۱ بهمن ۱۳۹۷، ۲۱:۴۷
کد خبر: 83179303
T T
۰ نفر

رنج راه در سرزمين محروميت

۱ بهمن ۱۳۹۷، ۲۱:۴۷
کد خبر: 83179303
رنج راه در سرزمين محروميت

ياسوج - ايرنا- ساكنان 2 بخش محروم 50 هزار نفري چاروسا و ديشموك سال هاي زيادي است كه با چاله چوله هاي موجود در مسير پرپيچ و خم ارتباطي دهدشت به اين مناطق دست و پنجه نرم مي كنند و همچنان چشم انتظار اقدام مسئولان هستند.

به گزارش ايرنا، سال هاي زيادي است كه 2 بخش قلعه رئيسي و ديشموك در شهرستان كهگيلويه به دليل نبود امكانات رفاهي، محروميت را با خود به يدك مي كشند.
اگرچه در 40 سال از عمر انقلاب اسلامي ،براي ايجاد زيرساخت هاي رفاهي اين دو بخش تلاش هاي فراواني صورت گرفته اما خدمات صورت گرفته در ميان عمق محروميت اين مناطق گم شده است.
در اين سالها مسئولان كشوري، استاني و شهرستاني در سفر به اين بخش ها ، راه ارتباطي نامناسب را در شان مردم ندانسته و خواستار ارتقاي شاخص توسعه راه ها شده اند.
وجود دست‌انداز و چاله چوله هاي عميق در مسير ارتباطي قلعه رئيسي و ديشموك سالهاي زيادي است كه در عبور و مرور مردم به خصوص رانندگان خودروها اختلال به وجود آورده است.
مسير ارتباطي اين بخش ها دچار فرورفتگي يا شكستگي سطح جاده شده است، چاله چوله هاي ايجاد شده ، عرض كم ، كمبود شانه در كنار جاده موجب شده سوانح رانندگي اتفاق بيفتد.
برهم خوردن نظم و يكپارچگي آسفالت جاده پس از انجام عمليات روكش آسفالت نيز به صحنه اي طبيعي و آشنا براي مردم منطقه تبديل شده است.
در برخي مواقع بي توجهي مسئولان به اين جاده مردم را مجبور كرده خود با خاك سطح چاله هاي جاده را پركنند تا بتوانند با خودرو در جاده رفت و آمد كنند.
يكي از معضلات مهم در زمينه آسفالت اين مسير 65 كيلومتري از دهدشت ، نبود آسفالت يكدست در سطح جاده است كه نارضايتي مردم و رانندگان را به همراه داشته است.
ياسين روستايي يكي از اهالي بخش چاروسا گفت: وضعيت آسفالت مسير پرتردد دهدشت به قلعه رئيسي آنقدر نامناسب است كه آمد و شد وسايط نقليه را سخت كرده و لازم است به خاطر بارش هاي زمستاني و يخ زدگي مسئولان نسبت به آسفالت مناسب جاده اقدام كنند.
علي فولادي راننده مسير دهدشت - ديشموك گفت: چاله هاي دهان باز كرده در اين مسير امان رانندگان را بريده و آنهايي كه از اين راه روزي خود را درمي آورند خوب مي دانند سقوط به يكباره خودروها به درون اين چاهك ها چقدر هزينه برايشان ايجاد كرده است.
وي با بيان اينكه رانندگان براي رد كردن چاله ها به ناچار به صورت زيگزاگ حركت مي كنند كه اين نيز در بسياري از موارد موجب وقوع تصادفات خسارتي و جرحي مي شود.
اين راننده با عصبانيت اظهار كرد: گناه صاحبان وسايط نقليه چيست كه بخاطر افتادن در حفره هايي كه اغلب آنها را بايد چاه خواند، قسمتي از درآمد خود را صرف تعمير خودروهاي در اختيار كنند و به جاي هزينه درآمدهاي خود براي خانواده به اجبار آن را روانه جيب مكانيك ها كنند.
امام جمعه قلعه رئيسي يكي از شاخص‌هاي توسعه هر جامعه‌اي را داشتن شبكه ارتباطي و راه‌هاي مناسب دانست و گفت: اساس محروميت بخش هاي قلعه رئيسي و ديشموك به دليل نبود راه هاي ارتباطي مناسب است.
حجت الاسلام اسماعيل صلواتي گفت: راه ارتباطي دهدشت به قلعه رئيسي و ديشموك داراي نقاط حادثه‌خيز زيادي است كه نيازمند توجه جدي مسئولان است.
وي با اشاره به روكش آسفالت بخشي از اين مسير گفت: روكش آسفالت نيز به دليل كيفيت پايين آسفالت دچار چاله چوله هاي زيادي شده است.
صلواتي تصريح كرد: چاله هاي ايجاد شده در مسير پر تردد دهدشت ديشموك حواس رانندگان را پرت كرده و در برخي موارد به خاطر يك لحظه تغيير مسير ناگهاني و وقوع تصادف دچار گرفتاري و درد سر مي شوند.
بخشدار ديشموك نيز در اين رابطه اظهار داشت: محور ارتباطي شهر ديشموك به دهدشت داراي پيچ‌هاي تند، آسفالت نامناسب و چاله و چوله‌هاي زيادي است كه نبود شانه مناسب هم مشكلات زيادي را براي مردم منطقه ايجا كرده است.
صفا حبيبي افزود: با توجه به اينكه اين جاده بار ترافيكي زيادي دارد و در اين منطقه، مكان‌هاي زيارتي از جمله امامزاده سيد محميد، امام‌زاده ميرسالار و مكانهاي تفريحي از جمله آبشار كمر دوغ قرار دارد، لازم است كه آسفالت از هم پاشيده آن ترميم و پيچ‌هاي متعدد آن برداشته شود.
وي بدون اشاره به تلفات جاده اي در اين مسير اظهار كرد: تردد در اين مسير براي زنان باردار، مسن و بيماران اورژانسي بسيار سخت است.
حبيبي تصريح كرد: چندين سال است كه در اين مسير ترميمات جزيي و لكه گيري روي آن انجام شده اما كار عمده و بزرگي در اين مسير صورت نگرفته است.
فرماندار كهگيلويه نيز اظهار داشت: مرمت اين جاده در سالهاي گذشته جزء مصوبات هيات دولت بوده كه قرار شد از نظر شاخص‌هاي فني نيز ارتقاء پيدا كند.
جعفر نيكبخت تصريح كرد: با توجه به اينكه اين مسير سه بخش مركزي ، قلعه رئيسي و ديشموك و 190 روستا را پوشش مي‌دهد، بايد روكش آسفالت، لكه گيري و بازگشايي شود .
وي گفت: با توجه به اينكه اين جاده به مكان‌هاي تاريخي، تفريحي و زيارتي، همچنين به محور ارتباطي استان خوزستان متصل است بازگشايي و آسفالت آن بايد در اولويت مسئولان استاني قرار گيرد.
رئيس اداره راهداري و حمل و نقل جاده‌اي كهگيلويه گفت:150 هزار متر روكش آسفالت در بخش‌هاي مختلف اين شهرستان با 29 ميليارد ريال اعتبار سال گذشته اجرا شد.
محمد ماهياري اظهار كرد: در سال جاري بيش از 30 كيلومتر از مسير دهدشت- قلعه دختر- قلعه رئيسي و ديشموك و 6 كيلومتر از مسير دهدشت - سرفارياب روكش آسفالت شده است.
وي افزود: در20 كيلومتر از مسير دهدشت - قلعه رئيسي و ديشموك تابلو و علائم راهنمايي و رانندگي نصب شد.
ماهياري تصريح كرد: با برنامه ريزي هاي انجام شده در صورت تامين اعتبار روكش و لكه گيري آسفالت اين مسير ادامه خواهد يافت .
وي طول راه‌هاي شهرستان كهگيلويه را يك هزار و 272 كيلومتر اعلام كرد و گفت: از اين تعداد 970 كيلومتر راه روستايي است.
بخش هاي قلعه رئيسي و ديشموك در شهرستان كهگيلويه با ياسوج مركز كهگيلويه و بويراحمد حدود 250كيلومتر فاصله دارند و سخت گذربودن راه ارتباطي اين بخشها باعث محروميت آنها شده است.
اين بخش ها حدود 50هزار نفر جمعيت دارند.
شهرستان كهگيلويه با جمعيتي نزديك به 131 هزار نفر داراي چهار بخش، چهار شهر، 10 دهستان و 346 روستاي بزرگ و كوچك است.
7531/1662