نبايد دانش آموزي به بهانه نياز مالي از تحصيل محروم بماند

بندرعباس- ايرنا- مديركل آموزش و پرورش هرمزگان گفت: اين نهاد مسايل مالي افراد بازمانده از تحصيل را جبران مي كند و نبايد هيچ دانش آموزي در اين استان به بهانه نياز مالي و اقتصادي از تحصيل محروم بماند.

به گزارش ايرنا، موسي دادي زاده سرخايي روز دوشنبه در نخستين نشست خبري خود با اصحاب رسانه افزود: در اين راستا نشست هاي متعددي با وزارت رفاه، انجمن ها و نهادهاي خيريه و همچنين با وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته است و به روساي ادارات نيز اعلام شده دانش آموزي به خاطر نداشتن تامين مالي از مدرسه جا نماند.
وي بيان داشت: خانواده هايي كه تاكنون فرزندانشان را به خاطر مسايل مالي به مدرسه نفرستاده اند، از هم اكنون اقدام به ثبت نام كنند.
مديركل آموزش و پرورش هرمزگان اظهارداشت: هزينه مالي براي بازماندگان از تحصيل در سه مرحله شامل بعد از ثبت نام در مدرسه، بعد از امتحانات نوبت اول و بعد از امتحانات نوبت دوم به طور مستقيم به حساب مدير مدرسه پرداخت مي شود.
دادي زاده گفت: اگر دانش آموزي به خاطر مسايل فرهنگي نيز از مدرسه جا مانده است، بدنبال اين هستيم كه اين مشكل را نيز در برنامه اي ميان مدت و دراز مدت برطرف كنيم.
وي اضافه كرد: اين اقدام در راستاي بسط و توسعه عدالت آموزشي اداره كل آموزش و پرورش صورت گرفته است كه تمامي دانش آموزاني كه در سن مدرسه قرار دارند، بتوانند جذب شوند.
اين مسوول ادامه داد: طرح انسداد مبادي بي سوادي نيز در راستاي شناسايي و جذب بازماندگان از تحصيل در شهرها و بخش هاي هرمزگان از طريق انجمن اولياي و مربيان به شوراي پشتيباني دنبال مي كنيم و در روستاها نيز اعلام كرده ايم كه اين طرح با كمك دهياران و مدارس تشكيل شود.

**مدرسه كانون يادگيري محلي
مديركل آموزش و پرورش هرمزگان گفت: مدرسه كانون اصلي تعليم و تربيت رسمي در جامعه و كانون يادگيري محلي است و تمامي سياست گذاري ها و برنامه ريزي هاي اهداف آموزشي و تربيتي در اين كانون اصلي آموزش بايد تحقق پيدا كند.
دادي زاده سرخايي بيان داشت: در اين راستا بايد جايگاه مديريت مدرسه در سيستم تعليم و تربيت ارتقا پيدا مي كند و بايد دنبال اين باشيم افرادي را به عنوان مدير مدرسه انتخاب كنيم كه توانايي و شايستگي هاي علمي و حرفه اي لازم را براي انجام كار داشته باشند.
وي ادامه داد: همسوسازي و هماهنگي بين سطح هاي مختلف مديريتي آموزش و پرورش (از مدرسه تا اداره كل)يكي ديگر از برنامه هاي آموزش و پرورش است كه بدنبال اين هستيم با اجراي آن از تضاد و دوگانگي در ارائه و اجراي برنامه ها در اين نهاد جلوگيري شود.
اين مسوول ارتقاي كيفيت و جايگاه مدارس را از ديگر برنامه هاي در دستور كار آموزش و پرورش هرمزگان دانست و گفت: باتوجه به اين كه مدرسه كانون يادگيري محلي است، بايد جايگاهش ارتقا پيدا كند.
دادي زاده سرخايي ادامه داد: در مرحله نخست دانش آموزان و در مرحله بعدي اوليا، معلمان، مديران و عوامل اجرايي و همچنين مردمي كه در آن محل زندگي مي كنند، از مزاياي كانون بهره مند مي شوند.
وي ادامه داد: مدرسه بايد تاثيرات مثبتي براي آن محله اي كه در درونش قرار گرفته است، داشته باشد و در راستاي ارتقاي كيفيت آموزشي و ارتقاي كانون محلي تعامل گسترده اي بين اهالي محله و اهالي مدرسه ايجاد شود.
اين مسوول ادامه داد: بحث قانون گرايي و پرهيز از قانون گريزي و شفافيت در انجام امور از ديگر برنامه هاي مهم و اساسي آموزش و پرورش هرمزگان است.
دادي زاده گفت: آموزش وپرورش به عنوان مهم ترين دستگاه تعليم و تربيت رسمي كشور است كه بر مبناي نظام ارزشي جامعه شكل گرفته و وظيفه آن تامين و تربيت نيروي انساني مورد نياز جامعه و تحول در عرصه هاي مختلف نظام اجتماعي، سياسي و فرهنگي كشور است.

**تمركز آموزش پرورش بر سند تحول بنيادين
مديركل آموزش و پرورش هرمزگان گفت: تمركز بر سند تحول بنيادين نظام آموزشي به عنوان محور و مبناي جهت گيري هاي نظام تعليم و تربيت از ديگر رويكردهاي اين نهاد است.
دادي زاده سرخايي افزود: سند تحول بنيادين نظام آموزش و پرورش براي ايجاد تحول در نظام آموزشي و تربيت فرزندان جامعه تنظيم و به تصويب شوراي عالي آموزش وپرورش، شوراي عالي انقلاب فرهنگي و مراجع ذي صلاح رسيده است كه موظف به اجراي آن هستيم.
وي بيان داشت: برنامه درسي ملي از ديگر اسناد بالادستي و مهم آموزش و پرورش است كه در راستاي تحقق راهكارهاي سند تحول بنيادين تنظيم شده است و بايد در اين راستا گام برداريم.
اين مسوول همچنين بر ساحت هاي 6 گانه تعليم و تربيت تاكيد كرد و گفت: آموزش و پرورش نبايد تك بعدي و تك ساحتي اداره شود.
وي گفت: علاوه بر مسايل آموزشي دانش آموزان بايد به مسايل پرورشي، زيستي، سلامت و بهداشت، مسايل اجتماعي و سياسي نيز توجه شود.
وي ادامه داد: بهبود ساختارها و رويه ها در سيستم آموزش و پرورش و كوتاه كردن مسيرهاي انجام كار از ديگر رويكردهاي اين نهاد فرهنگي است و بدنبال اين هستيم كمه روش ها را در جهت تقويت مدرسه محوري بهبود ببخشيم.
اين مسوول ادامه داد: تامين زيرساخت ها برمبناي سند تحول بنيادين، توسعه گفتمان سند تحول بنيادين، ارتقاي مديريت منابع انساني وتوانمندي نيروي انساني، ارتقاي انگيزه و منزلت حرفه اي، فرهنگي و اجتماعي فرهنگيان، ايجاد موزه ي آموزش و پرورش، توسعه مشاركت در آموزش و پرورش و تقويت و توسعه نهادهاي فرهنگي، پرورشي و تربيت بدني از مهم ترين اهداف و سياست هاي اجرايي آموزش و پرورش هرمزگان است.
دادي زاده سرخايي گفت: اگر بهترين مدرسه و دانش آموز و همراه ترين خانواده ها را داشته باشيم اما منابع انساني ما به روز نباشند، به آن هدف ترسمي كه ارتقاي كيفيت آموزشگاه است، دست نمي يابيم.
وي گفت: براي اين كه نيروي انساني را توانمند كنيم دو راهكار آموزش ضمن خدمت و برگزاري كارگاره هاي آموزشي متناسب با نياز معلمان را در دستور كار داريم.
اين مسوول گفت: افزايش اثر بخشي آموزش فني و حرفه اي و كار و دانش از ديگر برنامه اي آموزش و پرورش است كه آن را مطابق با قانون برنامه ششم توسعه دنبال مي كنيم.
وي ادامه داد: تا پايان قانون برنامه ششم توسعه بايد 50 درصد دانش آموزان اين كشور به سمت فني و حرفه اي و كار و دانش هدايت شوند كه توسعه رشته هاي فني و حرفه اي و كارو دانش مي تواند ما را در رسيدن به اين مهم و در ايجاد منابع انساني براي توسعه اين استان كمك كند.

**تنبيه دانش آموزان خط قرمز آموزش وپرورش
مديركل آموزش و پرورش هرمزگان گفت: تنبيه بدني دانش آموزان در مدرسه به عنوان خط قرمز آموزش وپرورش است كه از طريق بخش نامه هايي اين امر به مدارس اعلام شده است.
دادي زاده با اشاره به تنبيه بدني دانش آموزي كه اخيرا در يكي از مدارس استان پيش آمده بود، افزود: از خانواده اين دانش آموز دلجويي صورت گرفته است.
وي بيان داشت: جايگاه آموزش و پرورش هرمزگان در كشور تا سه سال پيش برابر سازمان سنجش 23 بود كه اين ميزان طبق آخرين آمار به 17 ارتقا يافته است كه در اين مدت 6 پله پيشرفت داشته ايم.
وي گفت: آموزش و پرورش يك فرايند است كه در راستاي برنامه هاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت شكل مي گيرد و چون بنيه علمي دانش آموزان طي 12 سال شكل مي گيرد، لذا به يك مرتبه نمي توان ارتقاي جايگاه پيدا كرد.
همزمان با آغاز سال تحصيلي جديد، 344 هزار و 536 دانش آموز در قالب 14 هزار و 107 كلاس درس در دوره هاي مختلف تحصيلي راهي مدرسه مي شوند كه 13هزار و 739 نفر معلم كار تعليم و تربيت آنان را برعهده دارند.
7195/6048