۱۸ دی ۱۳۹۷، ۱۹:۲۰
کد خبر: 83163783
T T
۰ نفر
مطالعات مربوط به هند و ايران بايد جدي تر دنبال  شود

مشهد- ايرنا- رئيس مركز مطالعات فرهنگي، بين المللي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي گفت: مطالعات مربوط به هند و ايران بايد در هر 2 كشور جدي تر دنبال شود و نهادهاي علمي و دانشگاهي بايد اين مطالعات را با وضعيت كنوني همگام كنند.

محمد علي رباني روز سه شنبه در دومين نشست كارگروه ملي همكاريهاي علمي ايران و هند در دانشگاه فردوسي مشهد افزود: به رغم اينكه هندوستان و شبه قاره هند براي ايران بسيار مهم است دانشگاههاي ما به صورت جدي در اين زمينه مطالعه نكرده اند.
وي ادامه داد: اجراي بسياري از موافقتنامه ها و تفاهمنامه ها بين دو كشور ايران و هند منوط به مشاركت جدي دانشگاههاي دو كشور است زيرا برخي از اين موافقتنامه ها مربوط به همكاريهاي دانشگاهي است.
وي اظهار داشت: در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي كتابهايي با عنوان 'جامعه و فرهنگ كشورها' در حال تدوين است اما هنوز در مورد هند چنين كتابي منتشر نشده و كارگروه ملي همكاريهاي علمي ايران و هند مي تواند در اين زمينه كمك كند تا چنين كتابي درباره هند و كشورهاي شبه قاره از جمله پاكستان و بنگلادش هم منتشر شود.
رباني افزود: گفت و گوهاي ديني با هند چند سالي است كه توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي كشور در حال انجام است كه متولي آن نهادهاي ديني هستند اما اگر پشتوانه دانشگاهي هم داشته باشد پايدارتر و علمي تر خواهد بود.
وي ادامه داد: چون در هند رويكردهاي معنا گرا به دين و آئين وجود داشته است تجار و بازرگانان قديم ايراني به زيركي دريافته بودند كه مي توانند از دريچه تصوف براي گفت و گو با مخاطب هندي وارد شوند.
وي گفت: تعامل با متصوفه از پروژه هايي است كه يكي دو سال است توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در حال پيگيري است كه به علت تغيير رويكرد سعوديها و تعامل با آنها اين فرصت به يك تهديد تبديل مي شود.
وي ادامه داد: حدود 45 درصد از ظرفيت جهان اسلام مرتبط با متصوفه است و اين موضوع به ويژه در شبه قاره هند بسيار مهم است چون تصوف شبه قاره پيوستگي بسيار با تشيع و زبان فارسي دارد و گسترش تعامل با متصوفه در شبه قاره هند به معناي توسعه تعاملات فرهنگي، احياي ميراث تاريخي، فرهنگي و نيز زبان فارسي است.
رباني گفت: در اين زمينه هم در عرصه پژوهش و مطالعه و هم در حوزه تعامل و ارتباطات به همكاري مجموعه هاي دانشگاهي نياز است.
دومين نشست كارگروه ملي همكاريهاي علمي ايران و هند به مدت يك روز با حضور 22 دانشگاه و پژوهشگاه كشور در مشهد برگزار شد.
1922/ 6053