۳۰ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۴۵
کد خبر: 83177593
T T
۰ نفر
افزایش تنش ها در دریای سیاه با ورود دومین ناو آمریكایی

مسكو - ایرنا - تنش های اخیر روسیه و آمریكا در دریای سیاه كه از حدود یك ماه پیش با توقیف سه شناور اوكراینی و 24 ملوان این كشور آغاز شد، با ورود دومین ناو آمریكایی به این پهنه آبی وارد فاز جدیدی شده است.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، هنوز دو هفته از آغاز ماموریت دریایی ناو فورت مك هنری آمریكا حامل تفنگداران دریایی این كشور در دریای سیاه نگذشته بود كه رسانه های غربی از ورود ناو دیگری با عنوان دونالد كوك به این دریا خبر دادند.
از تعداد واقعی ناوهای آمریكایی در دریای سیاه اطلاعات دقیقی در دست نیست اما ناوهای این كشور به همراه كشتی های نظامی كشورهای عضو ناتو، ناوگروه دائمی در دریای سیاه دارند.
بر اساس قرارداد مونتری، ناوهای كشورهای خارج از دریای سیاه فقط حق سه هفته ماموریت در این پهنه آبی را دارند و پس از آن باید این دریا را ترك كنند و به همین دلیل ناوهای آمریكایی بطور منظم برای انجام ماموریت به این منطقه سفر می كنند.
تعداد ناوهای این ناوگروه حداقل به پنج ناو می رسد و ماموریت اصلی آنها قدرت نمایی مقابل روسیه است.
سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) از سال 2014 با توجه به تغییرات در اوكراین و افزایش اختلاف ها میان كی یف و مسكو به دلیل الحاق كریمه به خاك روسیه، نیروهای خود را در دریای سیاه گسترش داد.
حضور نظامی غرب شامل افزایش تعداد ناوها و برگزاری منظم رزمایش های دریایی در دریای سیاه است و هر ساله برای بازداشتن روسیه از گسترش خاك خود برگزار می شود.
روس ها نیز برای مقابله با استراتژی افزایش حضور نظامی غربی ها بی كار نبوده اند و در نخستین گام مجموعه های موشكی ساحل به دریای باستیون، تسلیحات پدافند موشكی اس-400 و سامانه پدافند هوایی اس-300 را در شبه جزیره كریمه مستقر كرده اند.
مقامات كرملین همچنین چندین فروند جنگنده سوخو به پایگاه هوایی خود در كریمه اعزام كرده اند ضمن اینكه ناوهای روسی مستقر در دریای سیاه به تسلیحات پیشرفته ازجمله موشك های كروز مجهز (قابل كنترل و تغییر مسیر) شده اند.
روسیه در پاسخ به رزمایش های ناتو در دریای سیاه هم دست به برگزاری رزمایش در زمین، دریا و هوا در این منطقه می زند.
افزایش پرواز جنگنده ها و شكاری بمب افكن های روسی بر فراز ناوهای آمریكایی از دیگر اقدامات روسیه برای برقراری موازنه قوا در این منطقه است و در مواردی نیز رسانه های روسیه گزارش می دهند كه هواپیماهای نظامی این كشور هواپیماهای تجسسی آمریكا را در دریای سیاه رهگیری می كنند.
روسیه با افزایش حضور ناوهای آمریكایی در دریای سیاه، بتازگی استراتژی زیرنظر گرفتن آنها را در دستور كار خود قرار داده است.
این تاكتیك روز 17 دی ماه در مورد ناو فورت مك هنری آمریكا حامل 500 تفنگدار دریایی بكار گرفته شد و ناو روسی پیتلیوی این ناو آمریكایی را كه برای حمایت آبی از اوكراین وارد دریای سیاه شده بود، تحت نظر گرفت.
ناو فورت مك هنری جزو واحدهای ضربتی نیروی دریایی آمریكاست و می تواند پنج ناوچه كوچك ویژه انتقال تفنگداران دریایی و تجهیزات آنها ازجمله نفربرهای زرهی را به ساحل برساند.
صاحبنظران نظامی در روسیه معتقدند كه مسكو با تحت نظر گرفتن ناوهای آمریكایی در دریای سیاه به واشنگتن این پیام را مخابره می كند كه این پهنه آبی محدوده امنیتی آنها محسوب می شود.
در مورد ناو دونالد كوك نیز همین تاكتیك بكار گرفته شده چرا كه وزارت دفاع روسیه اعلام كرده ناو پیتلوی شروع به تعقیب و زیر نظر گرفتن این ناو آمریكایی كرده است.
روسیه در كنار اقدام عملی، اقدامات دیپلماتیك را نیز در دستور كار خود قرار داده به شكلی كه بارها از سوی دیپلمات ها یا مقامات نظامی خود نسبت به پیامدهای افزایش حضور نظامی آمریكا و ناتو در دریای سیاه هشدار داده است.
الكسی پوشكوف رئیس كمیسیون سیاستگذاری اطلاعاتی شورای فدراسیون روسیه امروز در توئیتی با انتقاد از افزایش تعداد سفرهای ناوهای آمریكایی به دریای سیاه، اظهار داشت كه ماموریت این ناوها در دریای سیاه هیچ ارتباطی به تامین امنیت آمریكا ندارد.
وی خاطرنشان كرد: ناوهای آمریكا فقط به خاطر آرام كردن برخی سناتورهای این كشور راهی دریای سیاه شده اند حال آنكه به سود ایالات متحده است كه از تنش آفرینی با ما در دریای سیاه دوری كند.
با توجه به اینكه تنش میان روسیه و اوكراین از سال 2014 تا امروز هر روز بیشتر شده است و اوكراین نیز نشان داده كه به هیچ قیمتی مقابل یكی از بزرگترین قدرت های نظامی جهان كوتاه نمی آید، انتظار می رود تنش ها شكل جدی تری به خود بگیرد مخصوصا اینكه دولت اوكراین اعلام كرده كه می خواهد یك ناوگروه دیگر راهی تنگه كرچ كند و از كشورهای عضو ناتو نیز خواسته در این اقدام مشاركت كنند.
در این زورآزمایی كه اكنون به شكل مانور نظامی است، این واقعیت را نباید نادیده گرفت كه تمامی كشورهای ساحلی دریای سیاه به استثنای روسیه و اوكراین عضو سازمان پیمان آتلانتیك شمالی یا ناتو هستند بنابراین در صورت افزایش بیش از پیش تنش ها، شرایط به مراتب برای روس ها سختر خواهد شد.
اروپام*391*1346*1485