به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا؛ نوسازی ناوگان تاكسیرانی بعد چند سال توقف از سال 1394 آغاز شد، اما در مسیر اجرا به علت برخی مشكلات اقتصادی دوباره نیز به دلیل گرانی قیمت خودرو بسیار كند شده و در حد صفر است.
طرح نوسازی تاكسیهای فرسوده از بهمن سال 1394 طی یك همكاری مشترك میان سازمان مدیریت و برنامه، بانكهای عامل، وزارت كشور و گمرك آغاز شد.
در این طرح 200 میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت به مالكان تاكسیهای فرسوده و 50 میلیون ریال معادل ارزش ریالی دو گواهی اسقاط توسط گمرك به حساب خودروساز پرداخت می شد.
همچنین 5میلیون ریال نیز بابت لاشه خودرو به عنوان آورده مالك تاكسی فرسوده لحاظ می شد. به عبارتی حدود 25 میلیون تومان تسهیلات به آنان داده میشد و بقیه وجه را مالك تاكسی فرسوده پرداخت می كرد كه در نهایت به تحویل و جایگزینی خودروی جدید منجر شود.
این طرح از زمان اجرای خود چند مرتبه متوقف شد و دوباره به كارش ادامه داد. اوج توقف این طرح بهمن سال 1396بود كه دلیل آن طلبكاری 110میلیارد تومانی خودروسازان به گمرگ اعلام شد. طرح نوسازی تاكسیهای فرسوده پس از توقف چندماهه، خرداد امسال با حركتی كند به جریان افتاد.
مدیرعامل اتحادیه تاكسیرانیهای شهری كشور علت توقف این طرح را نبود تناسب اعتبارات و انباشت فرسودگی دانست و گفت كه این موضوع باعث شده تا گمرك معوقات خود را به ایران خودرو نپردازد و در نتیجه شركت خودروساز نیز پیش فاكتور صادر نكند و در حقیقت میتوان گفت اعتباری كه هرساله در قانون بودجه برای نوسازی تاكسی ها تخصیص داده می شود، پاسخ انباشت فرسودگی را نمیدهد.
این توقف تا اوایل سال 97 ادامه داشت تا اینكه در خرداد امسال زمزمههایی به گوش رسید كه قرار است شركت خودروساز صدور پیش فاكتور را برای تعویض تاكسیهای فرسوده آغاز كند بنابراین این طرح در اواسط خرداد دوباره به جریان افتاد، اما روند بسیار كندی را طی كرد.
سایه مشكلاتی كه در زمینه تحریم و تغییرات ارزی در چندماهه اخیر پیش آمد بر سر طرح نوسازی تاكسی های فرسوده نیز سنگینی كرد و در عمل می توان گفت، طرح نوسازی تاكسی ها دوباره متوقف شده است.
گرانی قطعات خودرو و گرانی قیمت تمام شده خودرو كه هر روز شاهد بالاتررفتن آن هستیم موجب شده است كه خودروساز در نبود ثبات قیمت و افزایش هرروزه قیمت آن برای تحویل تاكسی های نو كوتاهی كند و در عمل شاهد توقف این طرح باشیم. طرحی كه در حمل و نقل عمومی شهری، نقش بسیار مهمی را ایفا می كند و با نوسازی ناوگان تاكسیرانی به خصوص در كلانشهرها می تواند به كاهش آلودگی هوا كمك كند.
* قرار بود 90هزار تاكسی نوسازی شود
مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاكسیرانی شهری كشور به خبرنگار ایرنا گفت: برای نوسازی ناوگان تاكسیرانی بانكها، گمرك و شركت خودروساز و همچنین اتحادیه تاكسیرانی فرآیند اجرایی را برعهده دارند.
وی تاكید كرد: برای نوسازی ناوگان تاكسیرانی قرار شد كه 90هزار تاكسی نوسازی شود و در این زمینه بانك های ملت، تجارت و پارسیان عهدهدار واگذاری تسهیلات 20 میلیون تومانی شدند.
وی ادامه داد: به مرور كه این طرح نوسازی جلوتر رفت، در حوزه بانكی مشكلاتی به وجود آمد كه در نهایت به توقف طرح نوسازی تاكسی ها منجر شد.
ضامنی گفت: خدمات گمرك بسیار مهم است، چرا كه در فرایند نوسازی خودروهای فرسوده مراكز اسقاط دو عدد گواهی اسقاط را كه به ارزش 5 میلیون تومان محاسبه شده است، از محل گمرك از بودجه كشوری كارسازی می كند و 5 میلیون تومان هم از خود متقاضی كسر می شود. به این ترتیب خودروساز هم می تواند از تخفیف گمركی در این زمینه برخوردار شود.
مدیرعامل اتحادیه تاكسیرانی شهری كشور گفت: طرح نوسازی ناوگان تاكسیرانی چندین سال متوقف شده بود تا اینكه از ابتدای سال 95 دوباره این طرح شروع شد و قرار شد كه با 186 هزار دستگاه تاكسی كه به سن فرسودگی 10 سال رسیده اند با توجه به قوانین و مصوبه هیات وزیران این نوسازی انجام شود.
ضامنی تصریح كرد: در این مسیر انباشت فرسودگی تاكسی ها و همچنین اعتباراتی كه برای بخش گمرك و نوسازی در نظر گرفته شده بود با هم تناسب نداشت.
* 11میلون تومان افزایش قیمت سمند و پژو 405 داشتیم
ضامنی گفت: در حال حاضر وضعیت تحویل تاكسی های نو نسبت به چند ماه پیش هیچ تغییری نداشته است و در حال حاضر هم با افزایش 11میلون تومانی قیمت خودروهای سمند و پژو 405 احتمال توقف طرح نوسازی تاكسی های فرسوده قوت بیشتری می گیرد و به رغم افزایش قیمت چشم انداز روشنی در تولید نداریم.
* خودروسازها برای نوسازی ناوگان تاكسیرانی سهمیه بگذارند
مدیر عامل اتحادیه تاكسیرانی شهری كشوری با توجه به مشكلات پیش آمده در روند نوسازی ناوگان تاكسیرانی به بیان پیشنهادهایی برای تقویت ناوگان حمل نقل عمومی و تاكسیرانی پرداخت و گفت: بهتر است دولت برای كاربری خودروهای شخصی، تاكسی ها و ناوگان حمل و نقل عمومی تفكیك قائل شود. این تفكیك می بایست در مبحث خودروهای وارداتی و ثبت سفارش ها نیز مود توجه قرار گیرد.
ضامنی ادامه داد: دولت باید شركت های خودروساز را ملزم كند كه سهمی از تولید خود را به تاكسی و حمل و نقل عمومی اختصاص دهند. در این خصوص نیز درخواستی در كار گروه كاهش آلودگی هوا داشتیم كه قرار شد كه خودروساز و وزارت صنعت به این درخواست پاسخ دهند.
وی ادامه داد: همچنین با توجه به افزایش قیمت خودرو در صدد هستیم كه تسهیلات را برای نوسازی تاكسی های فرسوده نیز افزایش دهیم.
ضامنی اعلام كرد: اگر بتوانیم این اقدمات را انجام دهیم می توانیم نوسازی ناوگان را ادامه دهیم و در غیر این صورت در عمل این طرح متوقف خواهد شد.
* شمار تاكسی های فرسوده رو به افزایش است
وی خاطرنشان كرد: امسال 150هزار دستگاه تاكسی فرسوده داریم. این میزان در سال 98 به 196 هزار دستگاه خواهد رسید و در سال 1400 هم 245هزار دستگاه تاكسی فرسوده در كشور خواهیم داشت كه با توجه به اینكه هم اكنون 360 هزار تاكسی فعال در كشور داریم شامل 75 درصد از تاكسی های خواهد شد.
وی با اشاره به اینكه در حال حاضر روند تحویل تاكسی های نو در طرح نوسازی تاكسی ها بسیار كند است، اعلام كرد: از ابتدای امسال تا كنون 1500دستگاه تاكسی نو تحویل داده شده است كه شامل سمند و پژو 405 بود.
ضامنی اعلام كرد: همچنین از ابتدای امسال 500دستگاه خودرو برلیانس تحویل متقاضیان تاكسی داده شده است، اما در حال حاضر تحویل تاكسی نو تابع شرایط تولید خودرو است و تا شرایط به همین وضع باشد این طرح به سرعت به سمت توقف پیش می رود.
وی با بیان اینكه ثبت نام برای تحویل تاكسی های نو زمانی معنا دارد كه در عمل طرح جاری باشد، تاكید كرد: اگر فراخوانی به این منظور داده شود بیش از 70درصد تاكسی های فرسود اعلام آمادگی می كنند كه معادل 150هزار راننده تاكسی خواهدشد.
ضامنی گفت: تا پایان سال 96 حدود 4500 راننده تاكسی برای دریافت تاكسی نو ثبت نام كرده بودند. آنها تمام فرآیندها را برای تحویل خودروهای خود انجام دادند و منتظر صدور پیش فاكتور بودند. فقط 1500نفر آنها خودروهایشان را تحویل گرفتند و 3هزار نفر به رغم اینكه تمام فرآیند تحویل خودرو را انجام داده اند همچنان منتظر هستند.
گزارش از ناهید حاجی خانی
اجتمام *2181
تهران- ایرنا- 360 هزار تاكسی در شهرهای كوچك و بزرگ پرسه می زنند، ناوگان بزرگی كه به علت گرانی مداوم خودرو از مسیر نوسازی جدا شده است و هر روز پیر و پیرتر می شود، نیمی از این خودروهای زرد و سبز حالا فرسوده هستند و با ادامه توقف نوسازی تا سال 1400، دو سوم آنها خارج از رده هستند.