به گزارش روز چهارشنبه معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران، عصر روز سه شنبه( 24 دیماه) جلسه شورای عالی ترافیك شهر تهران به ریاست پیروز حناچی شهردار پایتخت و با حضور معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری، رئیس پلیس راهور تهران و نمایندگان وزارت كشور و استانداری برگزار شد.
دستور اصلی این جلسه، بررسی شیوه مدیریت محدوده زوج یا فرد و تأثیر آن بر ترافیك و آلودگی هوای تهران بود.
در این جلسه، گزارش مطالعات انجامشده توسط گروه برنامهریزی حمل و نقل دانشگاه تربیت مدرس كه با نظارت مركز مطالعات شهرداری و استادان دانشگاه تهران انجام شده بود، ارائه شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در این گزارش، تجارب جهانی در زمینه تردد نوبتی خودروها و پیامدهای آن در كوتاهمدت و بلندمدت ارائه شد؛ مطالعات صورتگرفته نشان میدهد كه اجرای طرحهای تردد نوبتی در كشورهای مختلف صرفا در كوتاهمدت، نتیجه مثبت داشته و در بلندمدت اثرمعكوس بر روی آلودگی هوا داشته است.
نتیجه این گزارش مطالعاتی، این بود كه شیوه كنونی اجرای طرح زوج یا فرد كارآیی خود را از دست داده و نه تنها تأثیری بر حجم ترافیك و آلودگی هوا ندارد، بلكه اثر معكوس هم داشته و نیاز به راهكارهای جایگزین آن وجود دارد.
مشاور طرح از دانشگاه تربیت مدرس در این جلسه ضمن ارائه نتایج نظرسنجیهای مربوط به طرح ترافیك جدید، خاطرنشان كرد كه میزان موافقت و رضایت شهروندان از طرح ترافیك جدید كه در اسفند 96 كمتر از 40 درصد بود، در دیماه 97 به بیش از 70 درصد رسیده است كه نشان از موفقیت این نوع طرحها دارد.
اعضای اصلی شورای عالی ترافیك در این جلسه با بررسی ابعاد مختلف پیشنهادهایی كه برای جایگزینی نحوه كنترل محدوده زوج و فرد مطرح شده است، به ناكارآیی شیوه فعلی و لزوم تجدیدنظر در آن اذعان داشتند و در عین حال بر ضرورت توجه به ابعاداقتصادی و اجتماعی این پیشنهادها تاكید كردند.
بر این اساس مقرر شد تغییرات نحوه كنترل این محدوده به شكلی انجام شود كه رویكرد اصلی به سمت كنترل آلودگی هوا باشد، عدالت بیشتری بین پلاكهای زوج و فرد ایجاد شود و به مردم و بهویژه ساكنان محدوده زوج یا فرد، فشار اقتصادی مضاعف وارد نشود.
سردار مهماندار رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در این جلسه اشاره كرد كه برای هماهنگیهای بیشتر، در عالیترین سطوح پلیس در خصوص بازنگری در محدوده زوج یا فرد جلساتی برگزار شده است.
وی با اشاره به اینكه پلیس هم نظرسنجیهایی را در این باره انجام داده و گزارشهایی درباره ابعاد ترافیكی این موضوع در دست تهیه دارد، خاطرنشان كرد كه گزارش نهایی پلیس در این زمینه تا پایان هفته آینده آماده خواهد شد.
پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران هم تاكید كرد كه در شهرهای مختلف جهان یا از الگوی مدیریت تقاضا استفاده میكنند و یا محدودیت تردد نوبتی و تلفیق این دو روش به شكلی كه در سالهای اخیر در تهران برقرار بوده یك ابداع غیرقابل توجیه است كه فایدهای بر آن مترتب نیست و مشكلات زیادی هم ایجاد كرده است.
وی بر این مبنا خواستار تجدیدنظر در این باره شد و تصریح كرد كه باید حقوق شهروندان و ملاحظات اجتماعی در این باره دقیقا در نظر گرفته شود.
پیروز حناچی شهردار تهران نیز در جمعبندی بحث تأكید كرد كه باید اطلاعرسانی خوبی در این زمینه برای شهروندان انجام شود و ابعاد ناكارآمدی طرح زوج یا فرد برای افكار عمومی تبیین شود.
وی بر لزوم مشاركت و همراهسازی شهروندان در تصمیمهای مهم شهری تاكید كرد و گفت: این موضوع به قدری بااهمیت هست كه تا جلسه بعد و تكمیل گزارشهای كارشناسی درباره جزئیات آن صبر كنیم.
در نهایت اعضای شورای ترافیك شهر تهران با تایید عدم كارآیی شیوه فعلی كنترل محدوده زوج یا فرد، به كمیته كارشناسی این شورا مأموریت دادند در هفته آینده نظرات نهایی خود را درباره سناریوهای پیشنهادی جایگزین و ابعاد اجتماعی، ترافیكی وزیستمحیطی آنها به شورای ترافیك ارائه كنند.
** شرط شورای عالی ترافیك برای برگزاری نمایشگاه كتاب در مصلای
شورای عالی ترافیك شهر تهران كه مرجع قانونی تصمیمگیری درباره مسائل ترافیكی پایتخت است، در ادامه جلسه با حضور مسئولان برگزاری نمایشگاه كتاب از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به موضوع برگزاری نمایشگاه كتاب در محل مصلای تهران وپیامدهای ترافیكی آن پرداخت.
اعضای این شورا تأكید داشتند در صورتی كه برگزاری نمایشگاه در مصلای موجب ایجاد ترافیك در شهر شود، با برگزاری آن در این مكان مخالف هستند و باید محل برگزاری آن به شهر آفتاب منتقل شود.
در عین حال شورای عالی ترافیك این امكان را نیز بررسی كرد كه اگر نمایشگاه كتاب سال 98 بتواند به صورت «نمایشگاه بدون خودرو» برگزار شود به نحوی كه هیچ پاركینگی برای ناشران و بازدیدكنندگان در محوطه مصلای در نظر گرفته نشود و همه افرادبرای تردد از حمل و نقل عمومی استفاده كنند، با برگزاری نمایشگاه در مصلای تهران موافقت میشود.
در نهایت تصمیم بر این شد كه مسئولان ستاد برگزاری نمایشگاه در این خصوص بررسی لازم را انجام دهند و نتیجه را برای اخذ تصمیم نهایی به دبیرخانه شورای ترافیك اعلام كنند.
تهرام/ 9343 / 1539
تهران- ایرنا- بنابر اعلام معاونت حمل و نقل شهرداری تهران، برآیند جلسه شورای عالی ترافیك پایتخت براین بود كه طرح زوج و فرد كارآیی ندارد.