۱۹ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۳۲
کد خبر: 83164351
T T
۰ نفر
عطوان:اردوغان به دنبال حل بحران شمال سوریه با كمك پوتین است

تهران-ایرنا-عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه رأی الیوم در مطلبی نوشت: با افزایش تنش ها میان آنكارا و واشنگتن درباره شمال سوریه و مساله كردهای این كشور، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری تركیه این بحران را در مسكو با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود حل می كند.

عبدالباری عطوان تحلیلگر مسایل عرب و سردبیر روزنامه رأی الیوم در این مطلب نوشت: «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری تركیه دیدار با «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریكا را روز سه شنبه در كاخ ریاست جمهوری در آنكارا نپذیرفت و وی سرشكسته از شدت اهانت آنجا را ترك كرد.
« این موضوع بسیاری از پرسش ها را درباره حجم بحران غیرمنتظره میان آمریكا و تركیه و میزان جدی بودن آن و اقدامی كه قرار است اردوغان درباره شمال سوریه در پیش گیرد و نیز عملی ساختن تهدیدات خود برای حمله به نیروهای دمكراتیك كُرد در این مناطق برانگیخت.»
وی افزود: دلیل اصلی این بحران به اعتقاد بسیاری از ناظران در تماس تلفنی اردوغان با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا در ده روز پیش بود كه طی آن قرار شد آمریكا همه نیروهای خود را از شمال سوریه در طی دو یا سه ماه یا بیشتر خارج كند اما هنوز این مساله نامشخص بوده و در حد پیش بینی است.
عطوان اضافه كرد كه آمریكایی ها اخباری را افشا كردند مبنی بر اینكه بولتون به «ابراهیم كالین» سخنگوی ریاست جمهوری تركیه در دیدار با او اعلام كرد كه واشنگتن با هرگونه حمله تركیه به همپیمانان كُرد این كشور در سوریه مخالف است و ترامپ نیروهای خود را از شمال شرق سوریه خارج نخواهد كرد مگر اینكه تركیه امنیت و سلامت همپیمانان آمریكا را تضمین و از حمله به آنها خودداری كند.
اردوغان حمله تندی به بولتون به دلیل این اظهارات داشت و بطور قطع تضمین حمله نكردن به نیروهای دمكراتیك كُرد متحد واشنگتن را رد كرد چرا كه آنكارا این گروه را گروه تروریستی می داند و در برابر آنها عقب گرد نخواهد كرد.
این تحلیلگر نوشت: «مایك پمپئو» وزیر خارجه آمریكا كه سفر خاورمیانه ای خود را با هدف سفر به هشت كشور از كشورهای حاشیه خلیج فارس و نیز مصر و اردن را از روز سه شنبه آغاز كرده، تاكید كرد كه اردوغان تضمین هایی را برای حمایت از كردها به ترامپ داده در حالی كه این بعید است كه این تعهد از سوی رئیس جمهوری تركیه كه یگان های خلق كُرد را كه ستون اصلی نیروهای دمكراتیك كُرد و وابسته به حزب كارگران كردستان (پ ك ك ) هستند، داده شده باشد مگر اینكه در مقابل آن از سوی ترامپ وعده تقسیم سوریه یا تغییر دولت بشار اسد یا تحویل «فتح الله گولن» واعظ ترك مقیم آمریكا كه تركیه وی را متهم به دست داشتن در كودتای 2016 در این كشور می داند، به اردوغان داده شده است.
عطوان افزود: امری كه می توان تاكید كرد این است یك طرف دست پخت ترامپ و اردوغان را درباره شمال شرق سوریه خراب كرده و بعید نیست كه این طرف «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل باشد. شرطی كه بولتون مطرح كرده درباره حمایت تركیه از نیروهای كرد بعنوان شرط لازم برای خروج نیروهای آمریكا از خاك سوریه در كنفرانس مطبوعاتی وی با نتانیاهو در قدس اشغالی اعلام شد بدون اینكه تركیه از آن مطلع باشد.
نتانیاهو با خروج آمریكا از سوریه بشدت مخالف بود و همه لابی های صهیونیستی را در آمریكا برای ممانعت از آن بكار گرفت.
این تحلیلگر مطرح می كند كه حال باید دید اردوغان تهدیدهای خود را برای حمله به نیروهای كرد دمكراتیك در شرق فرات را عملی خواهد كرد و چه كسی آنكارا را از این اقدام منع خواهد كرد، آمریكا یا روسیه؟
حریم هوایی سوریه در شمال شرق سوریه هنوز در اختیار آمریكاست و این كشور تاكنون چیزی درباره تصمیم برای ترك آن اعلام نكرده و اگر حتی این كشور حریم هوایی سوریه را خالی كند، روسیه جای خالی آن را پر خواهد كرد و به نظر مسكو اجازه حمله هوایی تركیه به نیروهای كرد سوریه را نمی دهد و برخلاف خواسته متحدان خود در دمشق عمل نمی كند.
عطوان افزود: با نظراتی كه می گویند اختلافات تركیه و آمریكا صرفا یك سناریو است موافق نیستم آنها می گویند چه بسا آمریكا تحت فشارهای اسرائیل موضع خود را تغییر داده و آمریكا از تصمیم خود برای خارج كردن نیروهایش از سوریه عقب نشینی كند.
وی در مقابل این تحلیل ها معتقد است كه خواست اردوغان آزادی عمل كشورش در شمال شرق سوریه و عقب نشینی نیروهای كرد از مرزهای جنوبی تركیه و خلع سلاح كردها است كه سلاح های سنگین و نیمه سنگین در جریان نبرد با داعش در اختیار آنها قرار گرفته است در حالی كه آمریكا این خواست ها را نمی پذیرد و تنها گزینه ای كه برای اردوغان باقی می ماند قرار دادن تخم مرغ ها در سبد روسیه و هماهنگی با فلادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه است.
اردوغان روز گذشته اظهارات مهمی درباره تشكیل نیروهایی از طیف های مختلف سوریه برای مقابله با تروریسم (كردهای سوریه) و نابودی آنها بیان كرد و باید دید آیا منظور او نیروهای ارتش سوریه نیز بود؟
رئیس جمهوری تركیه مواضع خود را برحسب به اعتقادش منافع كشور و حزب و چه بسا تمایلات شخصی برای زعامت در منطقه تغییر داده و بعید نیست كه در روزهای آینده برخی اتفاقات بی سابقه از سوی وی برای خروج از این بحران شاهد باشیم و دیدار آینده وی با پوتین چه بسا دارای نتایج بسیاری باشد.
عطوان اضافه كرد كه مسئولان سوریه در دمشق از نزدیك تحولات میدانی سوریه را زیر نظر داشته و تش ها و اختلاف ها در میان دشمنان آنها چه درگیری میان جبهه النصره با گروههای ترویستی دیگر در ادلب و حومه های آن، میان تركیه و آمریكا و ترك ها و كردها همه به نفع این كشور خواهد بود.
خاورم**9366**1144
۰ نفر