۲۳ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۱۰
کد خبر: 83169055
T T
۰ نفر
مردم هر استان به چه برنامه‌ها و بازی‌های موبایلی علاقمندند؟

تهران– ایرنا– بازی های موبایلی این روزها مورد علاقه كاربران اینترنتی هستند و بسیاری از بازی سازها و توسعه دهندگان فعال در این اكوسیستم، از این طریق كسب درآمد می كنند. ارائه یك گزارش فصلی در خصوص میزان علاقمندی افراد به دسته های مختلف بازی می تواند مفید واقع شود.

سیزدهمین گزارش فصلی كه از سوی كافه بازار منتشر شده است، اطلاعاتی از رفتار كاربران از جمله در زمینه برنامه‌ها و بازی‌های موبایلی دارد كه موجب آگاهی توسعه دهندگان بازی های موبایلی می شود. امیر نصرالله پور عضو تیم تحلیل داده این ماركت ایرانی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هدف اصلی تهیه این گزارش، دادن شهود به توسعه دهنده هاست. اگر توسعه دهنده ها دیتاهایی داشته باشند كه بتوانند بر اساس آن برای محصولات خود هدف مناسب پیدا كنند، قطعا در بازار كسب موفق تر خواهند بود.

**نام شهرت رو بگو، علاقه ات رو می گویم
بر اساس تحلیل رفتار كاربران ماركت ایرانی بازار، بیشترین تمایل به برنامه‌های دسته‌ «عكاسی» در استان گیلان و دسته‌ «موسیقی و صدا» در استان خراسان شمالی است، دسته برنامه‌های آب و هوا بیشترین طرفدار را در استان گلستان دارد و برنامه‌های مربوط به «سبك زندگی» بیش از همه مورد توجه اهالی «خراسان جنوبی» قرار گرفته است. علاوه بر این، یزدی ها بیش از بقیه شهرها طرفدار برنامه‌های مربوط به «كسب و كار» هستند.
در تهران بیشترین برنامه‌های مورد استفاده در دسته‌های «رفت و آمد» و «خرید» است. «خبرها و نشریات» و «سیر و سفر» بیشترین متقاضی را در میان اهالی بوشهر دارد و كردستان مقام اول در استفاده از برنامه‌های دسته‌ آموزش، كتاب‌ها و مراجع و كاربردی را كسب كرده است.
بر اساس این گزارش، یزدی‌ها به بازی‌های به سبك معمایی، اكشن و امتیازی بیشترین علاقه را دارند و دسته‌ كلمات و دانستنی‌ها بیش از همه مورد توجه اهالی مازندران است. سیستانی ها و بلوچستانی ها به بازی‌های استراتژی، رانندگی و شبیه‌سازی علاقمندند و دسته‌ بازی‌های خانوادگی و ماجراجویی بیشترین طرفدار را در میان اهالی خراسان رضوی دارد. بر اساس این گزارش، در فصل پاییز 97 همچنین بیشترین رشد تعداد برنامه‌ها در دسته آشپزی و رستوران اتفاق افتاد؛ بیشتر افزایش نصب‌فعال در دسته ابزار و بیشترین كاهش هم در دسته ماجراجویی بود.

**كمك به توسعه دهندگان
نصرالله پور گفت: ما سعی كردیم در این گزارش دیتاهای مفید برای توسعه دهندگان را بیاوریم و بازخوردهایی را كه از توسعه دهنده ها می گیریم در تهیه و تدوین گزارش لحاظ كنیم. برای استفاده از نظرات توسعه دهندگان، هر بار یك نظرسنجی برگزار می كنیم تا آن ها به ما بگویند به چه اطلاعاتی نیاز دارند تا در گزارش بعدی مهیا كنیم.
به گفته نصرالله پور، اگر توسعه دهندگان بدانند كدام استان ها طرفدار یك بازی یا اپلیكیشن خاص هستند و بیشتر آن را دنبال می كنند، فرصتی است كه می توانند در همان استان تبلیغات مورد نظرشان را ارائه بدهد و مخاطب اصلی را جذب كنند.
«در برخی از دسته‌ها تعداد برنامه‌هایی كه تولید شده، بیشتر است و احتمالا این موضوع باعث می‌شود كه توسعه‌دهندگان در صورت تولید برنامه در این دسته‌ها با رقابت سخت‌تری روبرو باشند. به عنوان مثال دسته‌ آموزش. اما از طرفی دیگر مجموع نصب‌ فعال برنامه‌های این دسته هنوز به عدد بزرگی نرسیده است كه نشان می‌دهد با وجود برنامه‌های زیادی كه در این دسته تولید شده هنوز برنامه‌‌های باكیفیت و یا برنامه‌هایی كه مورد استفاده افراد زیادی باشد تولید نشده است».

**موفقیت در كسب و كار
وی افزود: یكی از نمودارهایی كه در این گزارش آورده ایم، نشان می دهد كه یك اپلیكیشن خاص را چه تعداد كاربر جدید خریداری كرده اند و چه تعداد كاربر قدیمی. كسانی كه در بازار ساخت بازی و برنامه فعالیت می كنند باید بدانند كه آیا توانسته اند كاربران قدیمی خود را نگه دارند و آن ها را برای خرید بازی ترغیب كنند یا نه؟ مثلا ذات خوبی كه بازی های استراتژیك دارند، این است كه كاربر درگیر آن می شود. اگر توسعه دهنده بتواند یك بازی بسازد كه میزان درگیر كنندگی آن زیاد باشد، علاوه بر كاربران جدید، كاربران قدیمی را هم وادار به خرید می كند. حفظ كاربر برای توسعه دهندگان بسیار مهم است. این گزارش می تواند در این زمینه كمك كننده باشد.
علمی*م.ش*
۰ نفر