۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۱۵
کد خبر: 83161470
T T
۰ نفر
پاكستان با مشاركت ايران وافغانستان آيين نوروز برگزار مي كند

پيشاور - ايرنا - وزير ورزش، فرهنگ، امور جوانان و آثار باستاني ايالت خيبرپختونخوا پاكستان گفت كه در راستاي افزايش آگاهي اقوام پاكستان از آيين هاي رايج در حوزه تمدن پارسي ، قرار است جشن نوروز سال 1398خورشيدي با مشاركت ايران و افغانستان در پيشاور برگزار شود.

به گزارش ايرنا ، «محمد عاطف خان» كه به عنوان وزير ارشد ايالت خيبرپختونخوا ، مهمان ويژه آيين افتتاح نمايشگاهي را با عنوان «فرهنگ و تمدن ايران و پاكستان» بود افزود : ايران و پاكستان به علاوه آن كه به عنوان دو كشور همسايه قرابتهاي ويژه اي دارند از ظرفيت هاي فراوان براي همكاري فرهنگي برخوردار هستند.
خانه فرهنگ جمهوري اسلامي ايران در پيشاور پاكستان، روز يكشنبه نمايشگاهي را براي دو روز داير كرد كه در آن آثار نقاشي هنرجويان و دانشجوياني در معرض ديد عموم قرار گرفته و در حاشيه آن نيز كارگاههاي آموزشي نيز فعال است.
عاطف خان وزير ورزش، فرهنگ، امور جوانان و آثار باستاني ايالت خيبرپختونخوا پاكستان در جريان بازديد از اين نمايشگاه گفت كه دولت ايالتي بزودي برنامه هاي فرهنگي مشترك با ايران را آغاز مي كند تا شهروندان اين ايالت با فرهنگ اين كشور هر چه بيشتر آشنا شوند.
وي افزود: تلاش مي شود تا با برگزاري برنامه هاي مشترك فرهنگي، روابط بين دو كشور گسترش يابد و دو ملت به يكديگر نزديكتر شوند.
عاطف خان گفت كه براي توسعه مناسبات فرهنگي و گردشگري بزودي به ايران سفر خواهد كرد و براي تسهيل در اجراي صدور رواديد گردشگران ايراني به منظور سفر به ايالت خيبرپختونخوا با مقامات ايراني تبادل نظر مي كند.
سركنسول جمهوري اسلامي ايران در پيشاور نيز در آيين افتتاح اين نمايشگاه فرهنگي گفت: ايران و پاكستان دو كشور همسايه با 900 كيلومتر مرز مشترك داراي مناسبات فرهنگي، تجاري و سياسي گسترده هستند و ايران براي پاكستان هميشه اهميت قائل بوده است.
«محمد باقر بيگي» با يادآوري اين كه ايران نخستين كشوري بود كه استقلال پاكستان را به رسميت شناخت ، افزود : برگزاري برنامه هاي فرهنگي و ادبي مشترك ميان دو كشور و بويژه در ايالت خيبرپختونخوا كه مشتركات فراواني ميان مردم دو طرف وجود دارد باعث نزديك شدن بيشتر مردم مي شود.
رئيس خانه فرهنگ و وابسته فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در پيشاور نيز در مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه نقاشي گفت : ايران و پاكستان ارتباط عميق تاريخي و فرهنگي دارند و اشتراكات اعتقادي و فرهنگي دو ملت را به يكديگر پيوند مي‌زند.
«سيد عباس فاموري» هدف برگزاري اين نمايشگاه ها را تبادل تجربه هنر ميان جوانان و نوجوانان خواند و افزود: جايگاه ايران در زمينه هاي هنري، خطاطي، تهذيب، طراحي، سينما و هنر قاليبافي در منطقه و جهان مي تواند محل تعامل باشد.
به گزارش ايرنا در نخستين روز افتتاحيه مسابقات نقاشي ميان دانش آموزان و فراگيران خانه فرهنگ جمهوري اسلامي ايران در پيشاور و دستگاه هاي ايالتي، به سه برگزيده اين مسابقات جوايزي اهدا شد.
در اين نمايشگاه 80 اثر هنري نقاشي و صنايع دستي از دانشجويان و فراگيران كلاس هاي هنري و ديگر دستگاه هاي ايالتي به ويژه دانشكده هنر زيباي دانشگاه پيشاور و دانشگاه بي نظير بوتو به نمايش گذاشته شده است.
آساق**6125**1104**