۱۲ دی ۱۳۹۷، ۹:۴۲
کد خبر: 83155955
T T
۰ نفر

قتل خاشقچی جنجالی ترین جنایت سال 2018

۱۲ دی ۱۳۹۷، ۹:۴۲
کد خبر: 83155955
قتل خاشقچی جنجالی ترین جنایت سال 2018

تهران -ایرنا - قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد آل سعود به عنوان جنجالی ترین جنایت سال 2018 انتخاب شد كه آل سعود در كنسولگری عربستان در استانبول تركیه مرتكب شد.

به گزارش ایرنا ، انتخاب قتل جمال خاشقچی در كنسولگری عربستان سعودی در آنكارا بعنوان جنجالی ترین اتفاق سال 2018 براساس نظرسنجی شبكه عربی رصدنیوز صورت گرفته است.
جمال خاشقچی 60 ساله، روز 2 اكتبر (10 مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج با 'خدیجه چنگیز' نامزد تركیه ای خود، به ساختمان كنسولگری عربستان مراجعه كرد، اما پس از ورود به كنسولگری ناپدید شد.
این روزنامه نگار منتقد آل سعود بعد از انتخاب محمدبن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این كشور را ترك كرده و به آمریكا رفته بود و در روزهای منتهی به قتل، قصد ازدواج با یك تبعه تركیه را داشت.
نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان كنسولگری، پلیس و مقام های عالی تركیه را در جریان رویداد قرار داد ولی مقام های آل سعود منكر اطلاع از وضعیت خاشقچی شدند.
حكومت آل سعود پس از 18 روز انكار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان كنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام كرد كه در ارتباط با پرونده قتل او، 18 نفر از جمله 15 مامور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده اند.
همه مدارك و شواهد نشان می دهد كه 15 مامور از نزدیكان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان كه از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی و نابود كردن جنازه وی هستند و بر این اساس، دولت تركیه خواستار استرداد این افراد برای محاكمه در استانبول است؛ درخواستی كه از سوی مقامات سعودی تاكنون رد شده است.
در پی خودداری آل سعود از تحویل متهمان به قتل خاشقچی، وزارت دادگستری تركیه با انتشار بیانیه ای مطبوعاتی، با اشاره به حضور متهمان در خارج از این كشور، این درخواست استرداد را برای صدور درخواست استرداد و پیگیری از طریق مجراهای دیپلماتیك به وزارت امور خارجه تركیه ارسال كرد.
در این درخواست استرداد، افراد مشخصی كه تعداد آنها 18 نفر بوده و در جریان قتل خاشقچی نقش داشته اند، به اتهام 'اقدام به قتل عمد، آزار و مثله كردن' به دادگاه فرا خوانده شده اند.
به رغم گذشت سه ماه از قتل، هنوز ابعادی از این پرونده مبهم مانده و تاكنون از جسد خاشقچی روزنامه نگار به قتل رسیده توسط عوامل آل سعود خبری در دست نیست و آمران و عاملان اصلی این جنایت نیز معرفی نشده اند.
همه مدارك و شواهد نشان می دهد كه 15 نفر از نزدیكان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان كه از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و ادعای آل سعود درباره این روزنامه نگار كذب است.
وزیر دادگستری تركیه دو روز گذشته تاكید كرد كه این كشور تا حصول نتیجه پرونده قتل جمال خاشقجی، نویسنده منتقد سعودی را پیگیری خواهد كرد.
عبدالحمید گل گفت: كشورش تا آخر پرونده قتل جمال خاشقجی نویسنده منتقد سعودی را پیگیری می‌كند و در این راستا به تمام ساز و كارهای بین‌ المللی ممكن از جمله سازمان ملل رجوع خواهد كرد.
وی تاكید كرد كه دولت تركیه به پیگیری اقدامات مربوط به محاكمه عوامل قتل خاشجقی از طریق پلیس بین الملل ادامه خواهد داد.
روزنامه تركیه ای الصباح نیز دو روز گذشته هویت دو فرد جدید از اعضای جوخه ترور خاشقجی را كه قبلا نامی از آنها به میان نیامده بود فاش كرد.
سازمان اطلاعات مركزی آمریكا نیز به این جمع‌بندی رسیده است كه قتل جمال خاشقچی به دستور بن سلمان انجام شده و علی‌رغم این جمع بندی، ترامپ بر حمایتش از ولیعهد سعودی تأكید دارد.
خاور**1211