«ازهار شركا» از بانوان فعال در هنر خوشنویسی پس از تجربه شاگردی نزد استادانی «یدالله كابلی خوانساری» و «محمد حیدری» از سال 1369 به عنوان استاد در انجمن خوشنویسان ایران تدریس كرده و شاگردان بسیاری را از «خوش» تا «فوق ممتاز» آموزش داده و جایزه بانوی قرآنپژوه از دستان رئیس جمهوری دریافت كرده است.
شركا، مسیر خوشنویس شدن خویش را در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا چنین ترسیم میكند: «روزی سرد زمستانی در كتابخانه موزه نگارستان چشمم به تابلوهای بزرگ نقاشی خط زیبای مزین به اسماء جلاله و ائمه اطهار خیره شد و آتشفشان خفته درونم را بیدار كرد. پدرم به مهارت و هنر ذاتی من پی برده بود و مادرعزیزم زمینه فعالیت را برایم آماده كرد. همه آن حس و حالها و عشق بازیها با قلم و مركب را خداوند منان در وجودم نهاد تا بتوانم در مواجهه با دنیای درون و مشكلات زمانه دست و پنجه نرم كنم و سرافراز و شاد عزیزان بیشماری را به سوی این هنر روحانی هدایت كنم.»
این مدرس خوشنویس با اشاره به نقش انجمن خوشنویسان در رشد خود گفت: آوازه انجمن خوشنویسان را شنیده بودم و زمان ورود به انجمن، با استقبال بینظیر استاد «عباس اخوین» روبهرو شدم و اولین سرمشق آن روز «توانا بود هر كه دانا بود» را از دست مباركشان عیدی گرفتم و همچنین از فضایل و شخصیت بینظیر استاد «جهانگیر نظام العلما» بهرههای فراوان بردم.
این بانوی خوشنویس درباره حضور كمرنگ بانوان در عرصه خوشنویسی گفت: در پانزده سال اخیر با استقبال گستردهای از طرف بانوان در عرصه خوشنویسی روبهرو بودیم و اكنون تعداد هنرجویان بانو در انجمن خوشنویسان ایران بیش از هنرجویان آقا است و این نسبت زن به مرد در امتحانات انجمن خوشنویسان مشهود است ولی در ادامه مسیر تعداد زنان با ریزش بسیاری روبهرو است كه معمولا پس از ازدواج و فشار بار زندگی كه بر دوش زنان قرار دارد امكان ادامه دادن را از آنها میگیرد.
پیشكسوت خوشنویسی افزود: متاسفانه هنوز در جامعه ما پذیرش قشر بانوان به عنوان انسانهای ماورای قدرت مردان قابل پذیرش نیست در صورتیكه زنان در پرورش و تربیت، نقش اول و سهم بیشتری دارند. زنان خالق هستند و این قدرت خلق از سوی مردان نادیده گرفته شده است و زنان در طول تاریخ برای رسیدن به حقوق خود دائم در حال جنگیدن بودند.
این بانوی قرآنپژوه با اشاره به تجربه كاری خود در میان مردان گفت: مردان بزرگی همچون استاد غلامحسین امیرخانی و استاد علیاشرف صندوقآبادی در مسیر حرفهای به من كمك كردند ولی در بسیاری از شوراهای سیاستگذاری در میان جمع كثیر مردان تنهایی خود را احساس كردم و موفق به اجرای نظر و پیشنهادهای خود نبودم و امیدوارم با حضور گسترده زنان این توازن در شوراهای سیاستگذاری به نحوی باشد كه بتوان از حقوق زنان حفاظت كرد.
شركا با تاكید بر نقش جشنوارهها در كشف استعدادهای خوشنویسی در بانوان گفت: اكنون برنامهریزی برای برگزاری مسابقات خوشنوسی بانوان با همكاری شهرداری تهران و آموزش و پرورش انجام شده است و انتظار داریم انجمن خوشنویسان ایران بیش از پیش با نماینده بانوان همكاری داشته و در برپایی جشنواره بانوان از هیچگونه تلاشی دریغ نكند.
شركا بر نقش حمایتی مسئولان از قشر بانوان در برپایی نمایشگاه خوشنویسی در خارج از كشور تاكید كرد و گفت: مسوولان باید زنان خوشنویس ایرانی را به دیگر ملل معرفی كنند درحالی كه شخصا به عنوان نماینده زنان خوشنویس ایرانی با هزینه شخصی این كار را انجام دادم.
وی با تشریح تفاوت خوشنویسی با دیگر هنرها گفت: هنر خوشنویسی در دو بخش از گفتار و نوشتار فعالیت میكند و در مرحله اول از آیات متبرك قران كریم و رسول گرامی (ص) و ائمه اطهار (ع) و در مرحله بعدی از كلام شیرین بزرگان علم و دین و نهایتا آثار شاعران نامدار در راستای اهداف خود استفاده میكند كه مسئولیت خوشنویس در قبال تحریر و كتابت این مجموعه عظیم، تذهیب نفس و صداقت و پاكی دست و طهارت درون و دوری از هر نوع انحراف فكری است و چشمپوشی از درآمد و مادیگری زمینه اوج هنر و خوشنویس است.
فراهنگ**9031** 1055
تهران- ایرنا- بانوی پیشكسوت خوشنویس با اشاره به وظایف سنگین مادری و همسرداری در خانواده ایرانی گفت: بسیاری از بانوان مستعد و خلاق در حوزه خوشنویسی پس از تشكیل خانواده، تمام بار زندگی را بر دوش می گیرند و همین امر سبب شده است كه قلمِ زنان خوشنویس، روان نچرخد.