به گزارش روز دوشنبه گروه علمي ايرنا از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، شركت ايرباس با همكاري شركت ارنووا (Aernnova) و گروپو آنتولين اينجنيريا (Grupo Antolin-Ingenieria) اقدام به توليد نانوكامپوزيتي براي استفاده در هواپيماي ايرباس A350 كردند. ارنووا يك شركت اسپانيايي در شهر آلاوا بوده و گروپو آنتولين اينجنيريا نيز يك شركت اسپانيايي در شهر بورگوس است كه با همكاري ايرباس در فرانسه در قالب يك برنامه پرچمداري گرافن كه توسط اتحاديه اروپا پشتيباني ميشود، كنسرسيومي تشكيل دادهاند. اين كنسرسيوم قرار است روي ساخت نوعي كامپوزيت كه با استفاده از گرافن تقويت شدهاست، كار كنند و در نهايت اين نانوكامپوزيت در دم هواپيماي A350 شركت ايرباس استفاده شود.
قسمتهاي جلويي بال و دم هواپيما در معرض دماي بسيار شديدي بوده كه دليل اين امر، فشار هوا بر اين قسمتها است كه موجب ميشود تا طراحان هواپيما بهدنبال استفاده از موادي با خواص مكانيكي و گرمايي بالا باشند. همچنين مواد مورد استفاده بايد نازك نيز باشد تا وزن هواپيما كاهش يابد و در عين نازكبودن بايد بتواند عملكرد موردنظر را در بال و دم داشته باشد. درصورت ساخت چنين مادهاي، ميزان مصرف سوخت كاهش يافته و نشر گاز گلخانهاي نيز به حداقل ميرسد و همچين عمر هواپيما افزايش مييابد.
آنا رگوئر از شركت ارنووا ميگويد: « ما با همكاري شركتهاي ايرباس و گروپو آنتولين اينجنيريا كنسرسيومي تشكيل داديم. در اين كنسرسيوم شركت ارنووا رزين را فراهم كرده و گروپو آنتولين اينجنيريا نيز گرافن را به اين رزينها اضافه كرده و به آن فشار آسيابي وارد ميكند. با اين كار ذرات ريز گرافني تشكيل شده كه اهميت زيادي در بهبود خواص رزين دارد. هر نوع آلودگي ميتواند به اين ساختار آسيب برساند و ويسكوزيته را تغيير دهد. يكي از بخشهاي مهم اين كار، حفظ ويسكوزيته مناسب رزين است تا نتيجه بهينه در حين ساخت دم هواپيما بهدست آيد.»
اين گروه نشان دادند كه با افزودن گرافن به ساختار رزين، خواص مكانيكي و گرمايي كامپوزيت بهبود و سرعت شكستگي آن كاهش مييابد.
منبع: Graphene consortium produces graphene-enhanced composite leading edge
علمي ** 1836 **1440
تهران - ايرنا -ايرباس با تشكيل كنسرسيومي متشكل از دو شركت اسپانيايي، نوعي نانوكامپوزيت براي ساخت دُم هواپيماي ايرباس A350 ميسازد. اتحاديه اروپا پشتيباني مالي اين كنسرسيوم را به عهده دارد.