۳۰ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۱۷
کد خبر: 83177419
T T
۰ نفر

ميكروب زدايي آب با پرتوهاي ماوراء بنفش

۳۰ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۱۷
کد خبر: 83177419
ميكروب زدايي آب با پرتوهاي ماوراء بنفش

تهران – ايرنا - محققان يك استارتاپ موسوم به Microlyscs نوعي در بطري ساختند كه جايگزين در بطري هاي آب معمولي شده و با گسيل كردن پرتوهاي ماوراء بنفش به درون آب، آن را ميكروب زدايي مي كند.

به گزارش روز يكشنبه گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه خبري ساينس ديلي، اين در بطري كه CrazyCap نام دارد، براي اغلب بطري هاي موجود در بازار مناسب است.
براي فعال سازي LED گسيل گر پرتوهاي ماوراء بنفش و پاكسازي آب لوله كشي كافي است دو مرتبه روي حسگر موجود در بالاي در بطري ضربه بزنيد. در صورتي كه منبع آب لوله كشي شهري نبوده و براي مثال از روخانه ها يا درياچه ها برداشته شده باشد، بايد 5 مرتبه روي حسگر ضربه بزنيد تا پرتوهاي ماوراء بنفش براي مدت طولاني تري به درون آب تابيده شوند.
تابش پرتوهاي ماوراء بنفش موجب مرگ 99.9999 درصد از هر نوع باكتري، ويروس، جلبك يا قارچ موجود در آب مي شود. اين پرتوها در طول روز به طور خودكار در فواصل 2 ساعته و هر بار به مدت 20 ثانيه به درون آب تابيده مي شود تا هرگونه ويروسي كه در هنگام نوشيدن آب به آن وارد مي شود نيز از بين برود. اين در بطري توانايي تشخيص باز يا بسته بودن را دارد و مادامي كه روي بطري بسته نشده، LED موجود در آن عمل نمي كند.
به گفته متخصصان Microlyscs اين در بطري با هربار شارژ قادر است 45 ليتر آب لوله كشي يا 18 ليتر آب رودخانه را ميكروب زدايي كند. ميزان شارژ باتري توسط يك حلقه رنگي روي در بطري مشخص مي شود. در حال حاضر CrazyCap در قالب يك كمپين Kickstarter با قيمت 38 دلار عرضه شده است و قيمت فروش آزاد آن در بازار 95 دلار است.
علمي (6)**9259**1440
۰ نفر