۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۴۵
کد خبر: 83161542
T T
۰ نفر
كمیسیون تلفیق مهم ترین ایستگاه برای لایحه بودجه 98

تهران- ایرنا- رسیدگی به لایحه بودجه سال 1398 كل كشور پس از بررسی در كمیسیون های تخصصی مجلس شورای اسلامی از امروز - دوشنبه - در كمیسیون تلفیق آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، لایحه بودجه سال آینده چهارم دی ماه از سوی دكتر حسن روحانی رییس جمهوری به مجلس تقدیم شد، این ششمین لایحه بودجه است كه دولت تدبیر و امید به مجلس شورای اسلامی تقدیم كرد.
لایحه بودجه سال 98 كل كشور از حیث منابع بالغ بر 17 میلیون و 32 هزار و 332 میلیارد و 270 میلیون ریال و از حیث مصارف بالغ بر 17 میلیون و 32هزار و 332 میلیارد و 270 میلیون ریال است.
این بودجه به گونه ای تنظیم شده كه تهدیدهای ناشی از تحریم های ظالمانه آمریكا را به فرصتی برای كاهش مشكلات ساختاری اقتصاد ایران، افزایش تاب آوری اقتصاد ایران و دستیابی به اهداف درج شده در سیاست های اقتصاد مقاومتی تبدیل می كند.
علی اصغر یوسف نژاد عضو هیات رییسه مجلس درباره روند بررسی لایحه بودجه سال آتی در مجلس گفت: بر اساس ماده 216 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، لایحه بودجه پس از ارائه به مجلس، چاپ و بین نمایندگان مجلس توزیع شد، پس از آن نمایندگان تا 10 روز فرصت داشتند كه پیشنهادهای خود را در مورد لایحه بودجه سال 98 كل كشور به كمیسیون های تخصصی مربوطه ارائه كنند.
وی افزود: كمیسیون‌های تخصصی حداكثر تا 15 روز پس از چاپ و توزیع لایحه، گزارش خود را به كمیسیون تلفیق تقدیم می كنند و كمیسیون تلفیق نیز موظف است حداكثر ظرف 15 روز پس از پایان مهلت گزارش كمیسیون های تخصصی، ضمن رسیدگی به گزارش این كمیسیون‌ ها گزارش نهایی خود را تنظیم و به مجلس شورای اسلامی تقدیم كند، مهلت رسیدگی كمیسیون تلفیق حداكثر تا پانزده روز با موافقت هیات رییسه قابل تمدید است.
وی تصریح كرد: بر اساس این ماده، نهایتا نمایندگان مجلس در جلسه علنی، بعد از رسیدگی به كلیات بودجه و تصویب آن، به پیشنهادهای مربوط به درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار بودجه عمومی دولت رسیدگی و سقف آن به ‏تصویب می رسد ، پس از آن پیشنهادهای مربوط به تبصره‏‌ها و ردیف‌ها رسیدگی می‌ شود.
اعضای كمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی هفته گذشته در كمیسیون های تخصصی انتخاب شدند و سهم هر كمیسیون این كمیسیون 3 نفر است.

**غلامرضا تاجگردون رییس كمیسیون تلفیق مجلس شد
جلسه كمیسیون تلفیق مجلس برای انتخاب اعضای هیات رییسه این كمیسیون روز گذشته - یكشنبه - برگزار شد و در این جلسه غلامرضا تاجگردون نماینده مردم گچساران، باشت و رییس كمیسیون برنامه و بودجه به عنوان رییس این كمیسیون، محمدمهدی مفتح نماینده مردم تویسركان به عنوان سخنگو، محمد حسین فرهنگی نماینده مردم تبریز، آذرشهر، اسكو و علی اصغر یوسف نژاد نماینده مردم ساری به ترتیب به عنوان نایب رییس اول و نایب رییس دوم كمیسیون تلفیق بودجه سال 98 انتخاب شدند.
همچنین علی رستمیان نماینده مردم دلفان، سلسله و سیدعلی ادیانی نماینده مردم قائم شهر، سوادكوه، جویبار به ترتیب دبیر اول و دبیر دوم كمیسیون تلفیق بودجه سال 98 شدند.

**نخستین جلسه تلفیق برای بررسی بودجه 98 امروز برگزار می شود
مفتح سخنگوی كمیسیون تلفیق بودجه سال 98 مجلس گفت: با توجه به تعیین هیات رییسه این كمیسیون امروز اولین جلسه برای هماهنگی های لازم برگزار می شود.
وی افزود: در این هفته جلسه اعضای كمیسیون تلفیق بودجه با حضور اكثریت اعضا برگزار می شود.
نماینده مردم تویسركان در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: قبل از آن كه كار كمیسیون های تخصصی برای بررسی جزییات لایحه بودجه به اتمام برسد، اعضای كمیسیون تلفیق بودجه بر روی مباحث عمومی از جمله درآمد نفتی، ارزی و مالیاتی بحث و گفت‌وگو خواهند داشت.

**بودجه شنبه 27 بهمن ماه در مجلس بررسی می شود
هیات رییسه مجلس شورای اسلامی اعلام كرد: لایحه بودجه سال 98 كل كشور از روز شنبه 27 بهمن ماه در جلسات علنی مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.
در زمان برگزاری لایحه بودجه، مجلس در دو یا سه نوبت در چهار ساعت كاری جلسه علنی خواهد داشت و در صورت لزوم جلسات كمیسیون تلفیق نیز در حاشیه جلسات علنی مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.
علی اصغر یوسف نژاد عضو هیات رییسه مجلس در این باره گفت: جلسات مجلس برای رسیدگی به بودجه سالانه بلاانقطاع در كلیه ایام هفته به جز جمعه ها و تعطیلات رسمی برقرار است و زمان هر جلسه باید حداقل چهار ساعت باشد، تا زمانی كه مذاكرات مربوط به بودجه در دستور كار قرار دارد و رای نهایی مجلس صادر نشده هیچ طرح یا لایحه دیگری مطرح نخواهد شد.
یوسف نژاد اضافه كرد: در جریان بررسی كلیات لایحه بودجه در صحن علنی مجلس پس از رئیس‌جمهور و سخنگوی كمیسیون پنج نفر مخالف و پنج نفر موافق به ترتیب یك مخالف یك موافق هر كدام 10 دقیقه صحبت می كنند و بعد از آن نماینده دولت ٢٠ دقیقه و در پایان سخنگوی كمیسیون تلفیق صحبت خواهد كرد و نهایتا كلیات لایحه بودجه به رای مجلس گذاشته خواهد شد.
سیام**9121**1336
۰ نفر