به گزارش ایرنا رضا رجب زاده، روز یكشنبه در نشست شورای ترافیك استان، ترافیك و آلودگی هوا را مهمترین مشكلات و گلایه های مردم خواند و گفت: پیاده محور كردن شهرها و ایجاد فرهنگ استفاده از دوچرخه و اصلاح الگوی فرهنگ تردد از راهكارهای كاهش ترافیك است.
وی با اشاره به افزایش درصد مالكیت خودرو در استان، اظهار داشت: اگر در این رابطه برنامه ریزی درستی صورت نگیرد كلاف سردرگم ترافیك در شهرها پیچیده تر می شود.
رجب زاده یادآور شد: هم اینك طرح جامع ترافیك در شهر بجنورد در حال اجرا است و در مابقی شهرهای استان نیز در حال برنامه ریزی است.
وی با اشاره به بالا بودن آمار فوتی های تصادفات در بیمارستان های استان، خواستار ریشه یابی و تحلیل و بررسی آن به منظور مشخص شدن علت این مساله شد.
بر اساس اعلام مدیركل دفتر حمل و نقل وزارت كشور، 60 درصد از مصدومان سوانح رانندگی درون شهری در بیمارستان ها و مراكز درمانی فوت می كنند كه این رقم در خراسان شمالی 80درصد است.
* هوشمندسازی ترافیك بجنورد، در گرو تخصیص اعتبار
شهردار بجنورد گفت: مشكلات اعتباری و عدم تخصیص اعتبار مناسب، اجرای طرح هوشمند سازی ترافیك و آی تی اس مركز استان خراسان شمالی را با مشكل مواجه كرده است.
روح الله براتیان در نشست شورای ترافیك استان، ترافیك را بحثی فرابخشی و نیازمند همكاری همه دستگاه ها دانست و گفت: از علل اصلی بحران ترافیك در بجنورد، استقرار 60 درصد واحدهای تجاری در مركز این شهر است.
وی افزود: با این وجود آمادگی داریم برای كاهش ترافیك میزان عوارض را در رینگ دوم و سوم شهر به صفر برسانیم تا میزان خدمات در این نقاط افزایش یافته و از ترافیك مركز شهر كاسته شود.
براتیان با اشاره به عدم توسعه حمل و نقل عمومی، گفت: هم اینك كمتر از 10.5 درصد تردد شهر با استفاده از حمل و نقل عمومی انجام می شود و در این راستا نمی توان گزارش شهر انسان محور را در بجنورد اجرا كرد.
وی اظهار داشت: عدم ارتباط بین معابر فرامنطقه ای، منطقه ای و محلی از دلایل تراكم خودرو در معابر شهری است بنابراین بیش از 80 مورد ارتباط بین معابر فرامنطقه ای و محلی در شهر ایجاد شده است.
شهردار بجنورد، تغییر عادات تردد در شهر را به عنوان یك رفتار اجتماعی، نیازمند سخت گیری های بیشتر دانست و گفت: بر اساس طرح جامع ترافیك، پیاده روهایی كه بیشترین تردد را داشته اند شناسایی و اصلاح و بهسازی شدند كه شهر بجنورد در این رابطه مقام اول كشوری را كسب كرد.
وی كانالیزه كردن عابران پیاده با كاشت شمشاد و فضای سبز و ایمن سازی معابر را از دیگر اقدامات شهرداری برشمرد و افزود: با این وجود در هوشمندسازی ترافیك مشكلات اعتباری برای اجرای طرح آی تی اس داریم.
* كاهش 49 درصدی تلفات موتورسواران
رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی خراسان شمالی نیز با اشاره به كاهش 8 درصدی تلفات جاده ای در سال جاری، گفت: میزان تلفات موتورسیكلت سواران نیز با برگزاری دوره های آموزشی و توزیع كلاه ایمنی، 49 درصد كاهش یافته است.
سرهنگ علیرضا حسین زاده افزود: از مجموع تصادفات 97 مورد با 37 درصد در راه های فرعی و مابقی در راه های اصلی به وقوع پیوسته و سواری ها بیشترین وسایل نقلیه دخیل در تصادفات بوده اند.
وی بیشترین علت تصادفات را تخطی از سرعت مطمئنه، عدم توجه به جلو و انحراف به چپ ذكر كرد.
* مرگ 82 درصد مصدومان تصادفات استان در مراكز درمانی
رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی خراسان شمالی نیز فعال سازی قرارگاه كاهش تلفات جاده ای، توزیع كلاه ایمنی در بین موتورسواران شهری و تشكیل كارگروه ویژه ساماندهی موتورسواران و نقاط حادثه خیز را از راهكارهای كاهش تلفات عنوان كرد.
سرهنگ رحمان اسپیدكار با بیان اینكه در 9 ماهه امسال 18 مورد از نهادها و سازمان ها در تصادفات دخیل بوده اند، اظهار داشت: متاسفانه 82 درصد مصدومان تصادفات در مراكز درمانی فوت می كنند.
وی نبود دوربین ثبت تخلف سرعت در تمامی شهرها، ضعف در حذف و اصلاح نقاط حادثه خیز، كمبود توقفگاه در هسته مركزی شهر و تداخل شدید جمعیت سواره و پیاده و ضعف همكاری بیمه ها و سازمان های متولی در تولید برنامه های آموزشی را از مشكلات ترافیكی استان دانست.
سرهنگ اسپیدكار گفت: ضعف سازمان ها در ایمن سازی جایگاه های عابران پیاده، تجمیع مراكز تجاری و پزشكی در هسته مركزی شهر و توان مالی كم شهرداری برای رفع نواقصی كه راهور در تصادفات اعلام می كند، از دیگر مشكلات این حوزه است.
وی بر اصلاح گذرگاه ویژه عابران پیاده، اصلاح و تكمیل روشنایی معابر، رفع نقاط حادثه خیز، همكاری برای ساماندهی موتورسیكلت سواران و اجرای درست طرح جامع ترافیك تاكید كرد.
این نشست با حضور مدیركل دفتر حمل و نقل وزارت كشور و اعضای شورای ترافیك استان در محل استانداری خراسان شمالی برگزار شد.
ط/5132
بجنورد- ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی گفت: 50 درصد هزینه های سرمایه گذاری در حوزه ارتقای فرهنگ استفاده از دوچرخه برای كاهش ترافیك توسط استانداری پرداخت می شود.