۲۳ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۵۳
کد خبر: 83169118
T T
۰ نفر
ساخت مبدل برق دستگاه الكترونيكي در پژوهشگاه مواد و انرژي

تهران - ايرنا - براي نخستين بار در كشور مبدل برق دستگاه الكترونيكي - اينورتر(Inverter) متصل به شبكه'پل ارتباطي مولدهاي برق تجديدپذير و شبكه برق سراسري' توسط يكي از محققان پژوهشكده انرژي پژوهشگاه مواد و انرژي طراحي و ساخته شد.

به گزارش روز يكشنبه گروه علمي ايرنا از پژوهشگاه مواد و انرژي، اين محصول كه در نوزدهمين نمايشگاه دستاوردهاي پژوهش و فناوري و فن بازار ملي امسال؛ در محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين المللي تهران، رونمايي شد در مرحله نيمه صنعتي توليد شده است.اينورتر(Inverter) يا مبدل برق دستگاه الكترونيكي است كه جريان مستقيم (DC) را به جريان متناوب (AC) تبديل مي كند.
دكتر فرهاد براتي مجري اين طرح با اشاره به اهميت به كارگيري اينورترهاي متصل به شبكه در كشور گفت: اينورترهاي متصل به شبكه، پل ارتباطي مولدهاي برق تجديدپذير اعم از بادي و خورشيدي و شبكه برق سراسري هستند و با بروز بحران هاي زيست محيطي، در كشور ما لزوم بهره گيري از مولدهاي برق تجديدپذير به منظور تامين بخشي از نياز شبكه برق سراسري روز به روز نمايان تر مي شود.
وي افزود: پژوهشگاه مواد و انرژي با داشتن پيشينه طولاني در زمينه انرژي هاي تجديدپذير، و با پيش بيني نيازهاي اين صنعت در آينده، از بهمن ماه سال 1393، طراحي و ساخت اينورتر متصل به شبكه را در دستور كار و مورد حمايت قرار داد.
دكتر براتي اظهار داشت: در بهمن ماه 1396 يك نمونه آزمايشگاهي 5 كيلو وات از اين دستگاه ساخته و تست گرديد و در ادامه، يك نمونه نيمه صنعتي 10 كيلو وات نيز ساخته شد.
گفتني است، اينورترهاي متصل به شبكه مورد استفاده در بازار ايران، همگي وارداتي هستند و محصول ارائه شده نمونه مشابه ساخت داخلي ندارد.
علمي ** 1836 **2017
۰ نفر