۱۲ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۱۴
کد خبر: 83155995
T T
۰ نفر
فرودگاه ياسوج ضرورتي انكارناپذير

ياسوج- ايرنا- با اينكه صنعت حمل و نقل هوايي در جابه جايي مسافر سهم اندكي دارد اما اين صنعت زيرساختي، شاخصي اساسي در توسعه هر منطقه اي محسوب مي شود و از اين رو حمل و نقل هوايي نقش انكارناپذيري در زمان كنوني در عرصه اقتصاد، تجارت، سلامت و بهداشت، علم و ديگر موارد ايفا مي كند.

سهم حمل و نقل هوايي در جابه جايي مسافر در ايران حدود 4 درصد و در استان كهگيلويه و بويراحمد نزديك به يك درصد است.
استفاده نخبگان جامعه شامل قشر سياسي ، پزشكي، دانشجويي، سرمايه گذاري ، اقتصادي و افراد تاثير گذار در جامعه از حمل و نقل هوايي نقش و ضرورت وجود اين صنعت را برجسته تر مي كند.
ضرورتي كه مدير فرودگاه ياسوج بر آن بشدت تاكيد دارد و معتقد است كه ضرورت وجود و استفاده از فرودگاه ياسوج هنوز براي مردم و مسئولان اين استان آن چنان كه بايد حس نشده است.
شايد ما ساكنان كهگيلويه و بويراحمد از آن جهت ضرورت فعاليت حمل و نقل هوايي را درك نكرده ايم كه در حمل و نقل زميني و زيرساخت هاي آن از جمله جاده هاي استاندارد «هنور اندر خم يك كوچه ايم».
ضرورت توجه به حمل و نقل هوايي در استان زمينه ساز برگزاري ميزگردي با حضور مسئولان فرودگاه ياسوج در خبرگزاري جمهوري اسلامي كهگيلويه و بويراحمد/مركز ياسوج/ شد.
از سرگيري پروازهاي فرودگاه ياسوج نقش موثري در رونق اقتصادي و توسعه بخش هاي مختلف استان دارد و دستيابي به اين مهم نيازمند حمايت همه جانبه بخش خصوصي، تشكل هاي مردمي ،رسانه ها ، مسئولان استاني و به ميدان آوردن پتانسيل هاي چانه زني در بخش هاي مختلف است.
مدير فرودگاه ياسوج با اشاره به اينكه برقراري پروازهاي فرودگاه ياسوج نيازمند حمايت همه جانبه همه بخش هاي صاحب نفوذ، چانه زن و داراي مسئوليت است، افزود: برقراري پرواز ها در فرودگاه هاي مناطق كم تر توسعه يافته در 2 حالت امكان پذير است؛ يا توجيه اقتصادي داشته باشد و يا حاكميت به كمك منطقه مورد نظر بيايد.
علي محسنيان مي افزايد در كنار حاكميت ،ورود پتانسيل هاي چانه زني از جمله تشكل هاي مردمي، ngo ها و حتي گروه هاي مردمي براي برقراري پروازها بسيار موثر هستند.
مدير فرودگاه ياسوج معتقد است كه سرمايه گذاري فراواني براي ساخت و توسعه فروگاه ياسوج درسال هاي گذشته صورت گرفته و پسنديده نيست كه اين ظرفيت بزرگ بدون استفاده باقي بماند.
مدير فرودگاه ياسوج بيان كرد: براي توسعه فرودگاه ياسوج در دو سال گذشته حدود 300 ميليارد ريال اعتبار هزينه شد.
در اين مدت 13 مانع پروازي اطراف فرودگاه برطرف شد و طول باند آن با 6٠٠ متر افزايش از 2 هزار و 600 متر به سه هزار و 200 متر افزايش يافت.
محسنيان تصريح كرد: با نصب سيستم لايتينگ در اين فرودگاه ، پروازهاي شبانه در آن از اين پس بدون مشكل صورت مي گيرد.
وي گفت: در زمان عمليات توسعه فرودگاه ياسوج بيش از 173 هزار كاميون مصالح فني به كار برده شد كه يكي از بزرگترين عمليات خاكي در استان محسوب مي شود.
وي تاكيد مي كند كه فرودگاه ياسوج يكي از زيباترين فرودگاه هاي كشور است و تمامي تجهيزات و امكانات مورد نياز در آن ايجاد شده است.
به گفته محسنيان ، در سه سال گذشته كيفيت و ايمني خدمات در فرودگاه ياسوج بشدت افزايش يافت چرا كه فرودگاه ياسوج بواسطه موقعيت جغرافيايي كه در آن قرار دارد يكي از فرودگاه‌هاي خاص كشور مي شود.
فرودگاه ياسوج يكي از سرمايه هاي مهم استان كهگيلويه و بويراحمد محسوب مي شود كه نمي توان و نبايد آن را به حال خود رها كرد و بايد بار ديگر همه در هر لباس و جايگاه عزم خود را براي برقراري دوباره پروازها در آن جزم كنند.
محسنيان با اشاره به اينكه تعيين مرز هوايي به رونق فرودگاه كمك موثري مي كند، افزود: تنها فرودگاه مركز استان فعال هستيم كه مرز هوايي نداريم و تعيين اين مرز يكي از نيازهاي استان است كه مي تواند هم به رونق فرودگاه ياسوج و هم رونق گردشگري استان كمك شاياني كند.
علي محسنيان مي افزايد تعيين مرز هوايي به منظور نشست و برخاست هواپيما از مبدا يا مقصد خارج است كه با مشخص شدن آن مي توان پروازهايي به عتبات عاليات و يا كشورهاي حاشيه خليج فارس برنامه ريزي كرد.
وي ادامه داد: فرودگاه ياسوج به لحاظ فني و استانداردهاي بين المللي هوانوردي آمادگي برقراري پرواز و پذيرش هواپيماهاي بدنه رده متوسط از هر شركت هواپيمايي را دارد.
مدير فرودگاه ياسوج با بيان اينكه موضوع مرز هوايي شدن فرودگاه ياسوج مصوبه دولت دهم است افزود: به دليل پيگيري نكردن مسئولان وقت اين مصوبه مهم از دستور كار وزارت كشور خارج شد.
وي يادآوري كرد: تعيين مرز هوايي وظيفه فرودگاه نيست و پيگيري و تعيين اين مرز وظيفه استانداري و وزارت كشور است.
محسنيان با اشاره به ظرفيت هاي گسترده فرودگاه ياسوج در رونق بخش گردشگري كهگيلويه و بويراحمد ادامه داد: فرودگاه ياسوج به دليل ترافيك كم و قرار گرفتن در يكي از زيباترين نقاط جغرافيايي كشور فرودگاهي ايده آل براي برگزاري جشنواره هاي هوانوردي است.
محسنيان با بيان اينكه بسياري از گردشگران سالانه ميليون ها تومان براي استفاده از تفريحات هوانوردي در كشورهاي همسايه هزينه مي كنند گفت : فرودگاه شهر ياسوج با چشم اندازهاي بي نظير آن مي تواند يكي از بهترين و زيباترين فرودگاه هاي كشور براي جذب علاقه مندان به ورزش هاي هوايي باشد.
وي گفت: جشنواره ورزش هاي هوايي كشور تاكنون به غير از كيش تنها در فرودگاه ياسوج برگزار شده كه كيفيت جشنواره برگزار شده در ياسوج و استقبال از آن به مراتب بالاتر بود.
مدير فرودگاه ياسوج افزود: اين جشنواره با هدف معرفي ظرفيت ها و قابليت هاي گردشگري استان بصورت جشنواره هوانوردي عمومي برگزار شد اما در برگزاري اين جشنواره بزرگ دستگاه هاي اجرايي از جمله سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي كهگيلويه و بويراحمد هماهنگي هاي لازم را براي برپايي هر چه بهتر اين رويداد فوق العاده انجام نداد.
وي عنوان كرد: اين رويداد با استقبال گسترده مردم روبه رو شد اما ناهماهنگي هاي سازمان ميراث فرهنگي كهگيلويه و بويراحمد اين شيريني را به كام بخش خصوصي تلخ كرد و خاطره بدي براي آن ها به جاي گذاشت.
محسنيان تصريح كرد: ميراث فرهنگي تعهد كرده بود كه قسمتي از هزينه هاي اين جشنواره را تقبل كند اما به عهد خود وفا نكرد.
اگر ضرورت وجود پروازهاي هوايي ياسوج در وهله نخست براي دستگاه هايي اجرايي استان تبيين شده بود شايد ما را از پرسنل غير بومي بي نياز مي كرد.
وي با اشاره به اينكه بيشتر كادر فرودگاه ياسوج از خارج از استان هستند، افزود: چرا جوانان كهگيلويه و بويراحمد خود سكان هدايت اين فرودگاه را نتوانند به دست گيرند و در اين باره ضعف وجود داشته باشد.
محسنيان افزود: بايد زمينه گرايش دانش آموزان كهگيلويه و بويراحمد به انتخاب رشته هوانودري در استان فراهم شود.
در اين باره چندين مكاتبه با آموزش و پرورش استان انجام شد تا در زمينه معرفي شغل هاي هوانوردي به دانش آموزان همكاري كنند اما اين مكاتبات بي نتيجه ماند و پاسخي دريافت نشد.
بهترين دانشگاه هاي كشور و بهترين بورسيه ها در رشته هاي هوانوردي وجود دارد و در آينده اشتغال مطمئني هم دارند با اين وجود براي دانش آموزان استان همچنان ناشناخته مانده و استقبال چنداني از اين رشته ها نمي شود.
در نهايت مدير فرودگاه ياسوج مي گويد فرودگاه ياسوج ظرفيتي ارزشمند است كه در حال حاظر تنها پرواز هاي مسافربري ندارد.
محسنيان گفت: فرودگاه ياسوج تعطيل نيست و در حال انجام وظايف روزانه و خدمت رساني است.
محسنيان تصريح كرد: فرودگاه ياسوج از اسفندماه سال گذشته تاكنون به بيش از 650 مورد پرواز هواپيما و بالگرد خدمات فرودگاهي و ناوبري ارائه كرده است.
وي افزود: اين موارد شامل پروازهاي مسافري و بالگردهاي اورژانس، هلال احمر، نظامي و انتظامي و شخصي بوده است.
پس از آن كه پرواز شماره 3704 هواپيمايي آسمان با 66 مسافر و خدمه پروازي روز يكشنبه 29 بهمن سال 96 تهران را به مقصد ياسوج ترك و در كوه دنا در شمال سي سخت سقوط كرد تعطيلي فرودگاه ياسوج به گفته كارشناسان براي مدتي طبيعي بود.
برخي كارشناسان تعطيلي پروازهاي ايرلاين سانحه ديده را در فرودگاه مقصد كه سقوط در نزديكي آن رخ داده را حتي تا دو سال طبيعي مي دانند اما كمتر از سه ماه از سقوط هواپيماي مسير تهران -ياسوج نگذشته بود كه پروازهاي فرودگاه ياسوج از سر گرفته شد.
پروازهاي فرودگاه ياسوج از تاريخ 16 ارديبهشت امسال و پس از گذشت 77 روز از سانحه سقوط هواپيماي اي تي آر 72 تهران – ياسوج، به طور رسمي با هواپيماي جت ام.برائر 145 از شركت هواپيمايي آتا از سرگرفته شد ولي در 23 خرداد ماه سال جاري به دليل آنچه برخي مشكلات حقوقي در ناوگان آن گفته شد ، پروازها لغو شد.
اكنون پس از كش و قوس هاي فراوان و حدود 11 ماه وقفه در پروازهاي فرودگاه ياسوج با رايزني ها و هماهنگي هاي انجام شده، شركت هواپيمايي ماهان آمادگي خود را براي از سرگيري پروازهاي ياسوج- تهران از روز جمعه 21 دي ماه جاري اعلام كرده است.
پس از سقوط هواپيماي آسمان در 29 بهمن پارسال و حدود 11 ماه توقف در برقراري پروازهاي فرودگاه ياسوج، بازار حاشيه ها و شايعات فراوان در زمينه اين فرودگاه و حتي تعطيلي آن در فضاي رسانه اي داغ شده بود.
اكنون با رايزني ها و پيگيري هاي مستمر مسئولان و متوليان امر، شركت هواپيمايي ماهان به اين شايعات و حواشي ها پايان داده و به گفته محسنيان، مدير فرودگاه ياسوج قرار است پروازهاي اين شركت در فاز نخست در هفته دوبار در دو روز انجام شود.
علي محسنيان اظهار داشت كه ساعت پرواز روز جمعه شركت هواپيمايي ماهان از تهران به ياسوج 7:40 دقيقه و ساعت برگشت نيز ساعت 9:40 دقيقه از ياسوج به تهران خواهد بود.
وي عنوان كرد كه ساعت پرواز روز دوشنبه از تهران به ياسوج و بالعكس نيز به ترتيب 12:10 و 14:10 دقيقه خواهد بود.
محسنيان تاكيد كرد كه شركت هواپيمايي ماهان از شركت هاي معتبر با برند جهاني است و ظرفيت مسافر هواپيماي اختصاص يافته به پرواز ياسوج نيز 90 نفر است.
اكنون كه تلاش ها و پيگيري هاي مستمر مسئولان به ثمر نشسته و شركت هواپيمايي ماهان براي ازسرگيري پروازها در اين فرودگاه اعلام آمادگي كرده انتظار مي رود كه مسئولان با جديت به دنبال افزايش تعداد پروازها در تمام روزهاي هفته باشند.
كارشناسان و مسئولان امر بارها با اطمينان اعلام كرده اند كه شرايط، امكانات و تجهيزات موجود در فرودگاه ياسوج با وجود شرايط خاص توپوگرافي منطقه براي انجام پروازهاي ايمن فراهم است.
برخي مسئولان استاني هم در حال رايزني با شركت هواپيمايي قشم اير هستند تا اين شركت نسبت به برقراري پرواز در فرودگاه ياسوج هم اقدام كند.
9868/9929/1662