۲۱ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۱۶
کد خبر: 83166525
T T
۰ نفر

بازار كالاهای بهداشتی و آرایشی كساد است

۲۱ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۱۶
کد خبر: 83166525
بازار كالاهای بهداشتی و آرایشی كساد است

مشهد- ایرنا- كالاهای بهداشتی، آرایشی و شوینده ها جزو اقلامی هستند كه خود آنها و یا مواد اولیه تولیدشان وارداتی می باشد لذا نوسان قیمتها باعث گرانی آنها، كاهش خرید مردم و كسادی بازار فروشندگان این رسته صنفی شده است.

دولت برای كمك به واردات مواد اولیه بخش تولید اقلام ضروری وارداتی را در سه گروه كالایی مشخص كرده و به اقلام گروه نخست ارز 4200 تومانی و به اقلام گروه دوم ارز 8800 تومانی یا 'ارز نیمایی' اختصاص داد. اقلام گروه سوم نیز با ارز آزاد وارد كشور می شوند.
معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: علت گرانی كالاهای بهداشتی و آرایشی اختصاص ارز آزاد به مواد اولیه وارداتی برای تولید آنها است.
علی باخرد افزود: بسیاری از مواد اولیه تولید مواد بهداشتی از خارج كشور تامین می شود كه در گروه نخست یا دوم مربوط به اختصاص ارز با نرخ 4200 تومانی یا ارز نیمایی قرار ندارند لذا تولیدكنندگان مواد مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می كنند.
وی گفت: با كاهش نرخ ارز انتظار می رود قیمت كالاهای آرایشی و مواد بهداشتی در بازار كاهش یابد. از وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست شده با توجه به حجم بسیار مصرف مواد بهداشتی 'ارز نیمایی' به واردات مواد اولیه آنها تعلق گیرد كه این موضوع در دست پیگیری است.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هر سال درخواست ابطال پروانه های كسب در این صنف انجام می شود اما امسال ریزشهای صنف فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی در مشهد بیشتر از سالهای قبل بوده است.
محمدجواد فرزانه افزود: از ابتدای امسال تاكنون پروانه كسب 150 واحد صنفی لوازم آرایشی و بهداشتی در مشهد باطل شده و درخواستها برای ابطال پروانه هنوز ادامه دارد.
وی در تشریح دلایل كسادی بازار لوازم آرایشی و بهداشتی ادامه داد: در شرایطی كه مردم وضعیت اقتصادی خوبی ندارند اولویت خرید خود را به كالاهایی می دهند كه بیشتر مورد نیازشان است لذا فروش لوازم آرایشی و بهداشتی در این شرایط مطلوب نیست.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مشهد گفت: عده ای از كسبه می گویند لوازم آرایشی و بهداشتی بسیار گران شده و قادر به خرید و عرضه آن در مغازه خود نیستند زیرا مردم هم به میزان كافی نمی خرند كه جوابگوی هزینه های مغازه دار باشد.
وی افزود: از سوی دیگر بنكداران و توزیع كنندگان به هیچوجه چك مدت دار از كسبه قبول نمی كنند و فقط در ازای دریافت پول نقد حاضرند اجناس خود را در اختیار فروشندگان قرار دهند. همچنین هزینه های سربار مانند آب، برق و اجاره مغازه افزایش یافته و با توجه به كاهش فروش، مغازه داران نمی توانند هزینه های خود را تامین كنند لذا چاره ای جز تعطیل ندارد.
فرزانه ادامه داد: در حالی كه همه هزینه های واحدهای صنفی افزایش و خرید مردم كاهش یافته است، از 20 سال پیش تاكنون میزان سود واحدهای صنفی همان 15 درصد باقی مانده لذا كسبه با این شرایط قادر به ادامه فعالیت نیستند.
وی گفت: 80 درصد محصولات آرایشی و بهداشتی موجود در سطح بازار ایران وارداتی است. اگر همه این كالاها وارداتی نباشد بخش اعظم مواد تولید آن از خارج كشور تامین می شود لذا رسته كالاهای آرایشی و بهداشتی كاملا به نرخ ارز وابسته هستند.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مشهد افزود: در ابتدا دولت لوازم آرایشی و بهداشتی را جزو اقلام لوكس محسوب كرد و ارز 4200 تومانی یا ارز نیمایی به آن اختصاص نداد لذا بسیاری از واردكنندگان واردات مواد اولیه یا لوازم آرایشی و بهداشتی را متوقف كردند و تعدادی نیز مواد و لوازم آرایشی و بهداشتی را با نرخ ارز 13 هزار تومان و بالاتر وارد كردند.
وی ادامه داد: هم اكنون لوازم آرایشی و بهداشتی در بازار كم است. اقلامی هم كه وجود دارند به دلیل اینكه با نرخ ارز بالا خریداری شده اند بسیار گران هستند. حتی اگر نرخ ارز نیز كاهش یابد تا زمانی كه اقلام خریداری شده با نرخ ارز آزاد در بازار به اتمام نرسد گرانی در این حوزه همچنان ادامه دارد.
او گفت: برخی اقلام مرتبط با لوازم آرایشی و بهداشتی نیز كه با ارز آزاد خریداری شده اند بخاطر حساسیت نظارتی دستگاههای اجرایی از جمله اداره استاندارد، بهداشت و سایر دستگاهها مدتی در گمرك می مانند و ترخیص نمی شوند. پس از ترخیص این كالاها نیز مدت زمان ماندن آنها در گمرك برای واردكننده هزینه ایجاد می كند كه این نیز بر قیمت تمام شده كالا اثر گذاشته و لوازم آرایشی و بهداشتی با قیمت بیشتر در بازار به فروش گذاشته می شوند.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مشهد افزود: با این شرایط حتی اگر نرخ ارز نیز كاهش یابد، تا زمانی كه بازار از مواد اولیه وارداتی گران خالی نشود، لوازم آرایشی و بهداشتی همچنان با قیمت بالا فروخته خواهند شد.
رئیس انجمن تولیدكنندگان مواد آرایشی و بهداشتی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: 50 درصد مواد اولیه تولید شوینده ها از خارج كشور تامین می شود لذا نرخ ارز تاثیر مستقیم بر قیمت تمام شده تولید دارد.
هادی نبی زاده افزود: به دلیل افزایش سه برابری هزینه ها و دشواری تامین مواد اولیه، ظرفیت تولید كارخانه های مواد بهداشتی و شوینده به شدت كاهش یافته است. اخیرا دولت اعلام كرد ارز نیمایی به واردات مواد اولیه برای شوینده ها اختصاص می دهد لذا امید است این مهم محقق شود و قیمت مواد اولیه كاهش یابد.
وی ادامه داد: 12 واحد تولیدی در خراسان رضوی در رسته آرایشی و بهداشتی فعالیت دارند. هرچند این واحدها تعطیل نشده اند اما گرانی مواد اولیه ظرفیت تولید آنها را به شدت كاهش داده است.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مشهد همچنین گفت: در شرایط گرانی و كمبود كالا، تقلب از برندهای تولید در حوزه مواد آرایشی و بهداشتی نیز افزایش می یابد لذا باید دولت بر توزیع و پخش كالا نظارت بیشتر داشته و فروشندگان را مجبور كند كالاهای فاقد پروانه بهداشتی و نشان استاندارد را خریداری و عرضه نكنند.
7489/1858