۱۵ دی ۱۳۹۷، ۱۸:۵۸
کد خبر: 83159680
T T
۰ نفر
مویدی: دست هایی پشت برندهای قاچاق، مسئولان را دور می زنند

تهران- ایرنا- علی مویدی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز كشور تصریح كرد: «برای من محرز شده دست هایی پشت این برندهای قاچاق (پوشاك) وجود دارد كه برخی مسئولان را دور می زنند؛ درحالی كه باید در مقابل مردم پاسخگو باشیم».

به گزارش ایرنا، مویدی روز شنبه در نشست پیشگیری از فعالیت برندهای قاچاق استان تهران كه در حضور خبرنگاران برگزار شد افزود: در اجرای قانون مبارزه با قاچاق كالا همه ما مرد و مردانه عدول كرده ایم و در بالا بودن تابلوی كالای قاچاق نقش داریم.
وی اضافه كرد: اقتصاد ما به اندازه كافی آسیب دیده و در یك جنگ اقتصادی هستیم؛ به دنبال آن هر روز آسیب های اجتماعی ما رو به افزایش است.
مویدی اظهارداشت: حرف رئیس جمهوری این است كه تولید داخل باید تقویت و حمایت شود؛ مسئولانی كه همكاری نمی كنند باید پاسخگو باشند، فریاد وی(رئیس جمهوری) به فلك رسیده است.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز كشور با بیان اینكه شعار امسال، حمایت از كالای داخلی است گفت: روسای قوا كنار هم جمع شده اند تا بر كالای ایرانی تمركز داشته باشند و كشور از این وضعیت نجات پیدا كند.
وی خاطرنشان كرد: اهمیت و ضرورت موضوع برای همه ما روشن است، حرف مردم این است كه چرا حرف با واقعیت یكی نیست و بناچار رسانه ملی و دیگر رسانه ها نیز ورود كرده اند.
مویدی خطاب به مدیران ادامه داد: اگر بناست مبارزه با قاچاق باشد و بواقع مجری قانون هستید، چرا از تا دو سال قبل این قانون را اجرا نكرده اید؟ چرا فرصت سوزی می كنید و با ادبیات شیرین و بیان كذایی با مردم بازی می كنیم، این چه حرفی است؟
وی با اشاره به مرحله ابتدایی و آزمایشی برخورد با برندهای قاچاق پوشاك در استان تهران اضافه كرد: «یك طرح بدون خونریزی و تنش شروع شده و تابلوی عربده كش و چاقوكش را پایین آورده است؛ این باید باعث افتخار باشد».
مویدی تاكید كرد: این قاچاق داد تولید داخل را در آورده، این مقابله (با قاچاق) از مطالبات مردم نیز است و باید عكس(خلاف) اعتراض فروشندگان پوشاك برند را هم دید.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز كشور با بیان اینكه «در عمل داریم سرمایه مردم را فدای چند برند (قاچاق) می كنیم» اظهارداشت: همكاران ما تا 80 درصد مقابله با آنها (برندهای قاچاق پوشاك در استان تهران) را با نهایت آرامش، انجام داده اند.
وی افزود: كار انجام شده را به این بهانه كه با مقابله با برندهای قاچاق تعدادی از افراد بیكار می شوند دوباره بر نگردانید.
مویدی یادآورشد: این پوشاكی كه به دست تولیدكنندگان داخلی تولید می شود حتی در تركیه هم نمونه مشابهی ندارد، آن زمان، یك مدیر قانون را معطل می گذارد تا چند آدم گردن كلفت به سود خود برسند.
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز كشور گفت: كار (مقابله با قاچاق پوشاك) تا به امروز بدون كوچكترین سر و صدایی پیش رفته است، بیایید دل در گرو دغدغه های دولت، رهبری و مردم پابرهنه داشته باشیم.
وی اظهارداشت: اصناف، تنها همین هایی نیستند كه می گویید، افراد بیچاره و درمانده ای در بازار هستند كه نمی توانند درآمد خود را تامین كنند؛ شما نمی گذارید حتی تابلوی برند قاچاق را پایین بكشیم، آن زمان دولت چگونه برود با چای و ادویه قاچاق برخورد كند؟
مویدی خاطرنشان كرد: می گویید بروید مرز را كنترل كنید؛ آنجا با داخل بازار فرق می كند، پس خبرهای مربوط به افرادی كه در مرز بر سر همین مبارزه با ورود كالای قاچاق شهید می شوند را نشنیده اید؟
رئیس ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز كشور گفت: محترمانه به صاحبان كالاهای قاچاق می گوییم جمع كنید؛ اگر جمع كردند هیچ، اگر جمع نكردند راهكار قانونی در پیش می گیریم.
وی تصریح كرد: همین حساسیت های بیجا باعث شده شخصی با بالا بردن تابلوی پوشاك برند قاچاق، علنی به مخالفت با نظام برخیزد، مردم به ریش ما می خندند.
مویدی تاكید كرد: فرصت سوزی نكنید و كاری را كه شروع شده است، بر نگردانید؛ باور كنید با عقب انداختن زمان اجرا، كار اجرایی نمی شود، این دور باطل را رفته ایم.
بنابر اعلام مسئولان، طرح مقابله با برندهای قاچاق پوشاك از 17 شهریور سال 95 ابلاغ شده و مقرر بوده سه ماه پس از آن اجرایی شود كه اینك به شكل آزمایشی در استان تهران كلید خورده است.

**سهم 30 درصدی پوشاك از قاچاق
معاون امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز كشور نیز در این جلسه گفت: از 12 میلیارد و 100 میلیون دلار قاچاقی كه در كشور ثبت شده تا حدود سه میلیارد دلار مربوط پوشاك بوده است.
مصطفی پوركاظم شایسته با بیان اینكه پوشاك از بزرگترین گروه های كالایی قاچاق محسوب می شود، اظهارداشت: در مجموع 10 میلیارد دلار ارزش پوشاك مصرفی كل كشور است كه حدود 6 میلیارد دلار آن در داخل تولید و 600 میلیون دلار آن هم به صورت قانونی وارد می شود.
شایسته ادامه داد: مابقی پوشاك مصرفی كشور از طریق قاچاق تامین می شود و مبارزه با قاچاق این محصول با سایر كالاها تفاوت دارد زیرا این كالا كد و شناسه مخصوص برای رصد و پیگیری ندارد.
به گفته معاون امور مقابله ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز كشور، بیش از 80 درصد از حدود سه میلیارد دلار پوشاك قاچاق از مبادی ورودی به صورت چمدانی، كوله ای و ملوانی وارد می شود.
وی یادآورشد: تاكنون تنها راهكار مقابله با این محصول قاچاق، جمع آوری پوشاك در سطح عرضه بوده است، اگرچه میزان قاچاق ورودی كاهش یافته اما در سال 97 حجم كشفیات پوشاك بیش از سایر كالاها بوده است.
دبیر ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز استان تهران نیز در ادامه این جلسه خاطرنشان كرد: در 17 شهریور سال 95، دستورالعمل وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد نحوه صدور مجوز فعالیت نمایندگی های برندهای پوشاك ابلاغ و در آن سه ماه فرصت برای آغاز اجرای طرح اعلام شد.
محمدی اضافه كرد: در این دستور تكالیفی هم برای اتاق اصناف مشخص است كه 12 مهر همان سال، دستور العمل به آنها هم ابلاغ شد.
وی به همراهی نكردن اتاق اصناف با وجود گذشت هفت ماه از زمان ابلاغ دستورالعمل اشاره و تاكید كرد: جلسه دیگری برگزار و علت همراهی نكردن اتحادیه ها بررسی شد تا با درج اولویت نقاط عرضه كننده پوشاك برند قاچاق اعلام و با آنها مقابله شود.
دبیر ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز استان تهران گفت: در نهایت سازمان تعزیرات جلسه ای تشكیل داد و زمان اجرای طرح را اعلام و تاكید كرد تا با توجه به تبعات اجرای آن، به حتم نماینده نیروی انتظامی هم در طرح های گشت و بازرسی حضور داشته باشد.
به گزارش ایرنا استاندار تهران نیز در این جلسه گفت: مقابله با قاچاق كالا نیازمند سلسله فرآیندهای زنجیره ای و به هم پیوسته ای است كه همه ابعاد كار را باید باهم پیش بُرد.
انوشیروان محسنی بندپی افزود: اجرای قانون و حمایت از كالای تولید داخل نیز مورد تاكید رهبری و دولت است.
وی اظهارداشت: یكی از مشكلات در مدیریت ها این است كه در بحث اقدام و عمل، كوتاه می آییم و بعد هم موضوع مشمول زمان می شود.
استاندار تهران گفت: نظر من همان نظر وزیر كشور است كه تاكید كرده موضوع مبارزه با قاچاق، اجرای قانون است و به حتم باید با زمینه سازی مناسب در افكار عمومی و تذكرات لازم به اتحادیه ها و عرضه كنندگان اقدام شود.
وی خاطرنشان كرد: در زمینه آگاهی بخشی نیز باید تلاش كرد كه ساماندهی در اتحادیه ها و با كمك آنها انجام شود.
استاندار تهران گفت: در آگاهی بخشی، ارشاد و اخطار نیز در مواجهه با قاچاق باید فعالیت داشته باشیم و از كمك اتحادیه ها بهره بگیریم.
تهرام/3001/ 1008
۰ نفر