۱۶ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۱۱
کد خبر: 83160862
T T
۰ نفر
دور تازه مذاكرات تركيه و روسيه بزودي آغاز مي شود

مسكو - ايرنا - سخنگوي رئيس جمهوري روسيه با تاييد خبر سفر رئيس جمهوري تركيه به اين كشور در ماه ميلادي جاري (تاپيش از 10 بهمن ماه) اعلام كرده كه سران دو كشور در خصوص طيف وسيعي از موضوعات با يكديگر گفت وگو خواهند كرد.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا، دميتري پسكوف با بيان اين مطلب به خبرگزاري تاس گفت كه در حال برنامه ريزي براي زمان ديدار ولاديمير پوتين و رجب طيب اردوغان هستيم.
ساعاتي پيش رسانه هاي روسيه به نقل از خبرگزاري آناتولي از سفر اردوغان به روسيه براي مذاكره در خصوص خريد سامانه پدافند موشكي اس 400 خبر داده بودند.
گفته مي شود تركيه ديروز درخواست آمريكا براي صرف نظر كردن از خريد اين سامانه پدافند موشكي از روسيه را رد كرد اما از سوي ديگر اردوغان ديروز در ديدار با رئيس جمهوري اوكراين، خواستار بازپس دادن كريمه به كييف شد موضوعي كه روسيه آن را به آبرو و اعتبار خود گره زده است.
گفتني است، روسيه و تركيه جدا از همكاري هاي گسترده و تنگاتنگ اقتصادي، در قالب نشست آستانه به همراه ايران براي پايان دادن بحران درسوريه تلاش مي كنند.
اواخر پاييز امسال سران تركيه و روسيه در قالب مذاكرات آستانه به توافق رسيدند تا منطقه اي حائل در استان ادلب در شمال روسيه ايجاد كنند.
استان ادلب با بيش از 3 ميليون جمعيت هم اكنون به آخرين پناهگاه تروريست ها و مخالفان دولت قانوني سوريه تبديل شده است.
در نتيجه اين توافق سران آلمان و فرانسه نيز راهي تركيه شدند تا در نشست چهارجانبه استانبول با حضور روسيه در خصوص راه هاي سرعت بخشيدن به بحران موجود در استان ادلب در شمال سوريه گفت وگو كنند.
مساله ديگر در خصوص آينده شهر منبج است، يك هفته پيش از پايان سال 2018 ميلادي و چند روز پس از آن كه كردهاي شهر منبج سوريه (شهري در شرق استان ادلب) با خروج آمريكا و براي جلوگيري از حمله احتمالي تركيه خواستار ورود ارتش و بازگشت كنترل مجدد دولت سوريه به اين شهر در شمال سوريه شدند، هياتي بلند پايه از آنكارا راهي مسكو شد.
شهر كرد نشين منبج در شمال سوريه از سال 2016 به اين سو كه از دست گروه تروريستي داعش خارج شد با حمايت آمريكا در اختيار كردهاي شمال سوريه قرار گرفت تا اينكه آمريكا آهنگ خارج شدن از سوريه را با توجه به بر باد رفتن نقشه هاي خود در سوريه نواخت.
خروج آمريكا از سوريه، راه را براي اقدامات نظامي تركيه كه پيشتر اعلام كرده بود از سوي كردهاي شمال سوريه با اقدامات تحريك آميز مواجه است، باز كرد.
همسايه شمالي سوريه كه به شدت نگران تحركات كردها در همسايگي خود و اوضاع ادلب است، از ديرباز اعلام كرده كه براي سامان دادن به اوضاع و مقابله با يگان هاي كرد مدافع خلق سوريه (ي.پ.گ) در شمال سوريه باكي ندارد كه از قدرت نظامي بهره ببرد.
بازگشت كردها به دامن دولت مركزي باعث شده است كه تركيه خود را در صورت هر حركتي در قبال اين شهر در مقابل ايران، روسيه و دولت قانوني سوريه ببيند.
رجب طيب اردوغان رئيس جمهوري تركيه با بيان اينكه اين شرايط با ثبات نيست و امكان تغيير وضعيت در منبج وجود دارد، اعلام كرده كه رايزني با ديگر طرف ها در اين خصوص ادامه دارد.
بنابراين به نظر مي رسد موضوع منبج نيز يكي از محورهاي اصلي مذاكرات اردوغان با پوتين خواهد بود.
گفتني است، روسيه بزودي ميزبان نشست سران آستانه است و اكثر صاحبنظران پيش بيني مي كنند كه در خصوص منبج در اين ديدار سه جانبه تصميم گيري شود.
هنوز مشخص نيست كه ديدار سران روسيه و تركيه در حاشيه نشست سران آستانه برگزار خواهد شد يا اردوغان تصميم دارد در فاصله اي كوتاه دو سفر پي در پي به روسيه داشته باشد.
يادآور مي شود كه اردوغان و پوتين سال 2018 هفت ديدار و 18 تماس تلفني داشتند.
اروپام ** 1346**