي سرداده و خواستار آن شده است تا بودجه كافي براي اين منظور اختصاص داده شود.
او معتقد است كه اين ديوار مانع جدي از ورود مهاجران كشورهاي آمريكاي لاتين از طريق مرز مكزيك مي شود و براي اجراي اين پروژه، پنج ميليارد دلار بودجه درخواست كرده است.
محل اختلاف در اين مساله هم خود شعار انتخاباتي ترامپ است كه مدعي شده بود، مكزيك هزينه ساخت اين ديوار را خواهد پرداخت و حتي در سال نخست رياست جمهوري خود نيز اين ادعا را تكرار مي كرد اما شواهد گوياي آن است، مكزيك زير بار پرداخت آن نرفته و ترامپ مجبور شده اين هزينه را از جيب آمريكايي ها پرداخت كند.
همزمان با اين جدال سياسي ميان جمهوريخواهان ودمكرات ها براي اختصاص چنين بودجه اي، موج بزرگي از مهاجران از كشورهاي گواتمالا، السالوادور و هندوراس به سوي مرزهاي آمريكا گسيل شدند.
ترامپ دستور داد 6 هزار نيروي ارتش اين كشور عازم مرزها شوند تا از ورود اين مهاجران كه ماه ها هزاران مايل را براي رسيدن به آن طي كرده بودند، ممانعت به عمل آورند.
اين اقدام در كنار نافرماني ترامپ براي ساخت مجتمع هاي مرزي اقامت مهاجران، شرايط انساني ناگواري را براي اين در راه ماندگان ايجاد و اين شرايط با جداسازي كودكان از والدين و نگهداري آنها در زندان هاي مرزي، وضعيت را بغرنج تر كرد تا جايي كه دو كودك به نام هاي ژاكلين كال هفت ساله و فيليپه گومز آلونزو هشت ساله در هفتم و بيست و چهارم دسامبر در كنار اين مرزها جان باختند.
ترامپ كه در مقابله با دمكرات هاي مخالف اختصاص بودجه درخواستي وي براي ديوار مرزي، بخشي از دولت را به طور موقت تعطيل كرده است، در يادداشت هاي توئيتري خود همچنان به اين مساله مي پردازد و در يكي از يادداشت هاي غيرانساني خود، مرگ اين كودكان را به گردن دمكرات ها انداخت كه با بودجه وي موافقت نكرده اند.
استدلال او اين گونه بود كه اگر ديوار ساخته مي شد، اين مهاجران هرگز به سوي آمريكا نمي آمدند!
البته اين اظهار نظر ترامپ براي مرگ كودكان تعجب آور نيست چرا كه او نزديك به دو سال، نشان داده است كه اهميتي براي مسايل انساني قايل نيست و براي او جدايي كودكان از والدين به خصوص با اجراي دستور منع ورود از سوي چند كشور، يك امر عادي محسوب مي شود.
داستان غم انگيز مرگ عبدالله حسن كودك دو ساله يمني كه بر اثر عارضه مغزي در يكي از بيمارستان هاي كاليفرنيا جان باخت هم يكي از اين نمونه هاست.
آمريكا تنها به دليل اينكه مادر اين كودك، تبعه كشوري است كه رئيس جمهوري آن را در فهرست ممنوع شدگان ورود به آمريكا قرار داده است، مدت ها اجازه نداد در كنار كودك در حال مرگ خود باشد.
اگرچه بودن يا نبودن مادر اين كودك، تاثيري در حيات يا ممات وي نداشت اما عاطفه انساني و مادري حكم مي كرد كه در آخرين لحظات، كنار تخت پاره تن خود باشد و آخرين بوسه و آغوش را نثار او كند.
دولت نژادپرست ترامپ تنها تحت تاثير فشارافكار عمومي به«شيما سويله» ويزاي ورود داد و 10 روز پس از آن، عبدالله چشم از اين جهان فروبست.
اما اين ها، همه بازي سياسي ترامپ با مساله مهاجرت نيست و به نظر مي رسد اين داستان در ابعاد داخلي و خارجي ادامه داشته باشد.
**كارشناس مسائل آمريكا