« علي زندي فر» روز يكشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: توسعه شريان هاي ارتباطي در ايجاد آزادراه و بزرگراه در طول مدت چهار دهه انقلاب اسلامي به عنوان يكي از مهمترين عوامل پيشرفت و توسعه استان ها است كه دستاوردهاي اين بخش در استان مركزي حدود 100 درصد افزايش يافته است.
وي ادامه داد: چهار هزار و 410 كيلومتر راه روستايي آسفالته و يكهزار و 252 كيلومتر راه شرياني، اصلي و فرعي در سطح استان مركزي وجود دارد كه ميزان راه هاي ترانزيتي مهم در ابتداي پيروزي انقلاب حدود 410 كيلومتر بود.
مديركل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان مركزي گفت: 14 هزار و 561 پل در ابعاد مختلف در جاده هاي اين استان وجود دارد كه پيش از انقلاب شمار اين تاسيسات تنها110 دهانه بوده است.
زندي فر خاطرنشان كرد: 70 نقطه پرحادثه در جاده هاي استان مركزي در مدت چهار دهه گذشته اصلاح شده استكه در اين راستا پيش از انقلاب اقدامي صورت نگرفته بود.
وي افزود: سه پايانه بار با 83 غرفه در زميني به مساحت 87 هكتار و زير بناي 28 هزار و 100 متر مربع در استان مركزي وجود دارد كه تعداد اين پايانه ها نسبت به سال 57 حدود 100 درصد افزايش يافته است.
مديركل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان مركزي گفت: هشت پايانه عمومي و 24 پايانه اختصاصي مسافري در اين استان وجود دارد درحاليكه كه تعداد پايانه ها عمومي نسبت به ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي 100 درصد و تعداد پايانه هاي اختصاصي حدود هشت برابر افزايش يافته است.
زندي فر خاطرنشان كرد: تا پيش از پيروزي انقلاب اسلامي هيچگونه مجتمع هاي خدماتي رفاهي بين راهي در جاده هاي استان مركزي وجود نداشت در صورتي كه اكنون 23 مجتمع خدمات رساني دارند.
وي ادامه داد: 10 هزار تن بار سالانه تا پيش از پيروزي انقلاب اسلامي توسط سامانه حمل و نقل جاده اي استان مركزي در درون و برون از استان حمل مي شد كه اين رقم اكنون 16 ميليون تن كالا و بار افزايش يافته است.
مديركل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان مركزي گفت: 2 و نيم ميليون سفر سالانه براي حمل كالا توسط ماشين آلات سنگين استان انجام مي شود كه تعداد اين سفرها تا پيش از پيروزي انقلاب اسلامي حدود 10 هزار مورد بوده است.
زندي فر گفت: شمار پاسگاه هاي پليس راه استان حيات 40 ساله انقلاب اسلامي از 2 پاسگاه به هشت، راهدارخانه هاي فعال جاده اي از چهار به 25 فقره، ماشين آلات راهداري از 25 به 450 دستگاه، مراكز معاينه فني مكانيزه خودروهاي سنگين فعال به 6 عدد افزايش يافته و طرح ايمن ساري مدارس حاشيه راه ها استان در اين مدت براي 154 مدرسه اجرا شده است.
وي ادامه داد: 258 طرح روشنايي در آزادراه ها و بزرگراه هاي استان مركزي به منظور كاهش حوادث رانندگي در طول چهار دهه گذشته به بهره برداري رسيده كه نسبت به سال هاي پيش از انقلاب حدود 100 درصد افزايش يافته است.
مديركل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان مركزي ياد آور شد: اكنون 80 دستگاه تردد شمار برخط، توزين در حال حركت و پيام نما در سطح جاده هاي استان وجود دارد كه تعداد اين دستگاه ها نسبت به سال 57 حدود 100 درصد افزايش يافته است.
زندي فر گفت: شمار دوربين هاي نظارت تصويري و كنترل سرعت در جاده هاي استان مركزي در اين مدت به 30 مورد افزايش يافته و 23 هزار و 500 كارت هوشمند براي تمامي رانندگان كالا، مسافر و ناوگان بخش حمل و نقل عمومي ايجاد شده است.
استان مركزي به عنوان پايتخت صنعتي ايران از شمال به استان هاي البرز و قزوين، از غرب به استان همدان، از شمال شرقي به استان تهران، از جنوب به استان هاي لرستان و اصفهان و از شرق به استان هاي قم و اصفهان محدود مي شود.
اين استان با مساحتي معادل 29 هزار و 530 كيلومتر مربع حدود يك و 82 صدم درصد از مساحت كل كشور را به خود اختصاص داده و بر اساس آخرين تقسيمات كشوري داراي 12 شهرستان، 23 بخش، 23 شهر، 6 دهستان، يك هزار و 394 آبادي داراي سكنه و 46 آبادي خالي از سكنه است.
استان مركزي اتصال دهنده شهرهايي نظير تهران و قم به استان هاي همجوار مانند استان لرستان و همدان است.
استان مركزي 6 هزار و 330 كيلومتر راه دارد كه از اين ميزان چهار هزار و 410 كيلومتر آن راه روستايي و يك هزار و 920 كيلومتر راه بين شهري است.
از جمله آزاد راه ها و بزرگراه هاي موجود در استان مركزي مي توان به آزاد راه تهراه- ساوه - سلفچگان، آزاد راه ساوه- همدان، اراك- خرم آباد، سلفچگان- اراك، بزرگراه اراك- ملاير، اراك خمين، خمين- محلات- دليجان، خمين- گلپايگان، اراك- فرمهين و قم- اصفهان اشاره كرد.
1955/6013/
اراك - ايرنا - مديركل راهداري و حمل و نقل جاده اي استان مركزي گفت: 670 كيلومتر آزادراه و بزرگراه پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي در اين استان ايجاد شده است.