ابراهيم صالحي عمران روز جمعه در گفت و گو با گروه دانشگاه ايرنا، اظهار كرد: آموزش عالي در كشور ما بيش از اندازه رشد پيدا كرده و در سال هاي اخير توسعه كمي زيادي وجود داشته است.
وي ادامه داد: در حال حاضر 2 هزار و 800 دانشگاه و موسسه آموزش عالي در كشور وجود دارد و حدود 70 مراكز آموزشي كمتر از هزار دانشجو دارند.
رئيس دانشگاه فني و حرفه اي تصريح كرد: دانشگاه زيرساخت هاي زيادي مي خواهد كه تامين آنها هزينه دارد و رسيدگي و نظارت بر آموزش نيز از مسائل حائز اهميت است.
وي ادامه داد: لذا بحث آمايش و ساماندهي آموزش عالي، ادغام يكسري واحد هاي كوچك و ارتباطات بيشتر بين دانشگاهي پيش آمد، تا نظام آموزش عالي كارآمد شود.
صالحي عمران تصريح كرد: توسعه رشته ها بيش از اندازه است و حدود 80 درصد جمعيت دانشجويي در 20 درصد رشته ها تحصيل مي كنند.
رئيس دانشگاه فني و حرفه اي افزود: برخي رشته ها به صورت بادكنكي توسعه پيدا كرده اند و برخي مراكز با ازدياد يا كمبود نيروي انساني مواجه است كه وزارت علوم و تحقيقات در تلاش است مجددا يك سيستم آموزش عالي كارآمد طراحي شود.
** لزوم آشنايي دانشجويان با مهارت هاي زندگي
صالحي عمران عنوان كرد: دانشگاه هاي مهارتي در ساماندهي آموزش عالي جايگاه ويژه اي دارند. اين دانشگاه ها در ارتباط با نياز بازار كار و حرفه ها بوده و در رشد اقتصادي و افزايش توليد ناخالصي جامعه نقش موثر دارد.
رئيس دانشگاه فني و حرفه اي تصريح كرد: حتي افرادي كه مهارت هاي فني را مي آموزند، توانايي انجام بسياري از كارهاي معيشتي خانواده را نيز دارند.
صالحي عمران با اشاره به اينكه توجه به آموزش هاي فني و حرفه اي بايد ويژه باشد، گفت: مطلوب است تغييرات محتوايي در نوع آموزش هاي دانشجويان صورت گيرد.
وي افزود: آموزش مهارت هاي سخت و فني بايد همراه با آموزش هاي زندگي و اجتماعي باشد. مهارت هاي زندگي از جمله ارتباطي، پذيرش انتقاد، رفتار خوب با مشتري و مديريت زمان است و قرار گيري اين آموزش ها در سر فصل دروس باعث موفقيت و ماندگاري دانشجويان در بازار كار مي شود.
صالحي عمران خاطر نشان كرد: نياز است اين قبيل آموزش ها در دستور كار ديگر مراكز آموزش عالي نيز قرار بگيرد.
** نقش موثر كارفرمايان در موارد آموزشي
وي در ادامه اظهار كرد: بخش بزرگي از تفاهم نامه هاي دانشگاه با مراكز صنعتي است و كارفرمايان صنعتي نياز خود را در مورد نوع تخصص و نيروي كار به دانشگاه اعلام مي كنند.
رئيس دانشگاه فني و حرفه اي افزود: علاوه بر آن كافرمايان محتواي مورد نياز براي آموزش يك مهندس مجرب و ماهر را نيز در اختيار دانشگاه قرار مي دهند تا افراد با تخصص كافي وارد بازار كار شوند.
صالحي عمران تصريح كرد: انتظار مي رود نهادهاي صنعتي در دانشگاه فني و حرفه اي نقش موثري در موارد آموزشي داشته باشند و در تعيين موارد درسي و محتوايي آموزشي همكاري كند.
**9465**1584
تهران-ايرنا- رئيس دانشگاه فني و حرفه اي گفت: در طرح ساماندهي آموزش عالي برخي مراكز با بررسي و تحقيق بايد ادغام شود، اما در دانشگاه فني و حرفه اي بحث گسترده سازي مطرح است.