۲۷ دی ۱۳۹۷، ۸:۴۲
کد خبر: 83173940
T T
۰ نفر
اعضاي باند كلاهبرداري سايت 'ديوار' بازداشت شدند

كرمان - ايرنا - دادستان عمومي و انقلاب مركز استان كرمان از انهدام باند حرفه اي كلاهبرداري كه در بستر فضاي مجازي و از طريق نرم افزار و سايت 'ديوار' در سطح وسيع اقدام به كلاهبرداي از شهروندان مي كرد خبر داد و گفت: مالباختگان مي توانند براي طرح شكايت به دادسراي كرمان مراجعه كنند.

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومي دادگستري كل استان كرمان، دادخدا سالاري در تشريح جزئيات اين خبر افزود: در اين رابطه 2 متهم مرد و يك زن دستگير شدند و كلاهبرداران از طريق تبليغ انتقال امتياز وام، فروش گوشي تلفن همراه و تلويزيون ال. اي. دي. اقدام به كلاهبرداري از شهروندان مي كردند.
وي تصريح كرد: با توجه به طرح شكايات متعدد در پليس فتا و پليس آگاهي كرمان در مورد ارتكاب كلاهبرداري توسط افرادي در فضاي مجازي و ديوار و پس از تشكيل 12 پرونده در پليس فتا، 9 پرونده در پليس آگاهي كرمان و 10 پرونده ديگر در كشور و در شهرهاي مختلفي از جمله يزد، ميناب، آستارا ،جيرفت، سيرجان و غيره با موضوعات مشابه كه بيانگر گستردگي عمليات متهمين بود، بلافاصله رسيدگي به موضوع در دستور كار اين دادسرا قرار گرفت و دستور كشف هويت مرتكبين و كشف ادله مرتبط با جرم صادر شد.
اين مقام ارشد قضايي در استان كرمان اعلام كرد: با تحقيقات انجام شده مشخص شد وجوه حاصل از جرم به حساب مردي با نام اختصاري (م .ح) متهم رديف اول منتقل شده است.
سالاري گفت: سرانجام مخفيگاه متهمان شناسايي و در اين رابطه سه تن از اعضاي باند دستگير و از محل اختفاي كلاهبرداران تعداد زيادي گوشي تلفن همراه، كارت بانكي و فيش هاي بانكي كه متهمين درصدد تهيه نمونه جعلي اسناد انتقال امتياز وام بر اساس آن بوده اند، كشف شد.
دادستان كرمان افزود: 2 نفر از متهمان پس از دستگيري به بزه ارتكابي اقرار كرده و تحقيقات تكميلي به مظنور كشف اسناد مجعول و موارد استفاده آن و همچنين شناسايي هويت ساير بزه‌ ديدگان در جريان است و متهمان با قرار تامين مناسب در بازداشت به سر مي برند.
وي عنوان كرد: بررسي ‌هاي انجام شده حكايت از استفاده متهمان از شماره تلفن هاي مختلف براي ثبت آگهي در سايت ديوار و در سطح وسيعي دارد.
سالاري افزود: كلاهبرداران پس از تماس تلفني شهروندان (قرباني) با آنها جهت خريد محصول يا دريافت امتياز وام به نامبرده اعلام مي كرد جهت اخذ خدمات 50 درصد قيمت را به كارت بانكي واريز كنند و 50 درصد باقيمانده نيز پس از دريافت محصول يا اخذ امتياز وام اخذ مي شود.
دادستان كرمان گفت: در اين راستا متهم براي جلب اعتماد فرد مقابل، تصوير محصول مورد نظر يا برگه انتقال امتياز وام را براي قرباني ارسال مي كرده سپس متهم تلفن همراه خود را خاموش و از پاسخگويي امتناع مي كند.
** چگونه مي توان يك معامله را با خيالي آسوده انجام داد؟
دادستان كرمان از باب پييشگيري از وقوع جرم هشدار داد: شهروندان بايد قبل از حصول اطمينان از صحت اطلاعات ارائه شده از سوي فرد فروشنده، اقدام به واريز وجه نكنند و حتي الامكان ارتباطات و خريد و فروش ها را به صورت حضوري انجام دهند.
وي گفت: شهروندان بايد توجه داشته باشند تحت هيچ عنوان پيش از رويت و دريافت كالا مبلغي را به حساب فروشنده واريز نكنند.
سالاري اظهار داشت: خريداران بايد توجه كنند ترجيحاً از ساكنان شهر خود به صورت حضوري خريد كنند.
وي بيان كرد: تجربه نشان داده قرار گذاشتن در شعب بانك ها و انتقال پول پس از دريافت كالا از امن ترين روش هاي معامله است.
** امن خريد كنيد
سالاري در زمينه اينكه چگونه مي توان يك معامله را با خيالي آسوده انجام داد، گفت: حتما از افرادي خريد كنيد كه امكان ملاقات حضوري آنها پيش از انجام معامله فراهم باشد و قبل از خريد، كالا را با دقت مورد بررسي قرار دهيد.
وي ادامه داد: ارائه اطلاعات حساب از سوي فروشنده نبايد موجب اعتماد شما شود زيرا ممكن است اطلاعات شخص ديگري مورد سوء استفاده قرار گرفته باشد و تحت هيچ عنوان پيش از دريافت كالا هزينه‌اي پرداخت نكنيد.
اين مقام ارشد قضايي بيان كرد: خريدار در صورت امكان، هنگام خريد كالا رسيد كتبي معتبر از فرد دريافت كند و بهتر است در اماكن شلوغ و امن همچون نزديك پايگاه هاي پليس، شعب بانك ها و غيره قرار ملاقات بگذارد.
وي تاكيد كرد: خريدار بايد شماره تلفن ثابت از شخص فروشنده بخواهد و با آن تلفن با وي صحبت كند تا از واقعي بودن شماره ثابت اطمينان حاصل كند.
سالاري افزود: خريدار بايد شناسه آگهي و تمام اطلاعاتي كه از فروشنده دارد را تا پايان معامله نزد خود نگهداري كند و ترجيحاً از صفحه آگهي اسكرين شات تهيه كند و براي اطمينان بيشتر مي تواند ساير آگهي هاي فروشنده را نيز بررسي كرده و در صورت ديدن موضوعي غير طبيعي از انجام معامله جلوگيري كند.
وي گفت: بهتر است خريدار از فرشنده اسكن شناسنامه يا كارت ملي را كه با نام صاحب حسابي كه مي خواهيد پول را براي آن واريز كند مطابقت دهد و براي اطمينان بيشتر مي تواند از شناسنامه و يا كارت ملي در كنار كالا عكس بگيرد و براي خريدار ارسال كند.
دادستان كرمان در پايان تاكيد كرد: شهروندان بايد در صورتي كه قيمت و شرايط ارائه كالا يا خدمات بيش از حد عالي و خارج از عرف به نظر مي‌ رسد دقت كنند.
3029