كسب و كار مجازي شامل واحد صنفي است كه توسط هر شخص حقيقي و يا حقوقي براي ارائه محصول (كالا و يا خدمات) به طور مستقيم و يا غير مستقيم و به صورت كلي يا جزئي از طريق ابزارهاي ارتباط از راه دور از قبيل وب سايت و نرمافزارهاي تجاري ( اپليكيشن) داير شده باشد.
اسماعيل نادري روز دوشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: تاكنون گزارش ها و شكايت هاي بسياري درباره فعاليت كسب و كارهاي مجازي بدون مجوز در كشور و اصفهان در بخش هاي مختلف مانند گردشگري داشتيم كه به كلاهبرداري از مردم منجر شده است.
وي با تاكيد بر اينكه مردم نبايد از خدمات كسب و كارهاي مجازي بدون مجوز، استفاده كنند، تصريح كرد: فروشگاه هاي خريد و فروش اينترنتي، واحدهاي خدماتي و شركت هاي بازاريابي شبكه اي بايد داراي ' نماد اعتماد الكترونيكي' (enamad) باشند.
بازاريابي شبكهاي (Network Marketing) نوعي شيوهٔ فروش است كه در آن شركت ها، محصول ها و كالاهاي خود را بدون تبليغات و بدون واسطه به فروش مي رسانند و مشتريان پس از خريد در صورت تمايل مي توانند محصول هاي شركت را بازاريابي كنند و سود بگيرند.
نادري با اشاره به اينكه فهرست شركت هاي بازاريابي شبكه اي و واحدهاي كسب و كار مجازي در پايگاه اينترنتي دبيرخانه كميته نظارت بر عملكرد شركت هاي بازاريابي شبكه اي و كسب و كارهاي مجازي (easnaf.ir) و نماد اعتماد الكترونيكي (enamad.ir) در دسترس عموم است.
وي خاطرنشان كرد: همچنين مردم مي توانند اسم اين شركت ها را به سامانه پيامكي 30006082 ارسال كنند تا از وضعيت آن مطلع شوند.
نادري با اشاره به فعاليت كميته نظارت بر عملكرد شركت هاي بازاريابي شبكه اي و كسب و كارهاي مجازي در كشور و استان ها تصريح كرد: اين كميته بر افراد صنفي، شبكه ها و شركت هاي فعال در فضاي مجازي كه به صورت فروشگاه (مانند وب سايت هاي خريد و فروش اينترنتي) يا ارائه دهنده خدمات ( مانند وب سايت هاي آگهي دهنده يا تاكسي اينترنتي) هستند، نظارت مي كند.
وي اعضاي اين كميته را نمايندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره كل ارتباطات و فناوري اطلاعات، نيروي انتظامي و اتاق اصناف اصفهان و اتحاديه كشوري كسب و كارهاي مجازي، ذكر و اضافه كرد: در اين كميته بدنبال ايجاد فضاي مناسبي براي حمايت و توسعه از كسب و كارهاي مجازي كه طبق قانون و آيين نامه ها فعاليت مي كنند، هستيم.
نادري با بيان اينكه بيشتر افراد فعال در اين بخش، جوانان نوآور و ايده پرداز هستند، افزود: ممكن است آنها آشنايي چنداني با برخي چالش هاي پيش روي حرفه خود نداشته باشند بهمين دليل ما بايد آنها را در اين بخش حمايت كنيم.
وي با اشاره به اينكه بيشتر اين افراد دچار چالش با كسب و كارهاي سنتي مي شوند، تاكيد كرد: اگر اين افراد بر اساس قوانين و آيين نامه هاي موجود به درستي فعاليت كنند، دچار معضلات جدي نخواهند شد زيرا اگر داراي مجوز قانوني باشند در همه بخش ها مورد حمايت قرار مي گيرند.
رييس كميته نظارت بر عملكرد شركت هاي بازاريابي شبكه اي و كسب و كارهاي مجازي استان اصفهان، ادامه داد: برخورد با شركت هاي فاقد مجوز در حوزه بازاريابي شبكه اي و بررسي راهكارهاي صيانت از حقوق شهروندان در فضاي مجازي از ديگر وظايف اين كميته است.
نادري اظهارداشت: در اين كميته، گزارش ها و شكايت هاي رسيده به سامانه 124 اين سازمان و انجمن حمايت از حقوق مصرف كنندگان بررسي و پيگيري مي شود.
وي خاطرنشان كرد: مقرر شده است در جلسه هاي آينده اين كميته از نمايندگان بخش خصوصي دعوت بعمل آيد.
نادري از مردم خواست تا در صورت مشاهده شركت هاي بازاريابي شبكه اي يا كسب و كار مجازي فاقد مجوز، آن را به شماره تلفن 124 اطلاع دهند.
در زمان حاضر حدود 30 شركت داراي پروانه كسب بازاريابي شبكه در كشور هستند؛ براي آگاهي از آخرين وضعيت ( فعال، غير فعال، اخطار، تعليق يا لغو مجوز)، شعبه هاي داراي مجوز و محصولات قابل عرضه توسط شركت ها و نمايندگي هاي مجاز آنها در استان ها و شهرستان ها مي توان به پايگاه اينترنتي دبيرخانه كميته نظارت بر عملكرد شركت هاي بازاريابي شبكه اي و كسب و كارهاي مجازي به نشاني easnaf.ir مراجعه كرد.
3011/6026/
اصفهان- ايرنا- معاون امور بازرگاني و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان گفت: مهمترين مشكل بخش كسب و كارهاي مجازي در كشور، ورود برخي از واحدها يا افراد بدون مجوز و سوء استفاده از اعتماد مردم و كاربران است.