۳۰ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۰۶
کد خبر: 83177782
T T
۰ نفر
دبی كارون در مقطع اهوازبه یك هزار و 98متر مكعب در ثانیه رسید

اهواز - ایرنا - معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: دبی(حجم آب) رودخانه كارون در مقطع اهواز به دنبال بارندگی های چند روز گذشته در بالادست به یك هزار و 98متر مكعب در ثانیه رسید.

هوشنگ حسونی زاده روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بخش مهمی از افزایش حجم آب رودخانه كارون ناشی از رهاسازی آب سد دز در شمال خوزستان است كه هم اكنون به اهواز رسیده است.
متوسط دبی رودخانه كارون در مقطع اهواز حدود 200متر مكعب در ثانیه است.
وی با بیان اینكه دبی آب كارون در سال های اخیر به جز سیلاب فروردین سال 1395 سابقه نداشته است گفت: بارش ها در همه حوضه های آبی خوزستان در مقایسه با 12سال گذشته كه با خشكسالی شدید رو به رو بوده ایم بسیار بهتر بوده است.
به گفته حسونی زاده رهاسازی آب سد دز با هدف مدیریت بهتر مخزن سد و آمادگی بیشتر برای مهار سیلاب های پیش رو در ششم بهمن است كه بر اساس تصاویر ماهواره ای ، بارش ها در این زمان در خوزستان و مناطق بالادست گسترده و سنگین خواهد بود صورت می گیرد.
وی گفت: برخی از مناطق بالادست رودخانه كارون كه هم اكنون در معرض سیلاب قرار گرفته اند قبلا در حریم این رودخانه بوده اند ولی در سال های اخیر این زمین ها در معرض سیلاب قرار گرفته اند كه برخی تصور می كنند بروز سیلاب باعث تخریب این زمین ها شده است.
وی با بیان اینكه در دهه های گذشته حتی پنج هزار متر مكعب آب از رودخانه كارون در اهواز قابلیت عبور داشته است افزود: ساخت انواع سازه ها در محدوده بستر و حریم رودخانه و زیركشت بردن زمین های كشاورزی سبب شده با جاری شدن سیلاب كم قدرت، شاهد بروز خسارت به این زمین ها باشیم.
معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در ادامه با اشاره به بارندگی های بسیار مناسب در سال آبی جاری گفت:به بركت بارش های مناسب ، كارون وضعیت بسیار بهتری پیدا كرده و بخشی از نگرانی ها برای تامین آب كشاورزی و آشامیدنی خوزستان در تابستان آینده برطرف شده است.
حسونی زاده با اشاره به اینكه هنوز مخازن سدهای شهیدعباسپور ، گتوند علیا ، كارون سه ، كرخه و مارون به مرحله سرریز نرسیده اند افزود: رهاسازی آب كرخه به میزان 300متر مكعب در ثانیه در روزهای اخیر كه حجم زیادی از سیلاب وارد مخرن شده شروع شده و احتمالا به 400متر مكعب در ثانیه افزایش یابد.

** وضعیت مناسب آب حوضه رودخانه جراحی
معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: بارندگی های مناسب در حوضه رودخانه جراحی در خوزستان كه سال های گذشته با بحران شدید رو به رو بود ، نیز به این رودخانه جان دوباره ای بخشیده است.
وی ادامه داد: كاهش آب و خشك شدن كامل این رودخانه در 2 سال اخیر ، تامین حقابه تالاب شادگان را با مشكلات زیادی رو به رو كرد ولی امسال سرازیر شدن حجم زیادی از سیلاب های رودخانه جراحی به تالاب شادگان ، این تالاب را از خطر بحران زیست محیطی نجات داد و هم اكنون آب به بیش از 50 درصد تالاب رسیده است.
حسونی زاده به وضعیت حوضه رودخانه كرخه نیز در سال آبی جاری اشاره كرد و افزود:هم اكنون 3.8میلیارد مترمكعب آب در پشت سد كرخه ذخیره سازی شده و در صورت ورود 600میلیون متر مكعب آب این سد به مرحله سرریز خواهد رسید.
معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد: ورود چند سیلاب موثر به تالاب هورالعظیم سبب شده بالای 78درصد بخش ایرانی این تالاب آبگیری شود.

** هشت میلیارد متر مكعب ظرفیت خالی سدهای حوضه كارون
معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: تا رسیدن به سرریز شدن آب سدهای حوضه كارون (شهید عباسپور ، گتوند علیا و كارون سه) هشت میلیارد متر مكعب ظرفیت خالی وجود دارد.
حسونی زاده افزود: ظرفیت سد مارون بهبهان در 180كیلومتری جنوب شرقی اهواز به میزان یك میلیارد و273میلیون متر مكعب نیز تكمیل شده ولی آب سد رهاسازی نشده است.
به گزارش ایرنا ظرفیت نهایی ذخیره سازی سدهای بزرگ خوزستان حدود 22میلیارد متر مكعب است ولی در سال های گذشته به ویژه سال آبی گذشته،به دلیل خشكسالی و كمی بارندگی ها ، بیشتر سدهای خوزستان با كاهش شدید آب روبه رو بودند.
پیش بینی شده همه سدهای خوزستان به بركت بارش های پیش رو تا پایان سال 1397 به مرحله سرریز برسند.
6065/ 6037
۰ نفر