۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۰۷
کد خبر: 83161980
T T
۰ نفر
آموزش رانندگي تدافعي در پيشگيري از حوادث موثر است

يزد - ايرنا - مدير گروه مديريت كاهش خطر در حوادث و بلاياي دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد گفت: عامل انساني علتوقوع 90 درصد حوادث رانندگي به صورت مستقيم و يا غير مستقيم است كه ارائه آموزش هاي رانندگي تدافعي در پيشگيري از اين حوادث بسيار مهم است.

دكتر حسن جان فدا روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا، رعايت كامل قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي،آگاهي از رانندگي در شرايط غير معمول، به كارگيري دانش و تجربه رانندگي در پيشگيري از وقوع حوادث را بخشي از اصول رانندگي تدافعي عنوان كرد.
وي همچنين خطرهاي پنهان را طوريكه مانع تصادف خودروي خود و ديگران شويم و باعث تصادف نشويم و مانع تصادف خودروي ديگران با خود شويم را از ديگر اصول رانندگي تدافعي عنوان كرد.
وي با بيان اينكه رانندگان بايد بتوانند از تكنيك هاي رانندگي تدافعي استفاده كنند، ادامه داد: عامل انساني به صورت مستقيم 57 درصد در وقوع تصادف نقش دارد كه با آموزش و رعايت نكات و قوانين ايمني در هنگام رانندگي، مي تواند اين عامل كاهش يابد.
وي به ضرورت درك خطر توسط كاربران ترافيك تاكيد كردند و اظهار داشت: رعايت نكردن ايمني و توجه نداشتن به قوانين راهنمايي و رانندگي از سوي برخي رانندگان منجر به وقوع حوادث زيادي در جامعه مي شود.
جان فدا خاطر نشان كرد: دلايل متعددي در بروز تصادفات دخيل است كه مي توان به جاده، خطاي انساني و خودرو به عنوان مهمترين علت هاي شناخته شده اشاره كرد ،البته عامل محيطي و عامل سياستگذاري در حوزه حمل و نقل را بايد به علت هاي فوق اضافه كرد.
وي در ادامه به عادت هاي غلط و اشتباه در حين رانندگي از سوي رانندگان اشاره كردو گفت: خوردن و نوشيدن در حين رانندگي، رعايت نكردن فاصله ايمني، حركات نمايشي در حين رانندگي، بي‌توجهي به علائم راهنمايي و رانندگي، صحبت با تلفن همراه در حين رانندگي، وجود نقص فني در خودرو و بي‌توجهي به آن، جر و بحث در داخل خودرو، مصرف داروهاي خواب آور قبل از رانندگي، صحبت كردن با سرنشينان و استفاده نكردن از ترمز دستي در مواقع لزوم از جمله عادت هاي غلط است.
جان فدا در ادامه آموزش رانندگي تدافعي را در كاهش تصادف بسيار مهم خواند و گفت: راننده بايد در حين رانندگي اشتباهات خود، ديگر كاربران اعم از ساير رانندگان و عابرين پياده، خطرات بالقوه از جانب محيط ، خودرو ، آب و هوا و به نوعي عواملي كه باعث ايجاد تصادف مي شود را ارزيابي و براي جلوگيري از وقوع يا كاهش آسيب آن برنامه داشته باشد.
نماينده رئيس دانشگاه علوم پزشكي يزد در شوراي ترافيك استان خاطر نشان كرد: رانندگان با آموزش رانندگي تدافعي مي توانند قبل از اينكه اتفاقي رخ دهد با هوشمندي رانندگي خود را مديريت كند.
وي اضافه كرد: در آموزش يادشده عامل عمده حوادث ترافيكي شامل انساني ، خودرو، جاده ، محيط تعريف شد كه شركت كنندگان با فرا گرفتن اين دوره ها مي توانند در حين رانندگي با هوشمندي خطرهاي بالقوه را پيش بيني كنند.
مدير گروه مديريت كاهش خطر در حوادث و بلاياي دانشگاه علوم پزشكي يزد خاطر نشان كرد: در زمينه آموزش رانندگي تدافعي، 12 ساعت دوره آموزشي با همكاري پليس راهور استان برگزار شد كه اين دوره با هدف افزايش ميزان مهارت شركت كنندگان در اين زمينه با حضور 750 نفر از كارمندان دانشگاه در سه جلسه برگزار شد.
وي اضافه كرد: آمادگي كامل داريم كه اين دوره ها را براي سازمان ها و نهادها دولتي ، كارخانجات برگزار كنيم تا شاهد كاهش حوادث ترافيكي در استان باشيم.
يزد در زمره استان هايي است كه آمار تصادفات رانندگي در آن بالاست و يك پاي اغلب تصادف موتورسواران هستند.
بيش از 80 درصد موتورسواران از كلاه ايمني استفاده نمي كنند كه بي توجهي منجر به وارد شدن ضربه هاي شديد به سر و صورت و افزايش درصد مرگ و ميرها آنان در حوادث شده است .
استان يزد بر پايه سرشماري آبان سال 1395، يك ميليون و 138هزار نفر جمعيت دارد كه 85 درصد در 21شهر و بقيه در روستاها و آبادي ها و مناطق عشايري زندگي مي كنند.
ماهانه 5.5 تا 6.5 ميليون دستگاه خودرو از جاده هاي استان يزد تردد مي كنند.
اين استان نقش موثري در ارتباط استان هاي جنوبي - شمالي، شرقي و غرب كشور دارد.
2088/ 2047/