به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، سعید نمكی در حكم خود خطاب به باقر لاریجانی بر توسعه آموزش پزشكی در راستای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز و در راستای خودكفایی كشور تاكید كرد و نوشت: پس از سال ها بازنگری دقیق در شیوه اداره دانشگاه ها تعدد رشته های تحصیلی و تعداد دانشجویان مبتنی بر نیازسنجی سال های آتی كشور، ضروری است كه منابع محدود كشور را صرف تربیت نیروهایی نكنیم كه در آینده جایگاهی برایشان در نظام ارائه خدمت تعریف نكرده ایم.
وی ادامه داد: اینجانب به همراه بعضی از دوستان در طراحی مدل آموزشی جامعه نگر (COME) حدود 30 سال پیش تلاش كردیم و هدفمان تقویت آموزش های جامعه محور (Community based learning) به جای بیمارستان محور (Hospital based learning) بود. متاسفانه هنوز اكثر رشته های تحصیلی از این شیوه آموزشی محرومند و این خود عاملی است تا دانش آموختگان ما با مشكلات جامعه و نظام ارائه خدمت بیگانه باشند. رسالت ما برداشتن دیوار بین دانشگاه و مردم است كه امیدوارم جناب عالی و همكاران ارجمندتان بیشتر بدان بپردازید.
سرپرست وزارت بهداشت در این حكم نوشت: سیاست سال های اخیر، افزایش تحصیلات تكمیلی و برچیدن دوره های كوتاه مدت است. این شیوه تربیت نیروی انسانی علاوه بر تحمیل هزینه سنگین، اثربخشی هزینه كرد را زیر سوال می برد و زیرساخت های نظام ارائه خدمت را كه در سال های اخیر با هزینه فراوان تهیه شده به دلیل عدم حضور نیروی انسانی ماهر و مورد نیاز بلااستفاده می گذارد. تربیت نیروهای پرستاری و پیراپزشكی مورد نیاز كشور از این مقوله است. باتوجه به منابع محدود باید دوره ها را كوتاه تر، مهارت ها را افزون تر و نیروی انسانی را كارآمدتر كنیم.
نمكی همچنین بر استفاده از ظرفیت اندیشمندان دانشگاههای علوم پزشكی در سیاستگزاریهای كلان وزارت بهداشت تاكید كرد و خطاب به معاون آموزشی وزارت بهداشت نوشت: غفلت از این ظرفیت، خسرانی جبران ناپذیر خواهد بود. لذا انتظار می رود دانشگاه های ما اتاق فكر كشور برای برنامه ریزی های كلان باشند كه جناب عالی می توانید موارد مهم در همه حوزه ها را با همكاران ارجمند دانشگاهی در میان بگذارید و نظرات ایشان را جمع بندی و به عنوان نقشه راه به اینجانب ارائه فرمائید.
وی به موضوع بیماریها نیز اشاره و بیان كرد: مستحضرید امروز بیماری های واگیر نوظهور، بیماری های غیر واگیر و مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت (SDH) مواردی است كه نظام سلامت را مورد تهدید جدی قرار می دهد. آموزش و آشنایی دانشجویان با پدیده های فوق در آینده می تواند در كاهش ابتلا و مرگ و میر ناشی از این موارد بسیار موثر باشد.
نمكی در این حكم به استفاده از ظرفیت پزشكان عمومی نیز اشاره كرد و نوشت: توسعه پزشكی خانواده و نظام ارجاع كه اجزای تفكیك ناپذیر یكدیگرند به دلیل كمبود پزشك خانواده معطل مانده، ضروری است با استفاده از ظرفیت كم نظیر پزشكان عمومی و گذراندن دوره های كوتاه مدت از خیل عظیم پزشكان عمومی آموزش دیده در این عرصه بهره ببریم. منتظر ماندن برای فارغ التحصیلی متخصص پزشك خانواده، سال ها این پروژه عظیم ملی را معطل خواهد گذاشت، گرچه فارغ التحصیلان دوره تخصصی مذكور نیز می توانند به عنوان هسته های مركزی آموزش و پایش مستمر این فعالیت به كار گرفته شوند. ضمنا آموزش پزشكی خانواده نیز باید جزو لاینفك دوره پزشكان عمومی باشد.
سرپرست وزارت بهداشت به تغییر سبك زندگی نیز اشاره و بیان كرد: برای تغییر سبك زندگی مردم در راستای كاستن از بار بیماری ها لازم است بسته های آموزشی با زبان قابل درك برای گروه های هدف در جامعه تهیه كنیم.
رسالت ما علاوه بر آموزش دانشجویان و دستیاران آموزش همگانی در راستای كاهش مشكلات نظام سلامت نیز هست و غفلت از این رسالت اجتماعی مردم را به ناچار به دام آموزش ها و تبلیغات غیر علمی و غیر حرفه ای سایت های رنگارنگ و بی محتوی خواهد انداخت.
نمكی نوشت: این روزها مواردی مبنی بر تفكیك آموزش پزشكی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و ادغام آن در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح می شود. این رویكرد با توجه به ضرورت بهره گیری آموزش پزشكی از فضا و عرصه بهداشت و درمان تفكیك آموزش از این دو حوزه مهم را غیرممكن می كند. لذا جهت مقابله با این رویكرد غیر منطقی ضروری است جناب عالی و همكارانتان مستندات كافی برای توجیه عدم امكان این سه جزء تفكیك ناپذیر فراهم كنید.
اجتمام *9482 * 3063
با حكم سرپرست وزارت بهداشت
لاریجانی در معاونت آموزشی وزارت بهداشت ابقا شد
۲۹ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۳۳
کد خبر:
83175931
تهران- ایرنا- باقر لاریجانی با حكم سرپرست وزارت بهداشت در معاونت آموزشی وزارت بهداشت ابقا شد.