۲۳ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۱۳
کد خبر: 83168938
T T
۰ نفر
صید ماهی از مخزن سد شیرین دره خراسان شمالی آغاز شد

بجنورد- ایرنا- مدیرعامل آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: با كسب مجوز از اداره كل محیط زیست، صید ماهی از مخزن سد شیرین دره مانه و سملقان در چند روز اخیر آغاز شده است.

سیدابراهیم علوی روز یكشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این اقدام با هدف پایش جمعیت آبزیان و كنترل كیفیت آب سد شیرین دره، بعد از چندین نشست كارشناسی عملیاتی شد.
وی افزود: طرح مزبور از طریق مزایده عمومی و پس از طی مراحل قانونی با هماهنگی دستگاه های مرتبط به اجرا درآمده كه در مرحله نخست صید، شناسایی و برآورد میزان وجود ماهی در سد شیرین دره در دستور كار است.
علوی با اشاره به 6 مرحله توراندازی در نقاط مختلف سد، گفت: در این مراحل با حضور نماینده محیط زیست، 170 كیلوگرم ماهی برای شناسایی گونه ها و تراكم ماهی ها صید شد.
وی این طرح را صرفا علمی و با هدف كنترل مواد آلی و جلوگیری از تغذیه گرایی سد دانست و گفت: به این منظور از تورهای دانه درشت استفاده می شود تا تنها ماهی های درشت مخزن سد صید شوند.
وی افزود: بعد از شناسایی دقیق گونه ها و میزان ماهی های سد، با مشورت دستگاه های مرتبط در مورد حجم نهایی صید از مخزن سد شیرین دره مانه سملقان تصمیم گیری خواهد شد.

* نظارت محیط زیست بر برداشت ماهی
مدیركل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی نیز گفت: برداشت ماهی از سد شیرین دره با نظارت كارشناسان این اداره انجام می شود و دلیل موافقت با این كار تحقیق و بررسی گونه ها و اندازه گیری تراكم آبزیان سد بوده است.
سیداصغر مطهری افزود: كارشناسان آب منطقه ای، یكی از دلایل بوی بد آب سد را، تراكم آبزیان در مخزن سد عنوان می كنند كه روشن شدن این موضوع با صید ماهی و برآورد میزان آبزیان در سد محقق می شود.
به گزارش ایرنا در چند ماه اخیر بوی ناخوشایند آب آشامیدنی شهر بجنورد به یكی از دغدغه های شهروندان مركز استان خراسان شمالی تبدیل شده است.
نیاز روزانه آب شهروندان بجنورد 600 لیتر بر ثانیه است كه 400 تا 450 لیتر آن از محل آب سد شیرین دره تامین می شود.
سد شیرین دره واقع در 65 كیلومتری شمال غربی شهر بجنورد، در محدوده شهرستان مانه و سملقان، بزرگترین سد خراسان شمالی است كه بر روی رودخانه ای به همین نام، از سرشاخه ‌های رود اترك ساخته شده است.
این سد با هدف كنترل و مهار سیلاب‌ها، تأمین آب آشامیدنی مورد نیاز برای شهر بجنورد و روستاهای مسیر خط انتقال، آب مورد نیاز صنایع و تأمین آب لازم برای بهبود و توسعه كشاورزی زمین‌های پایین دست ساخته شده است.
عملیات ساخت این سد در مهرماه سال 75 آغاز شد و در فروردین سال 1384 به بهره برداری رسید.
ب/5132