۲۲ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۰۲
کد خبر: 83167707
T T
۰ نفر

تانكو عبدالله گزینه احتمالی پادشاهی مالزی

۲۲ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۰۲
کد خبر: 83167707
تانكو عبدالله گزینه احتمالی پادشاهی مالزی

كوالالامپور - ایرنا - منابع خبری گزارش دادند : تانكو عبدالله فرزند سلطان احمد شاه كه از وی در محافل رسانه ای به عنوان پادشاه احتمالی آتی مالزی نیز یاد می شود، امروز (شنبه) به عنوان پادشاه جدید ایالت پهنگ این كشور انتخاب شد .

به گزارش روز شنبه ایرنا، براساس گزارش منتشره از كاخ سلطان ابوبكر در پكان ایالت پهنگ ، سلطان عبدالله ششمین پادشاه این ایالت مالزی خواهد بود و با این اقدام ، قدم های قانونی برای معرفی وی به عنوان سلطان كشور مالزی نیز برداشته شده است.
شورای سلطنتی ایالت پهنگ شب گذشته تشكیل جلسه داد و امروز نیز در پی این نشست اعلام شد كه تانكو عبدالله 59 ساله، فرزند سلطان احمد شاه پادشاه ایالت پهنگ جانشین پدر بیمارش خواهد شد و از روز سه شنبه به عنوان سلطان جدید برتخت خواهد نشست.
درپی كناره گیری سلطان محمد پنجم از مقام پادشاهی مالزی پس از دو سال ، این كشور جنوب شرق آسیا نیاز به انتخاب سلطان جدیدی دارد.
طبق قانون اساسی مشروطه مالزی، پادشاه این كشور از میان سلاطین 9 ایالت از 13 ایالت برای یك دوره 5 ساله از میان پادشاهان ایالت های مختلف این كشور انتخاب می شود.
اكنون سلطان پهنگ در نوبت پادشاهی مالزی قرار دارد اما به دلیل بیماری سلطان احمد شاه 88 ساله فرزند وی تانكو عبدالله به عنوان سلطان جدید برتخت می نشیند تا زمینه پادشاهی وی در مالزی نیز فراهم شود.
تانكو عبدالله فرزند اول سلطان احمد شاه و تحصیلكرده انگلیس است. وی علاقمند به فوتبال است و در سال های 2013 تا 2017رئیس اتحادیه فوتبال مالزی نیز بوده است.
پادشاه جدید ایالت پهنگ دارای 9 فرزند، چهار پسر و 5 دختر است.
پادشاه جدید ایالت پهنگ روز سه شنبه هفته جاری سوگند یاد می كند و برتخت می نشیند.
قراراست شورای سلاطین مالزی و چهار فرماندار ایالتی روز در روز 24 ژانویه جلسه ای به منظور رای گیری و انتخاب پادشاه آتی مالزی برگزار كنند.
مقام پادشاهی درمالزی كه از سال ۱۹۵۷ میلادی و پس از استقلال فدراسیون مالایا (مالزی فعلی) ایجاد شد، عمدتا جنبه تشریفاتی دارد اما پادشاه از اختیارات مهمی مانند انتصاب قضات دادگاه فدرال و دادگاه های عالی، پیشنهاد انحلال پارلمان و دریافت تصمیمات پارلمان (بدون اجازه اظهارنظر) و همچنین تنفیذ حكم نخست وزیر برخوردار است كه بر اهمیت این جایگاه در عرصه سیاسی مالزی تاكید دارد.
«محمد پنجم سلطان كلانتان» پانزدهمین پادشاه این كشور پس از دو سال سلطنت در اوایل ماه جاری با تسلیم استعفا به شورای حكام مالزی رسما از مقام خودكناره گیری كرد.
'تانكو محمد فاریس پترا' یا سلطان محمد پنجم در سال ۱۳۹۵ به عنوان پادشاه دوره ای مالزی موسوم به یانگ دی- پرتوآن آگونگ در كاخ پادشاهی فدرال در كوالالامپور بر تخت نشسته بود.
آساق **1599**1663**