۱ بهمن ۱۳۹۷، ۱۸:۴۸
کد خبر: 83179145
T T
۰ نفر
فعالیت چند منظوره فرهنگی سرلوحه كار كتابخانه ها باشد

تهران - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینكه فعالیت‌ها و اقدامات پژوهشی صورت گرفته در نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور، به ترسیم افق روشن آن كمك می‌كند ،گفت: باید فعالیت چند منظوره فرهنگی سرلوحه كار كتابخانه ها قرارگیرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،سید عباس صالحی روز دوشنبه در دومین نشست هیات امنای نهاد كتابخانه های عمومی كشور در دوره جدید با تاكید بر ضرورت فعالیت چند منظوره كتابخانه های كشور ،گفت: باید به این سمت حركت كنیم كه كتابخانه ها به عنوان كانونی چند منظوره فعالیت داشته باشد.
وی افزود: در كنار ظرفیت این مراكز می توان اتفاقات فرهنگی دیگر پدید آورد كه در جهت ارتقای فرهنگ كشور از آن بهره برد.
صالحی ادامه داد: باید به یك نظام پایدار مدیریتی برسیم كه مبنا را برای آینده روشن كند؛ اعضای هیات امنای نهاد كتابخانه های عمومی كشور می توانند با هفكری یكدیگر به هم افزایی در این زمینه برسند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: كتابخانه های سنتی باید تغییراتی داشته باشند. به این معنی كه این مركز فرهنگی نباید صرفا كتابخانه و یا صرفا فرهنگسرا باشد. بنابراین برای رسیدن به این منظور به هم افزایی اعضای هیات امنا نیاز است.
دبیركل نهاد كتابخانه های عمومی كشور هم در این نشست گفت : پس از ورود نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور به پروژه بازسازی این كتابخانه، با تشكیل كمیته افتتاح كتابخانه مركزی مشهد و كارگروه‌های مختلف زیرمجموعه آن در نهاد، این كتابخانه در 15 بهمن ماه و همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، افتتاح خواهد شد.
علیرضا مختارپور افزود: كتابخانه مركزی مشهد 23 سال پیش توسط مرحوم حبیبی كلنگ‌زنی شد و طی این سال ها به ملالی برای مردم مشهد و همچنین دولت تبدیل شده بود. در دو سال اخیر و به خصوص در دو ماه اخیر با همت همكاران نهاد این پروژه به سمتی پیش رفت كه ان شاءالله در پانزدهم بهمن افتتاح خواهد شد.
دبیركل نهاد كتابخانه ها در ادامه تأكید كرد: روند افتتاح كتابخانه های مركزی در كشور از امسال با افتتاح كتابخانه مركزی بجنورد پی گرفته شد كه در این راستا كتابخانه مركزی مشهد نیز در پانزدهم بهمن ماه به افتتاح خواهد رسید و در سال آینده نیز شاهد افتتاح كتابخانه مركزی یزد خواهیم بود.
در ادامه این مراسم مهدی رمضانی با ارائه گزارشی از روند بازسازی كتابخانه مركزی مشهد گفت: پروژه ساخت این كتابخانه از سال 1374 آغاز شد كه پس از یكبار افتتاح به دلیل اشكالات فنی در ساخت بنا تعطیل شد. با ورود نهاد برای تكمیل و افتتاح این پروژه جلسات متعددی در معاونت توسعه كتابخانه ها و كتابخوانی نهاد و با حضور استادان عرصه های مختلف برای برطرف كردن اشكالات موجود برگزار شد. این كتابخانه دارای چهار طبقه مثبت، یك طبقه همكف و یك طبقه منفی است.
مختارپور ادامه داد: در سال جاری همچنین كتابخانه بجنورد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد و سال آینده نیز كتابخانه مركزی یزد افتتاح می شود.
وی ادامه داد: تلاش شده در این كتابخانه به حوزه كودك توجه ویژه شود.
مختارپور گفت: در حال پیگیری برای راه اندازی مهد كتاب هستیم تا از این طریق بتوانیم با همكاری سازمان بهزیستی كشور مربیان مجرب و همچنین كتابدارانی برای كودك در كتابخانه ها مستقر كنیم.
وی با اشاره به تفاهم نامه منعقد شده بین این نهاد و معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بر اساس این تفاهم نامه نمایش خوانی را در كتابخانه ها آغاز كرده ایم. همچنین در كتابخانه هایی كه دارای سالن هستیم نیز گروه های نمایشی دانش آموزی و دانشجویی می توانند به اجرای نمایش بپردازند.
مختارپور تاكید كرد: یكی از اقداماتی كه داشته ایم مبتنی كردن فعایت ها به پژوهش های علمی و تحقیقاتی است و از جمله فواید این كار عدم سلیقه ای عمل كردن و روی آوری به مراكز علمی و دانشگاهی است.
در ادامه این جلسه گزارشی از روند راه اندازی كتابخانه مركزی امام خمینی (ره) مشهد و مجموعه تجهیزات آن ارائه شد.
توجه به كتابخانه های مدارس و مهد كودك ها، توسعه فرهنگ كتابخوانی، علاقه مندی به كتابخوانی فارغ از كتاب های درسی، راه اندازی كتابخانه ها با توجه به ویژگی های جغرافیایی و انسانی استان ها و شهرستان ها و ... از جمله محورهای مورد تاكید در این جلسه بود.
محمداسماعیل سعیدی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، محسن جوادی معاون فرهنگی، هادی جعفری نژاد رییس امور فرهنگ، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه كشور، اشرف بروجردی رییس كتابخانه ملی، مهری پری رخ، استاد پیشكسوت كتابداری، هوشنگ مرادی كرمانی نویسنده و علیرضا مختارپور، دبیركل نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور برگزار شد.
در این جلسه امین متولیان معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات، اسماعیل شفاعی معاون اداری و مالی، مهدی رمضانی معاون توسعه كتابخانه ها و كتابخوانی و سیامك محبوب مدیركل دفتر برنامه‌ریزی نهاد به ارائه گزارش پرداختند.
فراهنگ ** 1085 ** 1355 **
۰ نفر