۱۸ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۰۴
کد خبر: 83163209
T T
۰ نفر

مشهد دومین قطب تجهیزات پزشكی ایران است

۱۸ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۰۴
کد خبر: 83163209
مشهد دومین قطب تجهیزات پزشكی ایران است

مشهد- ایرنا- تولید تجهیزات پزشكی و لوازم پزشكی مصرفی در ایران طی سالهای اخیر رشدی چشمگیری و در این میان مشهد پس از تهران به دومین قطب این حوزه در سطح كشور تبدیل شده است.

هم اینك مشهد در تولید تجهیزات پزشكی و لوازم پزشكی مصرفی مختلف نظیر ایمپلنتهای ارتوپدی، ونتیلاتور و مونتاژ دستگاه سی.تی.اسكن در سطح ایران پیشگام است بطوری كه 50 درصد ایمپلنتهای ارتوپدی مورد نیاز كشور نظیر ایمپلنتهای تروما، فك و صورت و ستون فقرات در مشهد تولید می شوند.
این رونق فعالیت در عرصه تجهیزات پزشكی و نیز حساسیت آن برای سلامت عمومی موجب شده تا دست اندركاران این حوزه در پی تحریمهای غیرانسانی استكبار جهانی به فكر مقابله با تبعات آن و جبران كمبودها باشند.
به همین علت اخیرا برای نخستین بار در كشور 'مركز اورهال تجهیزات پزشكی' دانشگاه علوم پزشكی مشهد به منظور تعمیر تخصصی تجهیزات دارای نقص فنی راه اندازی شده است. همچنین 'نخستین استارتاپ دمو تجهیزات پزشكی' كشور با هدف تجاری سازی محصولات این حوزه در مشهد برپا شد.

* 25 واحد تولید تجهیزات و لوازم پزشكی
رئیس اتحادیه تجهیزات پزشكی، آزمایشگاهی و دندانپزشكی مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: این شهر بعد از تهران قطب تولید تجهیزات پزشكی در كشور به شمار می رود بطوری كه 25 واحد تولید تجهیزات پزشكی و لوازم مصرفی هم اینك در مشهد فعال هستند كه برخی از آنها بزرگترین و مجهزترین مركز از نوع خود در سطح ایران به شمار می روند.
مرتضی مقدم افزود: در این واحدها تجهیزات ارتوپدی مثل پیچ و پلاك، یونیتهای دندانپزشكی، سی.تی.اسكن، دستگاههای بیهوشی، تختهای بیمارستانی، سرنگ، وسایل یكبار مصرف، لباس درمان، عصا، واكر، آبسلانگ، باند و پنبه، آب مقطر و مواد شیمیایی، حلالها و رزینها، ویلچیر برقی و قالبهای دندانپزشكی تولید می شود.
وی ادامه داد: همچنین 350 واحد عرضه محصولات پزشكی و آزمایشگاهی در سطح مشهد فعالیت دارند كه زمینه ساز اشتغال برای افزون بر هزار نفر شده اند.
رئیس اتحادیه تجهیزات پزشكی، آزمایشگاهی و دندانپزشكی مشهد همچنین گفت: تحریمها كمترین تاثیر را در بخش دارو، تجهیزات پزشكی و دارویی داشته اما مشكلی اصلی در انتقال ارز است كه با تاخیر انجام می شود و شركتهای مشهور و معروف دنیا از ترس تحریمهای آمریكا همكاری لازم را با ما نداشته و این موضوع در افزایش قیمت تجهیزات تاثیر گذاشته است.
وی افزود: هم اینك بخشی از تولیدات تجهیزات پزشكی و لوازم مصرفی در مشهد به كشورهای همسایه نظیر افغانستان، عراق و پاكستان صادر می شود.

* تولید داخلی 60 درصد تجهیزات پزشكی
مدیر تامین و نگهداشت تجهیزات پزشكی دانشگاه علوم پزشكی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: تجهیزات پزشكی یكی از گرانترین و مهمترین منابع بیمارستانها و دانشگاههای علوم پزشكی بعد از منابع انسانی به شمار می روند.
دكتر حسن خداپرست افزود: حوزه تجهیزات پزشكی شامل سه فرآیند تامین و خرید، نگهداری و كنترل كیفیت است. در خرید تجهیزات پزشكی انتخاب باید درست و متناسب با نیاز و ترجیحا تولید داخل با قیمت و شركت پشتیبان مناسب باشد. توجه به فرآیندهای نگهداری و كنترل كیفیت نیز در این زمینه از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی ادامه داد: هم اینك 60 درصد لوازم و تجهیزات پزشكی مورد نیاز كشور در داخل تولید می شود و دانشگاه علوم پزشكی مشهد در این زمینه پیشگام و از توانمندیهای گوناگونی برخوردار است.
مدیر تامین و نگهداشت تجهیزات پزشكی دانشگاه علوم پزشكی گفت: گرچه كشور در زمینه تولید تجهیزات پزشكی به موفقیتهای زیادی دست یافته اما هم اكنون بیشتر تجهیزات پزشكی 'های تك' مانند دستگاههای پرتودرمانی از خارج وارد می شوند زیرا تولید این دستگاهها در انحصار چند كشور جهان است.
وی افزود: دانشگاه علوم پزشكی مشهد از دانشگاههای تیپ یك كشور است كه برای تربیت دوره های بالاتر از تخصص در رشته های پزشكی نیاز به تجهیزات پزشكی 'های تك' دارد.
دكتر خداپرست ادامه داد: 9 دستگاه ام.آر.آی، 11 دستگاه سی.تی.اسكن و 9 دستگاه پرتودرمانی در مشهد از جمله تجهیزات پزشكی 'های تك' فعال در این شهر است كه وضعیت مناسبی دارند.
وی همچنین گفت: در شرایط كنونی برخی مراكز درمانی به دلیل تحریم، افزایش قیمتها و مشكلات مربوط به تبادل ارز در تامین تجهیزات پزشكی مورد نیاز خود با چالشهایی مواجه هستند.
مدیر تامین و نگهداشت تجهیزات پزشكی دانشگاه علوم پزشكی به راه اندازی نخستین واحد اورهال تجهیزات پزشكی كشور در این دانشگاه اشاره و بیان كرد: این واحد با هدف تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی كانونی را راه اندازی كرده كه در آن تجهیزات پزشكی تعمیر اساسی شده و دوباره به چرخه بهره برداری باز می گردند.

* تمام تجهیزات بلااستفاده اورهال می شوند
رئیس كانون احیا تجهیزات درمانی دانشگاه علوم پزشكی مشهد(كاتد) نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این مركز در راستای وارد مدار نمودن تجهیزات درمانی دچار نقص فنی راه اندازی شده است.
دكتر غلامرضا غیور افزود: در قالب اورهال تجهیزات پزشكی، دانش آموختگان مهندسی پزشكی با استفاده از روشهای مهندسی معكوس نسبت به تعمیر تجهیزات اقدام می كنند.
وی ادامه داد: كانون احیاء تجهیزات درمانی با همكاری پژوهشگران مستقر در شركتهای دانش بنیان و فناور ایجاد شده است. این طرح از حدود یك سال پیش با كمك دانشگاه علوم پزشكی مشهد در حجم كوچك به صورت پایلوت آغاز امسال با فراهم شدن زیرساختهای لازم به صورت گسترده اجرایی شده است.
رئیس كانون احیا تجهیزات درمانی دانشگاه علوم پزشكی مشهدگفت: بر اساس دستور رئیس دانشگاه از این پس تمام تجهیزات بلااستفاده وارد چرخه تعمیرات می شوند و این آمادگی وجود دارد كه تجهیزات بیمارستانها و واحدهای دانشگاهها با بهترین دانش فنی و توانمندی بازسازی، احیا و تعمیر شوند.

* تجهیزات پزشكی تولید ایران به 255 كشور صادر می شود
مدیركل تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز اخیرا در سفر به مشهد و بازدید از نمایشگاه تجهیزات پزشكی این شهر گفت: حوزه تجهیزات پزشكی در ایران بسیار وسیع است بطوری كه هم اكنون دو هزار و 200 شركت داخلی و شش هزار و 100 نمایندگی شركتهای خارجی در این حوزه فعالیت دارند.
رضا مسائلی افزود: هم اینك شش هزار قلم دارو و 280 هزار قلم كالای حوزه تجهیزات پزشكی در ایران تولید می شود و هزار تولیدكننده داخلی، شركتهای دانش بنیان و متخصصان جوان و دانشمند كشورمان در این بخش فعال هستند.
وی گفت: حوزه تولید تجهیزات پزشكی ایران با رشد قابل ملاحظه ای در حال پیشرفت است بطوری كه هم اینك تجهیزات پزشكی از ایران به 255 كشور دنیا صادر می شود.
3027/1858