ماجرا از جلسه شورای شهر تهران شروع شد جایی كه محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیك شهر تهران پیشنهاد تخصیص بودجه برای خرید و نصب فیلتر ضد دوده روی اتوبوسهای شهرداری تهران را مطرح كرد، اما این پیشنهاد با مخالفت شورا و در صدر آن محمد علیخانی، رئیس كمیسیون عمران و حمل و نقل روبهرو شد.
علیخانی معتقد است نصب فیلتر دوده هنوز در مرحله تحقیقات و بررسی است و كارآیی لازم را نداشته، روی 50 اتوبوس این فیلتر نصب شده است، اما چون قدرت موتور را كم كرده است رانندهها آن را باز كرده و كنار گذاشتهاند.
با پول فیلتر دوده میتوانیم اتوبوس نو بخریم
وی میگوید: فیلتر دوده را باید كارخانه تولید كننده خودرو تایید كند و اگر كارآمد است باید از ابتدای تولید، توسط سازنده خودرو طراحی و روی آن نصب شود. ما اصل را كه ایمنی و كیفیت خودرو است رها كردیم و به مسائل فرعی چسبیدهایم در حالی كه با بزك دوزك كردن اتوبوسها، فرسودگی آنها برطرف نمیشود. وقتی چیزی كارآیی ندارد چه اصراری است كه از آن استفاده كنیم. اگر هر فیلتر دوده را با قیمت قبل، 70 میلیون بخریم برای 200 اتوبوس 14 میلیارد تومان میشود و با قیمت جدید حدود 28میلیارد تومان و این پول میتواند صرف خرید 20 اتوبوس شود.
استفاده از فیلتر ضد دوده، الزام قانونی است
مخالفت شورا اما واكنش سازمان محیط زیست را نیز به دنبال داشت. نخستین بار مسعود تجریشی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست بود كه استفاده از فیلتر دوده برای كنترل آلودگی خودروهای دیزلی را روش آزموده در همه دنیا و جزو مصوبات متعدد هیأت وزیران و شورای شهر تهران اعلام كرد.
به گفته تجریشی عطف به قانون هوای پاك، مصوبات هیأت وزیران در سالهای 1393 و 1395، آییننامههای ماده 2 و ماده 8 قانون هوای پاك استفاده از فیلتر دوده برای خودروهای دیزلی در حال تردد بهویژه ناوگان حمل و نقل عمومی و دیزلیهای نو الزامی است و برای حفظ سلامت مردم و حذف خطر سرطان ناشی از دود دیزلها باید اجرایی شود.
وی هشدار داد كه اگر در اجرای سیاستها و مصوبات حوزه كاهش آلودگی هوا خلاف قانون عمل شود، سازمان محیط زیست براساس قانون هوای پاك الزام دارد كه موارد را به قوه قضاییه ارجاع دهد.
اتوبوسهای درونشهری باید مجهز به فیلتر ضد دوده باشد
یوسف رشیدی، عضو هیات علمی دانشگاه بهشتی، كه هم در سازمان محیط زیست و هم در شهرداری تهران، جزو مدیران اجرایی بوده است در این مورد به ایرناپلاس میگوید: استفاده از فیلتر ضد دوده روی اتوبوسهای شهرداری مصوبه قانونی است، بنابراین در مورد مصوبه قانونی نمی توانیم بگوییم چون به آن اعتقاد نداریم، خوب است یا نه. اگر كسی معتقد است قانون نادرست است باید روند قانونی را طی و آن را اصلاح كند.
وی توضیح داد: ما یك مصوبه داریم مربوط به سال 93، در مورد خودروهای در حال حركت داریم كه میگوید: اتوبوسهای درونشهری باید مجهز به فیلتر ضد دوده باشد. این كار باید توسط وزارت كشور (سازمان شهرداریها و دهیاریها) و با نظارت سازمان محیط زیست انجام شود.
فیلتر ضد دوده یك فناوری اثبات شده است
این كارشناس آلودگی هوا تصریح كرد: فارغ از بحث حقوقی، فیلتر ضد دوده یك فناوری اثبات شده و كاملا به بلوغ رسیده است و در تمام دنیا استفاده میشود. مرحله تست و آزمایش را گذرانده و تجربهای كه روی 50 اتوبوس شركت واحد داشتهایم نشان میدهد كه كارآمد است.
رشیدی متذكر شد: البته مسلما بهتر است كه اتوبوس نو با استاندار یورو 6 داشته باشیم كه از ابتدا و در كارخانه فیلتر روی آن نصب شده باشد تا اینكه روی اتوبوس یورو 2 كه در شهر مشغلول سرویسدهی است فیلتر نصب كنیم. اما ماجرا این است كه ما در حال حاضر پولی برای خرید اتوبوس نو یورو 6 نداریم بنابراین ناچاریم ناوگان موجود را اصلاح كنیم.
تهران- ایرناپلاس-استفاده از فیلتر دوده به محلی برای منازعه بین سازمان محیط زیست،شهرداری تهران و شورای شهر تبدیل شده است.از یك طرف شورای شهر میگوید اولویت به جای فیلتر دوده،باید پیگیری اتوبوسهای نو باشد و از سوی دیگر محیط زیست میگوید نصب فیلتر دوده یك انتخاب نیست یك الزام است.