۱ بهمن ۱۳۹۷، ۱۷:۴۸
کد خبر: 83179058
T T
۰ نفر
چاووش‌اوغلو: تركیه به آرامش و ثبات در سوریه می‌اندیشد

تهران - ایرنا - وزیر امور خارجه تركیه بابیان اینكه طرف‌های بسیاری برای سوریه برنامه‌ دارند گفت: تركیه به یكپارچگی، ثبات، صلح و آرامش در این كشور می اند یشد.

به گزارش ایرنا به نقل از آناتولی،مولود چاووش‌اوغلو، در افتتاحیه «كمپ روابط بین‌الملل» در استانبول، افزود: تركیه برای منافع تمامی مردم‌ رنج دیده جهان نیز اقدام می‌كند.
وزیر امور خارجه تركیه با اشاره به اینكه 'سوریه شاهد 8 سال جنگ و آتش‌فروزی بوده ، این آنش‌را چطور خاموش خواهیم كرد؟ ' اظهارداشت: 'سیاست تركیه در سوریه تغیییر نكرده و تروریست‌ها از این كشور پاكسازی و صلح، آرامش و ثبات برقرار خواهد شد. مردم سوریه هر چه بخواهد آن انجام خواهد شد'.
وی با بیان اینكه سیاست خارجی تركیه مبتنی بر ارزش‌های انسانی است، گفت: 'دونالد ترامپ تنها به منافع آمریكا در سوریه نگاه می كند. او شاید بتواند اكثر مردم آمریكا را راضی كند ولی متحدان این كشور در اروپا نیز نگران سیاست‌های واشنگتن هستند'.
چاووش اوغلو افزود: نباید فقط برای منافع خود اقدام كنیم، بلكه باید با تفكر برد-برد پیش برویم.
وی گفت: تركیه یكی از تاثیر‌گذار‌ترین كشورهای عضو ناتو است و به روابط و اتحاد خود با ناتو ادامه خواهد داد.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان همتای تركیه ای شهریورماه 97 طی نشست سوچی درباره تثبیت وضعیت در مناطق كاهش تنش در ادلب به توافق رسیدند.
ارتش تركیه از روز 20 ژانویه 2018(30 دی ماه 1396) با حمله به خاك سوریه و با همراهی نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه، عملیاتی را به نام شاخه زیتون در منطقه عفرین در شمال سوریه با هدف مبارزه با نیروهای كُرد آغاز كرد و پس از دو ماه این منطقه را تحت كنترل خود درآورد و همچنان با استقرار نیروهای خود در مرزهای مشترك با سوریه، در حالت آماده باش به سر می برد.
دولت سوریه نیز با اشغالگری خواندن اقدام دولت تركیه در انجام عملیات نظامی در منطقه عفرین و سایر مناطق شمال سوریه، حضور نیروهای تركیه در خاك خود را مغایر با قوانین بین المللی عنوان كرده و خواستار پایان دادن به این حضور غیرقانونی شد.
دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا نیز ماه گذشته از خروج نیروهای ارتش این كشور از خاك سوریه خبر داد كه به گفته كارشناسان پایان یافتن حضور نیروهای آمریكایی در سوریه، به آنكارا فرصت بلند پروازی بیشتری را در این كشور خواهد داد.
خاورم**1211