۲۳ دی ۱۳۹۷، ۷:۴۴
کد خبر: 83168259
T T
۰ نفر

جنون سرعت با طعم مرگ

۲۳ دی ۱۳۹۷، ۷:۴۴
کد خبر: 83168259
جنون سرعت با طعم مرگ

سمنان- ايرنا- جنون سرعت و تاخت و تاز خودروهاي عبوري علت دست كم 60 درصد سوانح رانندگي از جنس واژگوني خودرو در محورهاي ارتباطي استان سمنان است.

به گزارش ايرنا، بر اساس آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، سوانح رانندگي رتبه اول علت مرگ و مير در كشور است و پليس راه كشور مي گويد در هر 24 ساعت در ايران 44 نفر جان خود را به دليل واژگوني خودرو از دست مي دهند.
ميزان كشته ‌شدگان تصادف جاده ‌اي در دنيا به ازاي هر 10 هزار خودرو سه نفر است، اما در ايران به ازاي هر 10 هزار خودرو 3.7 نفر گزارش مي شود.
از سويي ديگر علت دست كم 60 درصد سوانح رانندگي در محورهاي ارتباطي استان سمنان واژگوني خودرو است و از ابتداي مهر امسال تاكنون 280 نفر در جاده هاي اين استان جان خود را از دست داده اند.
در هر 30 دقيقه حدود 200 تا 600 خودرو از محورهاي ارتباطي استان سمنان عبور مي كنند كه اين ميزان تردد، عبور سالانه 20 ميليون نفر از هموطنان از جاده هاي استان را رقم زده است.
روزانه بيش از 2 هزار خودور از محورهاي ارتباطي استان سمنان عبور مي كند كه اين حجم تردد باعث افزايش واژگوني خودرو در جاده هاي استان شده است.
استان سمنان بيش از هشت هزار و 612 كيلومتر بزرگراه، آزادراه و جاده اصلي و فرعي و راه روستايي دارد، بيش از 600 كيلومتر از مسير 900 كيلومتري محور تهران- مشهد از استان سمنان عبور مي‌ كند و به دليل تردد سالانه بيش از 20 ميليون نفر از جاده هاي سمنان، محورهاي اين استان يكي از محورهاي پرترافيك كشور به شمار مي رود.
براي رفع چالش واژگوني خودرو در محورهاي ارتباطي استان سمنان تدبير جمعي بين دستگاه هاي انتظامي، نظارتي، خدماتي، امدادي و راهداري ضروري است.

** فقدان راهكار عملي براي كاهش واژگوني خودرو
رئيس پليس راه استان سمنان گفت: سوانح رانندگي و واژگوني خودرو در جاده هاي استان رو به افزايش است و راهكار عملي براي رفع اين چالش وجود ندارد.
سرهنگ تقي كبيري ادامه داد: اكنون 19 نقطه حادثه خيز در جاده هاي استان شناسايي شده است كه بازسازي اين نقاط نيازمند تخصيص به موقع اعتبار است.
وي خاطرنشان كرد: كاغذبازي هاي اداري و برگزاري نشست هاي تخصصي واژگوني خودرو در محورهاي ارتباطي استان سمنان را كاهش نمي دهد و مسئولان امر با عزم ملي براي رفع اين معضل اجتماعي اقدام كنند.
وي اضافه كرد: گردنه آهوان، محور آرادان- گرمسار، محور گرمسار- ايوانكي، محور ميامي- سبزوار- عباس آباد و محور دامغان- سمنان از محورهاي پرتصادف استان سمنان است.
رئيس پليس راه استان سمنان ادامه داد: محور دامغان- معلمان- جندق، منطقه ري آباد شاهرود، منطقه كالپوش و جاده نظامي از راه هاي ارتباطي فرعي استان سمنان است كه براي كاهش سوانح رانندگي، نيازمند بازسازي هستند.

** جان باختن 85 نفر در جاده هاي استان در سه ماه
مديركل پزشكي قانوني استان سمنان گفت: از ابتداي مهر امسال تاكنون 85 نفر به دليل سوانح رانندگي در جاده هاي استان جان باختند.
مهدي نوروزي اضافه كرد: بيش از 30 درصد از جان باختگان حوادث رانندگي در جاده هاي استان در اين مدت زن بودند.
وي خاطرنشان كرد: در اين مدت بيش از 350 نفر به دليل سوانح رانندگي مصدوم شدند كه اين آمار در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته دست كم 25 درصد افزايش يافته است.
مديركل پزشكي قانوني استان سمنان گفت: آمار جان باختگان سوانح رانندگي در محورهاي ارتباطي استان بسيار نگران كننده است و اتخاذ تدابير راهبردي براي رفع اين چالش مهم اجتناب ناپذير است.
نوروزي اضافه كرد: فرهنگ سازي رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي و افزايش برخورد قانوني با متخلفان در كاهش سوانح رانندگي در محورهاي ارتباطي استان تاثير گذار است.
مديركل پزشكي قانوني استان سمنان گفت: رفع مشكلات زيرساختي در حوزه راه و نظارت بر ناوگان هاي باري و مسافربري در كاهش سوانح رانندگي در جاده هاي استان تاثيرگذار است.

**زيرساخت جذب مسافر در سمنان مطلوب نيست
مدير حوادث و فوريت هاي پزشكي دانشگاه علوم پزشكي استان سمنان گفت: افزايش سوانح رانندگي در جاده هاي سمنان نگران كننده است و بايد بپذيريم كه هيچ گونه برنامه اي براي توقف و جذب مسافران عبور در استان وجود ندارد.
محمد اطهري افزود: بيش از 20 كاروانسرا در حاشيه جاده هاي سمنان وجود دارد كه با بازسازي اين بناهاي تاريخي مي توان براي جذب گردشگر در استان گام برداشت.
وي خاطرنشان كرد: با وجود تردد سالانه 20 ميليون نفر از محورهاي ارتباطي استان بايد ظرفيت هاي گردشگري سمنان به مسافران اطلاع رساني شود.
مدير حوادث و فوريت هاي پزشكي دانشگاه علوم پزشكي استان سمنان ادامه داد: واژگوني خودرو در محورهاي ارتباطي استان به عنوان چالش بسيار دردناك مطرح است كه رفع اين معضل نيازمند هم افزايي دستگاه هاي اجرايي است.
اطهري اضافه كرد: ارائه خدمات به مسافران عبوري در استان سمنان بايد متمركز باشد و يكنواخت و كويري بودن جاده هاي استان به رانندگان عبوري همواره گوشزد شود.
مدير حوادث و فوريت هاي پزشكي دانشگاه علوم پزشكي استان سمنان خاطرنشان كرد: اگر براي توقف مسافران عبوري در جاده هاي استان گام هاي عملياتي برداشته شود به يقين واژگوني خودرو در اين منطقه كاهش چشمگيري مي يابد.

** لزوم رفع مشكلات زيرساختي و نواقص جاده ها
معاون امداد و نجات جمعيت هلال احمر استان سمنان گفت: مشكلات زيرساختي در جاده هاي استان براي ارايه خدمات مطلوب تر به هموطنان كاهش يابد.
علي آقا يحيايي ادامه داد: كاهش خودرو در جاده هاي استان نيازمند فرهنگ سازي است و بايد اطلاع رساني دقيق و استفاد از ظرفيت شبكه هاي اجتماعي نقاط حادثه خيز و پرتردد سمنان به هموطنان گزارش شود.
وي خاطرنشان كرد: يكنواخت بودن جاده هاي استان سمنان را مي توان با ايجاد جاذبه هاي مصنوعي و ساخت اقامتگاه هاي بين راهي برطرف كرد.
يحيايي ادامه داد: تردد ميليوني هموطنان از محورهاي ارتباطي استان فرصتي ارزشمند براي ايجاد اشتغال پايدار است و ابزارهاي مختلفي براي توقف خودروهاي عبوري در محورهاي سمنان وجود دارد.
معاون امداد و نجات جمعيت هلال احمر استان سمنان تصريح كرد: بر اساس آمار موجود بيش از 70 درصد تصادف هاي استان در نقاط حادثه خيز روي مي دهد كه بازسازي اين نقاط نيازمند اعتبار است.

** تردد ميليوني هموطنان از سمنان فرصت است
رييس پليس راهور شهرستان سمنان گفت: تردد ميليوني هموطنان از جاده هاي استان يك فرصت مهم براي افزايش اشتغال است كه در سمنان از اين ظرفيت بهره چنداني برده نمي شود.
سرهنگ محمد عباسي افزود: ورودي و خروجي شهرهاي استان براي جذب گردشگر چندان مساعد نيست، شهرداري ها براي رفع اين چالش و حضور مسافران در شهرهاي استان اقدام كنند.
وي خاطرنشان كرد: ورودي تعدادي از شهرهاي استان سمنان آنقدر وضعيت نامناسبي دارد كه گردشگران عبوري تمايلي براي اسكان موقت ندارند.
رييس پليس راهور شهرستان سمنان گفت: ورودي شهر سمنان در 2 سال گذشته با تلاش شهرداري و ديگر دستگاه هاي اجرايي بازسازي شد و افزايش تردد در محور درون شهري استان گوياي افزايش جذب گردشگر در اين منطقه است.
عباسي تصريح كرد: فرهنگ سازي حلقه مفقوده در كاهش سوانح رانندگي در جاده هاي ارتباطي استان سمنان است كه بايد به روش هاي مختلف براي اتخاذ اين امر اقدام كرد.
وي اضافه كرد: تمامي شهرهاي استان سمنان با برخورداري از بناهاي تاريخي و جاذبه هاي طبيعي منحصر به فرد گردشگرپذير هستند اما بي ميلي مسافران در بازديد از بناها نيازمند برگزاري نشست هاي تخصصي و رفع چالش هاي موجود است.
رييس پليس راهور شهرستان سمنان گفت: گفتمان سازي براي كاهش سرعت وسايل نقليه در محورهاي ارتباطي استان درچند سال گذشته شكل نگرفته است كه اين امر به افزايش سالانه حوادث رانندگي در جاده هاي استان دامن مي زند.

** چشم اندازهاي مصنوعي در جاده هاي سمنان ايجاد شود
يكي از هموطنان كه براي زيارت بارگاه ملكوتي امام رضا(ع) از تهران به سمت مشهد در حال عزيمت بود در ورودي شهر سمنان در گفت وگو با ايرنا افزود: چشم اندازهاي مصنوعي در جاده هاي استان سمنان به دليل يكنواخت و كويري بودن افزايش يابد.
علي صبور خاطرنشان كرد: جاده هاي استان سمنان به هيچ عنوان ظرفيت سرعت بيش از 120 كيلومتر را ندارد كه به دليل آگاه نبودن هموطنان در زمان تردد محور تهران- مشهد دچار واژگوني خودرو مي شوند.
وي تصريح كرد: در چند سال گذشته اقدامات بسيار خوبي براي بازسازي ورودي شهر سمنان انجام شده است اما در ديگر شهرهاي استان ورودي شهرها براي اسكان و توقف مسافران چندان مساعد نيست.
صبور تصريح كرد: از گرمسار تا سرخه به ندرت مي توان اقامتگاه بين راهي براي توقف پيدا كرد كه اين امر به عنوان يك چالش اساسي در سوانح رانندگي در استان است.
اين مسافر گذري ادامه داد: زيرساخت هاي اسكان و اقامت مسافران اكنون در استان سمنان به نسبت سال هاي گذشته كيفيت بهتري پيدا كرده است اما با وجود تردد ميليوني اين زيرساخت ها افزايش يابد.
به گزارش ايرنا، براساس آمار پليس راه استان سمنان بيش ترين واژگوني خودرو در محورهاي استان در بازه هاي زماني ساعت هاي 6 تا 9، 11 تا 14 و 15 تا 19 روي مي دهد كه مويد عامل خستگي و خواب آلودگي رانندگان به عنوان اصلي‌ترين علت اين نوع سانحه رانندگي است.
كاهش واژگوني به عنوان بخش دست كم 60 درصدي سوانح رانندگي در محورهاي استان سمنان نيازمند ترويج فرهنگ سازي بين مردم براي برنامه‌ريزي صحيح براي سفر، لحاظ كردن زمان استراحت در بين رانندگي طولاني مدت، تامين زيرساخت هاي جاده اي، ساخت اقامتگاه هاي موقت بين راهي متناسب با طول مسير و اعمال قوانين بازدارنده و اصلاح فني و هندسي جاده ها است.
بر اساس آمار ارائه شده، تخطي از سرعت مجاز، سبقت غيرمجاز، انحراف به چپ و خستگي و خواب آلودگي راننده، چهار عامل تاثيرگذار در تصادفات جاده‌اي ناشي از خطاي انساني و واژگوني خودرو به شمار مي‌روند.
اكنون بيش از 2 هزار و 500 كيلومتر آزادراه و بيش از 15 هزار كيلومتر بزرگراه در كشور وجود دارد و در مجموع بيش از 75 درصد ترافيك عبوري در محورهاي برون شهري در 34 هزار كيلومتر محورهاي شرياني انجام مي شود.
7339/6103