۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۳۵
کد خبر: 83161912
T T
۰ نفر
مقام یمنی: سازمان ملل به كارشكنی ها در تبادل اسرا رسیدگی كند

تهران- ایرنا- 'عبدالقادر مرتضی' رییس كمیته ملی امور اسرای یمن یكشنبه شب با اشاره به سنگ اندازی ابوظبی و ریاض در تبادل اسرا، از سازمان ملل خواست مانع كارشكنی عربستان و امارات در اجرای توافقنامه تبادل اسرا شود.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری 'المسیره'، رییس كمیته ملی امور اسرای یمن در گفت وگو با 'معین شریم' جانشین نماینده سازمان ملل در امور یمن در حاشیه نشست ویژه پرونده اسرای جنگ این كشور، از سازمان ملل خواست با فشار بر ائتلاف سعودی مانع اقدامات كارشكنانه ریاض و ابوظبی در تبادل اسرا شود.
وی تصریح كرد: با وجود تشكیل كمیته تبادل اسرا و توافق بر سر این موضوع، طرف مقابل از تحویل پیكر شهدای یمنی خودداری كرده و اطلاعات درستی نیز در این زمینه نمی دهند.
رئیس كمیته ملی امور اسرای یمن گفت: ائتلاف سعودی وجود صدها اسیر یمنی را در زندان هایش انكار می كند و اطلاعاتی از تعداد بازداشت شدگان یمنی در اختیار ما قرار نمی دهد و این در حالی است كه ما از وجود این اسیران و مكان نگهداری آن ها آگاهیم.
مرتضی با اشاره به عدم پذیرش این توافقنامه از سوی ابوظبی نیز بیان داشت: امارات نیز همچون عربستان در اجرای این توافقنامه سنگ اندازی می كند.
وی با تاكید بر اینكه هدف ریاض و ابوظبی از این سنگ اندازی ها ناكام گذاشتن این توافقنامه است، افزود: كمیته ملی یمن آمادگی دارد تا این توافقنامه را به طور كامل اجرا كند و گزینشی عمل كردن آن را قبول ندارد.
پیش از این خبرگزاری رویترز اعلام كرده بود كه تبادل اسرا میان طرف های درگیر در جنگ یمن در مذاكرات صلح سوئد مورد توافق طرفین قرار گرفت و مقرر شد، دو طرف پس از بررسی، دو فهرست اسامی اسرا و ملاحظات خود را ارائه دهند.
به گزارش صلیب سرخ در دسامبر 2018 میلادی، طرف های یمنی فهرست 16 هزار اسیر را مبادله كردند، اما ائتلاف سعودی در اجرای این توافقنامه كارشكنی و سنگ اندازی می كند.
ششم فروردین سال 1394 بود كه رژیم سعودی به كمك آمریكا، امارات و مزدورانی از كشورهایی همچون سودان به بهانه بازگرداندن 'عبدربه منصور هادی' رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن به قدرت به این كشور حمله كرد.
تجاوز نزدیك به چهار سال ائتلاف عربی - آمریكایی به سركردگی رژیم سعودی به یمن تاكنون موجب كشته شدن بیش از یكصد هزار یمنی و ویرانی این كشور اسلامی شده كه در این بین جان باختن 85 هزار كودك فقط به دلیل سوء تغذیه و بیماری و همچنین كشته شدن شش هزار كودك دیگر در اثر بمباران های جنگنده - بمب افكن های ائتلاف عربی - آمریكایی، از فجایعی می باشد كه در تاریخ معاصر به ثبت رسیده است.
خاورم** 9486 **1275