به گزارش شنبه تارنمای وزارت راه و شهرسازی، امیر امینی توضیح داد: مجوز می خواهیم كه اصل و سود تسهیلات مسكن مهر به میزان پنج هزار میلیارد تومان از بدهی بانك مسكن به بانك مركزی بابت اصل سود و خطوط اعتباری طرح مسكن مهر به دولت منتقل و این مبلغ بهعنوان افزایش سرمایه دولت در بانك مسكن تلقی شود، در ازای آن بانك مسكن این منابع را برای اهداف وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسكن هزینه كند.
وی به سه مجوز دیگر اشاره كرد و گفت: در دومین برنامه، به دنبال اخذ مجوز برای شركتهای تابع از جمله سازمان ملی زمین و مسكن و شركت عمران شهرهای جدید هستیم تا 1500 میلیارد تومان از اراضی خود را صرف اهداف تبصره، تهاتر یا به قیمت كارشناسی واگذار كنند. سومین مجوز مربوط به واگذاری املاك مسكن مهر به متقاضیانی است كه تملك قبلی دارند و چهارم، مدیریت دارایی حدود 10 هزار میلیارد تومان برای ایفای تعهدات است.
امینی یادآوری كرد: بند «ب» تبصره 8 ظرفیت اجرای تعهدات وزارت راه و شهرسازی در بخش مسكن، مسكن مهر، زیربناها و روبناهای مسكن مهر، طرحهای مسكن روستایی، اجتماعی و بازآفرینی شهری را ایجاد كرده است.
وی تاكید كرد بودجه سال 98 متفاوتتر از بودجه سال 97 نیست و تصریح كرد: هر سازمانی در حوزه حملونقل و مسكن كه خود را به بودجه دولت وابسته كند تا پایان سال با مشكلات روبرو می شود، پس باید ضمن رهایی از بودجه دولتی به دنبال جذب منابع و خصوصیسازی در این بخش باشیم.
این مسوول افزود: مجموع منابع موردنیاز برای انجام وظایف وزارت راه و شهرسازی از بودجه عمومی، صندوق توسعه ملی، بانكها و تسهیلات بانكی، منابع داخلی شركتها و سازمانهای تابع به طور میانگین 25 هزارمیلیارد تا 30 هزارمیلیارد تومان است.
به گفته وی، در لایحه بودجه 98 برای بخش حمل و نقل 4500 میلیارد و برای بخش مسكن 500 میلیارد تومان منابع مالی در نظر گرفته شده است اما «بودجههای سنواتی حملونقل هیچگونه تناسب و سنخیتی با انجام تكالیف در برنامههای توسعهای كشور ندارند».
«انجام مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب، اجرای مصوبات سفر رئیسجمهوری، تكمیل طرحهای قابل بهرهبرداری در سال 98، تكمیل طرحهایی با پیشرفت فیزیكی بیش از 80 درصد و طرحهای مستمر كه ماهیت دائمی دارند، مجموع تكالیف ما در سال 98 است.
وی درباره تكلیف برنامه ششم برای طرحهای مستمر با ماهیت دائمی یادآوری كرد: طرحهای نگهداری راه، راهآهن، ناوگان و سایر طرحهایی كه دربرگیرنده هزینههای كاركنان میشود، مشمول رشد 20 درصدی در لایحه بودجه 98 شده است و در دست پیگیری قرار دارد.
امینی اضافه كرد: قابلیت استفاده از ظرفیت اوراق مشاركت به ارزش تا سه هزار میلیارد تومان، قابلیت استفاده از اسناد خزانه اسلامی برای پرداخت مطالبات پیمانكاران، قابلیت استفاده از اوراق تسویه بدهی تا سقف 2 هزار میلیارد تومان، امكان تهاتر بدهی پیمانكاران به بانكها با مطالبات آنها، قابلیت استفاده از ظرفیت بهینهسازی مصرف انرژی، بند (ه) تبصره 5، قابلیت استفاده از 50 درصد ظرفیت 000 هزار میلیارد تومانی قیر رایگان برای اجرای پروژههای روكش آسفالت از مهمترین رویكردهای بودجه سال 98 است.
** جزییات بودجه پیشنهادی
این مسئول صندوق توسعه حملونقل را بزرگترین دستاورد در بودجه 98 عنوان كرد كه پس از اخذ مصوبه، تصویب اساسنامه و بازگشایی ردیف اعتباری شركتی، در انتظار تایید شورای نگهبان است.
وی با اشاره به افزایش 245 درصدی بودجه شركت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در لایحه بودجه 98 بیان داشت: شركت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران برای به سرانجام رساندن چهار فرودگاه حمایت 35 میلیارد تومانی دولت را نیاز دارد كه رشد بودجه سال آینده آن شركت 245 درصد محاسبه شده است.
امینی علت رشد 20 درصدی اعتبارات شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در لایحه بودجه 98 از 33 هزار و 360 میلیارد به چهار هزار میلیارد تومان را اهتمام دولت برای تكمیل پروژههایی با پیشرفت فیزیكی بالای 80 درصد و پروژههایی با قابلیت تكمیل طی سالهای 98 و 99 عنوان كرد.
وی گفت: با توجه به ارزش 50 هزار میلیارد تومانی این دسته از پروژهها كه به خاطر نبود منابع مالی كافی منقبض ماندهاند، دولت برنامهریزی كرده است تا ضمن تكمیل و آمادهسازی برای بهرهبرداری، ارزشافزوده حاصل از بهرهبرداری آنها هرچه سریعتر به چرخه اقتصاد كشور بازگردد.
معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی از رشد 1.3 درصدی بودجه شركت راهآهن خبر داد كه سه پیشنهاد در قالب توسعه حملونقل ریلی حومهای و ناوگان عمومی، احداث خطوط دوم، سوم، چهارم و اتصال مراكز تولید بار به شبكه ریلی نیازمند دریافت اعتبار 6 هزار میلیارد تومانی است.
وی گفت: بودجه سازمان راهداری و حملونقل جادهای در سال 97 برابر با یك هزار و 650 میلیارد تومان بود كه در لایحه بودجه 98 با كاهش 20 درصدی به یك هزار و 327 میلیارد تومان رسیده است.
به گفته وی، بودجه شركت بازآفرینی شهری ایران از 300 میلیارد تومان در سال 1397 به 267 میلیارد تومان در سال 98 كاهش یافته است اما با توجه به توافقنامه امضا شده برای استفاده از منابع تبصره 18 بیش از سه هزار و 700 میلیارد تومان به این بخش تزریق میشود.
وی یادآور شد: در سال 1397 دولت برای شفافسازی پیشنهاد كرد مبالغ مربوط به قیر باید به طور نقدی به حسابی واریز شود و برابر حوالههای دستگاههای اجرایی، قیر به پیمانكاران پروژههای هر یك از دستگاهها ابلاغ شود.
به گزارش ایرنا، اواسط دی ماه رئیس جمهوری اسلامی ایران لایحه بودجه سال 98 را به مجلس شورای اسلامی تقدیم كرد و نمایندگان مجلس باید این لایحه را بررسی كنند.
اقتصام*1108*1961*
معاون وزیر راه خبر داد
تلاش وزارت راه برای اخذ چهار مجوز مربوط به مسكن مهر
۲۹ دی ۱۳۹۷، ۱۶:۲۹
کد خبر:
83176453
تهران- ایرنا- معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی گفت: وزارتخانه با هدف ایفای تعهدات خود در بخش مسكن مهر، برای اخذ چهار مجوز در تلاش است.