۱۳ دی ۱۳۹۷، ۹:۵۶
کد خبر: 83157225
T T
۰ نفر
بی رغبتی پرنده های آهنی به نشست در فرودگاه سنندج

سنندج - ایرنا - فرودگاه 47 ساله سنندج كه از هفت سال پیش به عنوان فرودگاه بین المللی به فعالیت خود ادامه می دهد این روزها پرنده های آهنی به دلیل مشكلات مالی و فنی رغبتی برای نشستن در باند قدیمی اما سر زنده آن ندارند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فرودگاه سنندج علاقه زیادی به افزایش پذیرش پروازهای بیشتر از مقاصد مختلف دارد اما هیچ پاسخی به این مطالبه داده نمی شود.
فرودگاه سنندج در جنوب غربی شهر سنندج و در ابتدای جاده سنندج - كرمانشاه قرار دارد، عملیات ساختمان اولیه آن در سال 1347 آغاز و در سال 1350 به عنوان تنها فرودگاه عملیاتی استان كردستان با امكانات بسیار اندك شروع به كار كرد.
با شروع جنگ تحمیلی در سال 1359 در نخستین ساعات شروع جنگ این فرودگاه در كنار فرودگاه های دیگری همچون تهران و كرمانشاه هدف بمباران هواپیماهای نیروی هوایی عراق قرار گرفت.
اگر چه به واسطه نزدیكی این فرودگاه به مرز عراق، پروازهای مسافربری آن تا پایان جنگ متوقف شد اما به منظور پشتیبانی جبهه های غرب كشور و انتقال مجروحان بطور متوسط پذیرای 10 نوبت نشست و برخاست هواپیماهای باربری C-130 هركولس ارتش جمهوری اسلامی ایران در هر روز بود.
این فرودگاه كه پذیرای رزمندگان و امدادگران پشت جبهه جنگ بود اما امروز بطور غریبی مورد بی توجهی مسئولان سازمان هواپیمایی و ایر لاین ها قرار گرفته است.
پروازهای كنونی فرودگاه سنندج تنها به مقصد تهران است در شرایطی كه دیگر فرودگاه های كشور پروازهای بیشتری به چند مقصد مختلف در برنامه هفتگی خود دارند.
با اینكه برنامه ریزی شده در هفته 11 پرواز در این فرودگاه برقرار باشد اما به دلیل كنسل شدن، برخی از این پروازها در فرودگاه به زمین نمی نشینند و نارضایتی نصیب مسافران سنندجی می شود.
كنسل شدن پروازها آن هم در شرایطی كه دیر به مسافران اطلاع داده می شود موجب شده تاثیر منفی آن از تاثیر نبود پروازها برای مردمان این دیار بیشتر باشد.

** محدودیت پذیرش هواپیمای پهن پیكر علت كم بودن پروازهای فرودگاه سنندج
مدیر فرودگاه های كردستان شرایط جغرافیانی كوهستانی را یكی از دلایل محدودیت پروازهای فرودگاه سنندج می داند چون كه امكان نشست و برخاست هواپیماهای پهن پیكر یا سنگین در این فرودگاه وجود ندارد.
محسن سیف زاده اظهار داشت: با توجه به اینكه تعداد هواپیماهای كوچك در كشور كم است وضعیت فرودگاه های بیشتر شهرها بر همین منوال است و شاهد تعداد محدود پروازهای روزانه و هفتگی هستیم.
وی با اشاره به اینكه پرواز روزهای پنجشنبه یكی از شركت های هواپیمایی به مقصد سنندج چند هفته ایی است برقرار نمی شود، افزود: شرایط تحریم هم می تواند یكی از دلایل كاهش پروازها باشد.
سیف زاده اضافه كرد: چهار روز در هفته 2 پرواز و روزهای دیگر یك پرواز از فرودگاه سنندج داریم كه چند هفته ای است روزهای پنجشنبه پروازی در این فرودگاه برقرار نیست.
وی می گوید: سه شركت هواپیمایی آسمان، ایران ایر و قشم ایر در برنامه پروازی فرودگاه سنندج فعالیت می كنند كه در طول هفته 11 پرواز رفت و برگشت در این فرودگاه انجام می شود كه چند هفته ایی است این تعداد به 10 پرواز كاهش یافته است.
گفته های سیف زاده در حالیست كه بیشتر پروازهای بسیاری از فرودگاه های كشور با استفاده از هواپیماهای كوچك فوكر 100 و ATM است.

** كم بودن پروازها مانع رشد گردشگری كردستان
رئیس گروه توسعه گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان هم می گوید: فرودگاه سنندج پیش از انقلاب ساخته شده در حالیكه بسیاری از استان ها بعد از انقلاب صاحب فرودگاه شده اند.
آوات مكاری با انتقاد از تعداد كم پروازها اظهار داشت: با این سابقه فرودگاه سنندج باز هم نسبت به فرودگاه دیگر نقاط كشور از پرواز كمتری برخوردار است.
وی افزود: گردشگران در نقشه گردشگری بدنبال مناطقی می روند كه فرودگاه و تعداد پرواز مناسب و فعال داشته باشد و كم بودن پروازهای كردستان نكته منفی برای جذب گردشگران به استان خواهد بود.
مكاری یادآور شد: بسیاری از مواقع گردشگری ها رویداد محور است و برای مناسب خاصی یا در زمان خاصی به منطقه ای سفر می شود و تنها از طریق پرواز می شود در زمان صرفه جویی كرد و به موقع به نقطه ای رسید.

** آمد و رفت عادی هم محدود شده است
مسئول انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری كردستان گفت: بسیاری از مسافران فرودگاه سنندج از اقلیم كردستان عراق می آیند كه این مهم، ضرورت افزایش پروازهای این فرودگاه بویژه به استان های دیگر را بیشتر می كند.
هوشنگ جواهری با اشاره به اینكه در ارتباط با شركت مهراب گشت مذاكراتی برای افزایش پرواز انجام دادیم، اظهار داشت: قول داده بودند مسیرهای جدید شامل پرواز به كیش و تركیه هم برقرار كنند، مسئولان استانی وارد شدند و ما را از مذاكرات حذف كردند اما نتیجه ای حاصل نشد.
وی اضافه كرد: كم بودن پروازهای فرودگاه سنندج بر گردشگری تاثیر منفی شدیدی دارد چرا كه گردشگر به جایی می رود كه بتواند راحت و آسان سفر كند.
جواهری افزود: نه تنها گردشگران بلكه كسانی كه سفرهای عادی و ضروری دارند هم به دلیل شرایط پروازهای فرودگاه سنندج با مشكل و محدودیت مواجه هستند.
قائم مقام مدیرعامل كیاپرواز در سنندج هم گفت: ایرلاین ها در زمینه درخواست پرواز برای فرودگاه سنندج كمبود هواپیما را دلیل عدم اختصاص پرواز اعلام می كنند اما در واقع در پاسخ به درخواست ها كم لطفی می كنند.
جلیل شكیبا با اشاره به اینكه فرودگاه سنندج هیچ كمبودی برای پذیرش پرواز ندارد، تاكید كرد: عدم پیگیری مسئولان استانی (استاندار و نمایندگان مردم در مجلس) در كم بودن پروازهای فرودگاه سنندج موثر است.
وی یادآور شد: بسیاری از استان ها علاوه بر پیگیری های مستمر كه برای اختصاص پرواز دارند تسهیلاتی نیز در اختیار ایرلاین ها قرار می دهند.
شكیبا با اشاره به تاثیرات مختلف كم بودن پروازها بر استان كردستان اضافه كرد: راه هوایی و زمینی تاسیسات زیربنایی هر استانی محسوب می شود و سیستم هوایی مهمترین عامل توسعه اقتصادی هر استان است.
وی افزود: استاد دانشگاه، پزشك، تاجر و سرمایه گذار كه زمان و راحتی برای آنها مهم است با اتوبوس سفر نمی كنند بلكه برای جذب ایشان نیاز به تامین پروازهای لازم و در ساعات مختلف روز داریم.
قائم مقام مدیرعامل كیاپرواز به كنسل شدن پروازها بویژه از سوی آسمان و ایران ایر اشاره كرد و گفت: كنسل شدن پروازها یكی از عوامل نارضایتی مردم است كه آن را از چشم ما می بینند در حالیكه كیا پرواز تنها به عنوان خدمات دهنده در فرودگاه فعالیت می كند.
وی افزود: با كنسل شدن یك پرواز برنامه ریزی مسافران بر هم می خورد و حق دارند معترض باشند اما ایرلاین ها دیر زمان كنسل شدن را به مسافران اطلاع می دهند.
به نظر می رسد پروازهایی كه در فرودگاه سنندج برقرار است تنها به منظور خالی نبودن عریضه برنامه ریزی شده و گر نه این تعداد پرواز نه شایسته فرودگاه مركز استانی مرزی است و نه موجب جلب رضایت مردم می شود.
بارها صحبت از محروم بودن استان كردستان می شود كه یكی از نمودهای این محرومیت ها می تواند همین پروازهای فرودگاه باشد كه در ابعاد دیگر محرومیت های دیگر حوزه ها را كاهش می دهد.
انتظار می رود مسئولان در میان برنامه ریزی هایی كه برای كاهش محرومیت استان دارند افزایش پروازها یا بهبود راه ها را به عنوان عاملی مهم در توسعه مورد توجه جدی تری قرار دهند.
6108/9102
۰ نفر