به گزارش روز یكشنبه گروه فرهنگی ایرنا، گروه لیان در آغاز فعالیت خود تمركز عمده ای روی موسیقی محلی و فولكوریك جنوب ایران داشت و به مرور به سمت موسیقی فیوژن متمایل شد، موسیقی فیوژن گروه لیان را در حقیقت باید روایت شخصی محسن شریفیان از موسیقی بوشهری دانست؛ روایتی كه همواره به واسطه جسارت شریفیان در شكستن محدودیت های اجرایی و ذهنیت ساختارشكن او همواره در حال دگرگونی و تنوع است، این دگر گونی در برخی آثار اجرایی این گروه تا حدی است كه در بسیاری از موارد نمی توان نام و هویت مشخصی را برای موسیقی این گروه متصور شد و این دگرگونی و استحاله دائمی در موسیقی، این گروه را همواره با موجی از نظرات مثبت و منفی روبهرو كرده است.
محسن شریفیان هنرمندیست نوگرا و عموما بی توجه به نظرات كارشناسانه ای كه ساختارشكنی او را مورد نقد قرار داده اند. جسارت این هنرمند در ساختارشكنی خصیصه ایست كه نمیتوان منكر آن شد. او در امر تلفیق « اینسترومنتال» در موسیقی خود كاملا موفق عمل كرده است و بدون هیچ ترسی اصالت ایدئولوژیك موسیقی جنوب را در آثار خود دستخوش تغییر و دگرگونی كرده است و موفق شده به واسطه این نوگرایی، مخاطبان جوان بسیاری را با خود همراه كند.
ذائقه نسل جوان امروز بیش از هر چیز در موسیقی از ریتم و تنوع آن لذت میبرد و موسیقی لیان كه ذاتا موسیقی ریتمیك و پركاسیوی است، ریتم و تنوع آن همیشه مورد توجه بوده است.
به هر شكل، لیان ریشه در موسیقی جنوب ایران دارد و موسیقی این گروه با تكیه بر ساختارشكنی سرپرست خود در امر تولید این خوراك فرهنگی برای نسل جوان كاملا موفق بوده است.
نوازندگان گروه لیان در اجرای دیشب را محسن شریفیان «ني انبان، فلوت و جفتي»، اكلو فرامرزي«خواننده»، مرتضي پالیزدان« ضرب و داربوكا»، حمید اكبري« داربوكا و كاخن»، محمود بردك نیا « دمام و بوق شاخي»، امین سلیمیان «دم دم و بوق شاخي»، حسین كاوه خو «عود»، فرزاد خسروي « بیس» و حمزه مقدم «كونگاه و دایره» تشكیل داده بودند.
در این كنسرت قطعات یاد بندر، محله خموني، یار یار، ني مه، ماهي فروش، چایي چایي، جزیره، دریایي، پسین بندر، خیام، سي ناخدا و تینا توسط این گروه برای مخاطبان موسیقی لیان اجرا شد.
فراهنگ**9494** 1055
تهران- ایرنا- گروه لیان به سرپرستی محسن شریفیان شب گذشته در تالار وحدت روی صحنه رفت و كنسرت خود را با محوریت موسیقی بوشهر برای هواداران اجرا كرد.