۱۱ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۴۰
کد خبر: 83155085
T T
۰ نفر
120 واحد غير مجاز در بانه مرغ زنده توزيع مي كنند

سنندج - ايرنا - رئيس اداره دامپزشكي بانه گفت: 120 واحد غير مجاز در بانه اقدام به عرضه مرغ زنده و كشتار آن بدون توجه به ضوابط بهداشتي مي كنند.

آرام بحري روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به اينكه در برخي از منازل هم مرغ زنده توزيع مي شود، اظهار داشت: مرغي كه توسط اين واحدها عرضه مي شود از جاهاي نامشخص وارد و ضوابط بهداشتي نيز در آنجا اصلا رعايت نمي شود.
وي با بيان اينكه اكنون تنها 10 واحد توزيع مرغ كشتار روز زير نظر اين اداره در بانه فعاليت مي كند، افزود: مرغي كه در كشتارگاه ذبح مي شود مشخصاتي مانند پروانه واحد و تاريخ انقضا دارد اما مرغ هاي زنده فاقد اين مشخصات هستند و غير بهداشتي بوده و علاوه بر تهديد سلامت مصرف كننده، قيمت تمام شده اش نيز از مرغ كشتار روز بيشتر است.
بحري يادآور شد: مشكلات كشتارگاه طيور بانه رفع شده و روزانه 17 تُن مرغ در اين واحد ذبح مي شود كه تنها 2 تُن آن در شهرستان مصرف و باقي به شهرستان هاي همجوار صادر مي شود.
رئيس دامپزشكي بانه تاكيد كرد: اين اداره از واحدهاي صنفي كه مرغ كشتار روز عرضه كنند حمايت مي كند اما عرضه كنندگان غير مجاز برابر ضوابط و مقررات بهداشتي منتظر برخورد قانوني باشند.
وي گفت: شيوع بيمارهاي مهلك بين انسان و دام و بيماري هاي فوق حاد در واحدهاي پرورش طيور كه گاهي 100 درصد تلفات در پي دارد، پخش فضولات و ضايعات طيور در سطح شهر و روستا و ايجاد آلودگي ميكروبي و محيط زيستي، انتشار بيماري در بين پرندگان مهاجر، و تاثير منفي صحنه هاي كشتار براي كودكان و زنان باردار از جمله معضلات توزيع مرغ زنده در سطح شهر است.
بحري با بيان اينكه تاكنون 2 واحد توزيع مرغ غير مجاز در اين شهرستان پلمب شده است، اظهار داشت: در آذر امسال با اجراي طرح تشديد نظارتي 170 كيلوگرم انواع فرآورده هاي گوشتي خام غير بهداشتي و فاسد در فروشگاه ها و مراكز عرضه كشف و ضبط شد.
شهرستان مرزي بانه 80 واحد مرغداري صنعتي مجاز دارد و به لحاظ توليد مرغ رتبه دوم استان كردستان را دارد.
بانه با 158 هزار نفر جمعيت در 270 كيلومتري غرب سنندج مركز استان كردستان واقع شده است.
7469/9102