به گزارش ایرنا حناچی در طرح سه شنبه بدون خودرو صبح امروز (سه شنبه) مسیر میدان توحید تا میدان ولیعصر (عج) را همراه با خبرنگاران با دوچرخه ركاب زد.
پیروز حناچی 6 آذر ماه امسال و زمانی كه سرپرست شهرداری تهران بود به طور رسمی اعلام كرد به سه شنبه های بدون خودرو پیوسته است.
وی در یك ماه و نیم گذشته هر سه شنبه با وسایل حمل و نقل عمومی رفت و آمد و مدیران شهری را نیز به این كار تشویق كرده است.
سه شنبه هفته گذشته نیز حناچی با استفاده از تاكسی و اتوبوس به كارگاه مترو دولت آباد رفت و عصر آن روز با دوچرخه برای شركت در جلسه كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی راهی بهارستان شد.
**توسعه ایستگاههای دوچرخه
این اقدام نمادین شهردار تهران در حالی این روزها خبرساز شده كه مطالبه برای در اختیار گذاشتن دوچرخه با قیمت مناسب تر به مردم یا اختصاص یارانه برای تهیه دوچرخه مورد مطالبه قرار دارد و شهردار پایتخت می گوید كه نمی تواند با اختصاص یارانه كمك كند شهروندان بتوانند دوچرخه را ارزان تر تهیه كنند اما تلاش دارد كه ایستگاههای دوچرخه كه این وسیله نقلیه را به شهروندان به صورت كرایه ای در اختیار آنان می گذارد توسعه دهد.
حناچی امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینكه توسعه مترو و حمل و نقل عمومی كاهش آلودگی و بیماری شهروندان را در پی خواهد داشت، گفت: یكی از اقدامات كاهش آلودگی هوا توسعه ناوگان مترو، حمل ونقل عمومی و ایستگاههای دوچرخه در سطح پایتخت است.
شهردار تهران همچنین اظهارداشت: توسعه حمل و نقل عمومی می تواند در كاهش 40 درصدی دیابت در جامعه كمك كند كه در این خصوص بخشی از خیابان های تهران از جمله كریمخان و بلوار كشاورز و ایرانشهر به ایستگاه های عمومی دوچرخه مجهز شدند.
وی در پاسخ به این سئوال كه قیمت بالای دوچرخه های باتری دار برای خانواده ها مقرون به صرفه نیست و در این خصوص چه برنامه دارید؟ گفت: شهرداری اینك با تولیدكنندگان و شركت های دانش بنیان دوچرخه مذاكراتی كرده است و باید كمك كنیم این اتفاق هر چه سریعتر رخ دهد تا دوچرخه های باتری دار ارزان تر عرضه شود.
شهردار تهران ادامه داد: راه اساسی برای ارزان شدن دوچرخه های برقی تولید آن در ایران است و ازجمله گره های اساسی ما در این خصوص باتری های این وسایل عمومی به شمار می رود كه بتوان به جای وسایل كاربراتوری دوچرخه های عادی- برقی و موتور سیكلت های برقی جایگزین شود.
حناچی در این پاسخ به سوالی مبنی براینكه شهرداری اعتباراتی به صورت یارانه برای خرید دوچرخه شهروندان در نظر گرفته است یا خیر؟ افزود: به شكل یارانه هیچ گونه برنامه ای نخواهیم داشت بلكه تلاش داریم تا به صورت كرایه ای دوچرخه هایی را در اختیار شهروندان قرار دهیم.
**واكنش ها به دوچرخه سواری آقای شهردار
استفاده شهردار تهران از دوچرخه با حاشیه های زیادی همراه بوده است؛ از جمله آنكه غلامحسین كرباسچی شهردار اسبق تهران همان اوایل پیوستن حناچی به پویش سه شنبه های بدون خودرو از این مساله انتقاد و از حناچی خواست تا زمانی را برای دوچرخه سواری صرف می كند به پیگیری امور شهری بپردازد.
البته شهردار تهران نیز در پاسخ به این واكنش ها عنوان كرد استفاده از دوچرخه در مقایسه با سایر وسایل زمان چندانی نمی گیرد.
**پاسخ شهردار به واكنش ها
حناچی همچنین در نخستین اجلاس فرصت های سرمایه گذاری شهر تهران در پاسخ به این واكنش ها و نیز توضیح درباره اقدام خود گفت: سه شنبه ها با استفاده از دوچرخه به محل كار می روم تا تقاضایی را رقم بزنم كه نظام مدیریت شهری را وادار كند این موضوع را به رسمیت بشناسد.
وی با بیان اینكه براساس نظرسنجی انجام شده از شهروندان 70 درصد مردم آلودگی هوا و ترافیك را مهمترین مساله تهران و حتی قبل از مسائل اقتصادی می دانند اظهارداشت: در شهری كه سه میلیون موتورسیكلت، دوچرخه و تعداد زیادی خودرو در حركتند باید توسعه استفاده از دوچرخه یكی از محورهای اصلی كار ما باشد.
**كارهای فرهنگی خوب است اما
كارشناسان اجتماعی و شهرسازی می گویند اجرای موفق چنین طرح های فرهنگ سازی در گرو ایجاد زیرساخت های لازم در شهر تهران به لحاظ شهرسازی و فرهنگی است.
دكتر كرامت الله زیاری استاد تمام و عضو هیات علمی دانشگاه تهران حركت شهردار تهران را خوب توصیف و خاطرنشان می كند: این حركت در ترویج فرهنگ دوچرخه سواری بسیار خوب است.
وی با بیان اینكه استفاده از حمل و نقل عمومی و دوچرخه در كاهش آلودگی هوا و كاهش ترافیك موثر است تصریح كرد: ظرفیت استفاده از دوچرخه در تمام نقاط تهران وجود ندارد.
زیاری افزود: این ظرفیت در جاهایی وجود دارد و در جاهایی باید ایجاد شود.
وی یادآور شد: این مساله باید در شرح خدمات، طرح های تفصیلی و جامع و با تغییرات شكل در نوسازی بافت های فرسوده ایجاد و به یك فرهنگ شود.
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تأكید كرد: این اقدامات باید سلسله مراتبی انجام شود و به شهرهای جدید نیز توسعه داده شود.
درحالی كه كارشناسان اینچنین حركت های فرهنگی را مناسب ارزیابی می كنند اما معتقدند انجام این اقدامات بدون تزریق اعتبار مناسب و نیز مدیریت لازم بر فرآیند توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی پاسخگوی نیاز شهروندان نخواهد بود.
تهرام/9353
تهران- ایرنا- خبرنگاران حوزه شهری در ششمین هفته پس از پیوستن پیروز حناچی شهردار پایتخت به پویش «سه شنبه های بدون خودرو» امروز با شهردار تهران همراه شدند.