۲۶ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۳۷
کد خبر: 83172894
T T
۰ نفر
بازگشت سوریه به اتحادیه عرب مشروط به توافق كشورهای عربی است

الجزیره-ایرنا- «احمد ابوالغیط » دبیر كل اتحادیه عرب بازگشت سوریه به این اتحادیه را حتمی دانست و در عین حال گفت، این امر مشروط به توافق كشورهای عربی است.

به گزارش ایرنا، ابوالغیط در مصاحبه با شبكه 'dmc' مصر با ابراز بدبینی در خصوص اوضاع سوریه افزود، گشایشی در پرونده سوریه در آینده نزدیك نمی بیند و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب هم مشروط به توافق كشورهای عربی است.
ابوالغیط در ادامه گفت، مشكلات سوریه بزودی حل نمی شود، سوریه برای بازسازی به 600 میلیارد دلار نیاز دارد و از سوی دیگر، طرف های مختلف در این كشور در حال درگیری هستند و هریك می خواهد كنترل اوضاع را در دست داشته باشد.
وی افزود، موفقیت های نظامی قابل توجهی در سوریه حاصل شده و مناطق زیادی تحت كنترل دولت در آمده است، اما واقعیت این است كه سوریه به صحنه ای برای رقابت های منطقه ای و بین المللی تبدیل شده است.
دبیر كل اتحادیه عرب درخصوص اقدام برخی كشورهای عربی به بازگشایی سفارتخانه هایشان در دمشق نیز گفت، سوریه بالاخره به اتحادیه عرب باز می گردد اما برخی كشورهای عربی با بازگشایی سفارتخانه های خود در دمشق و بازگشت به سوریه شتابزده عمل كرده و مرتكب اشتباه بزرگی شده اند.
ابوالغیط همچنین گفت، سوریه ناگزیر به اتحادیه عرب باز می گردد اما پس از آنكه مشخص شود در داخل این كشور زمینه برای بازگشت فراهم شده و معلوم شود این كشور با اتحادیه عرب همكاری می كند.برخی طرف ها در اتحادیه عرب می گویند چه تضمینی وجود دارد در صورت بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، مطالبی كه در داخل آن رد و بدل می شود به اطلاع دشمنان نرسد.
وی در مورد سیاست های آمریكا در خصوص سوریه نیز گفت، تناقض هایی در سیاست های آمریكا در مورد سوریه وجود دارد، داعش در سوریه شدیدا مورد حمله قرار گرفته و آسیب دیده است اما ممكن است بار دیگر سر برآورد.
ابوالغیط در مورد روابط ایران با كشورهای عربی نیز گفت، ایران در میان عرب ها دوستانی دارد، عمرو موسی دبیر كل پیشین اتحادیه عرب پیش از این بحث نوع رابطه با كشورهای همسایه بویژه ایران و تركیه با اتحادیه عرب را مطرح كرده بود، او تلاش می كرد روابط كشورهای عربی با كشورهای همسایه نهادینه شود اما برخی كشورهای عربی با این كار مخالفت كرده و اعلام كردند اجازه تغییر ساختار امنیتی و نظام عربی را نمی دهند.
دبیر كل اتحادیه عرب همچنین گفت، حقایقی وجود دارد كه باید آن را پذیرفت، اوضاع جهان در سال 2019 بسیار متفاوت با دهه های پنجاه، شصت و هفتاد قرن گذشته است ، اولویت مبارزه با ' اسراییل ' و حفظ مساله فلسطین( در میان كشورهای عربی ) تاحدودی كمرنگ شده است، این ها حقایقی است كه باید آن را دریافت و در عین حال باید با آن مخالفت كرد.
«اتحادیه عرب» 25 آبان 1391 و در پی آغاز بحران در سوریه، عضویت این كشور را در این اتحادیه به حالت تعلیق درآورد و از كشورهای عضو خواست، سفیران خود را از دمشق فرابخوانند، اما برخی از كشورهای عربی با این اقدام مخالفت كردند.
در حالی عضویت سوریه به تعلیق درآمده است كه سوریه خود یكی از بنیانگذاران اتحادیه عرب بود.
خاورم **2041**