۱۵ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۳۰
کد خبر: 83158882
T T
۰ نفر
سرشماري زمستاني پرندگان در منابع آبي مهاباد آغاز شد

مهاباد- ايرنا- رييس اداره حفاظت محيط زيست مهاباد گفت: سرشماري زمستاني پرندگان آبزي و كنارآبزي در تالاب ها و ساير منابع آبي اين شهرستان آغاز شد.

فاروق سخنور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: عمليات سرشماري زمستاني به منظور آگاهي از وضعيت جمعيت پرندگان آبزي و كنار آبزي مهاجر و بومي، هر سال با شروع فصل زمستان و با استفاده از تلسكوپ، دوربين‌هاي چشمي و نصبي انجام مي شود.
وي اضافه كرد: اين سرشماري با حضور تيم هاي پرنده شناس به مدت سه روز از 15 تا 18 دي سال جاري در تالاب هاي كاني برازان، قوپي باباعلي، قره قشلاق، گروس، سواحل جنوبي پارك ملي درياچه اروميه، سد يوسف كند و سد مهاباد انجام مي شود.
سخنور گفت: اطلاعات و نتايج حاصل از سرشماري پرندگان آبزي و كنارآبزي مهاجر به عنوان پايه و اساس بررسي اندازه و تغييرات جمعيتي در برنامه‌هاي حفاظتي و مديريتي جمعيت‌هاي پرندگان مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد.
وي بيان كرد: بررسي آخرين وضعيت پرندگان و زيستگاه هاي آنها و همچنين سنجش تاثيرگذاري اقدامات اداره حفاظت محيط زيست در خصوص يگان حفاظت، زهكشي و احياي تالاب ها در اين منطقه در خصوص افزايش و تنوع گونه ها از اهداف برگزاري سرشماري هستند.
وي اضافه كرد: براي آگاهي از تنوع و تعداد پرندگان، سرشماري پرندگان در طول سال در 2 مرحله سرشماري تابستاني و زمستاني در زيستگاه ها انجام مي شود.
رييس اداره حفاظت محيط زيست مهاباد گفت: پس از جمع بندي و تكميل فرم هاي مربوطه نتايج اين سرشماري به منظور آناليز و جمع بندي نهايي به سازمان حفاظت محيط زيست ارسال مي شود.
آذربايجان غربي با دارا بودن بيش از 180 گونه از انواع پرندگان آبزي و كنار آبزي و بيش از 30 تالاب دايمي و فصلي يكي از مهمترين مكان هاي مهاجرت و زيست انواع پرندگان است.
3020/6185/7129