۲ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۲۸
کد خبر: 83179523
T T
۰ نفر

سیستم قطع است

۲ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۲۸
کد خبر: 83179523
سیستم قطع است

شیراز-ایرنا- شنیدن جمله تكراری «سیستم قطع است» در كنار شلوغی بیش از حد و همیشگی دفاتر كارگزاری تامین اجتماعی، شمار زیادی از بیمه شدگان و مستمری بگیران این سازمان در فارس را كلافه كرده است.

به گفته برخی مراجعان دفاتر كارگزاری بیمه، امكان ندارد كه به یكی از شعب این مراكز در سطح شهر مراجعه و با جمله معروف 'سیستم قطع است' مواجه نشوید، مساله‌‌ای كه موجب ازدحام جمعیت در ساعات اداری در این محل‌ها شده و بسیاری از شهروندان را نیز كلافه كرده است.
در پی وصول گزارش‌های مكرر مردمی مبنی بر گلایه از نحوه خدمات دفاتر كارگزاری بیمه به دفتر خبرگزاری ایرنا مركز فارس، خبرنگار این رسانه در چند شعبه این دفاتر در سطح شهر شیراز حاضر و ساعتی را با مردم به گفت و گو نشست.
با حضور در محل یكی از این دفاتر كارگزاری تامین اجتماعی در كلانشهر شیراز وضعیتی نه چندان به سامان مشاهده شد كه در ادامه و بازدید از چند مركز مشابه وجود این وضعیت بین این دفاتر مشترك بود.
در این دفاتر، جمعیتی زیاد در فضاهایی كوچك در هم تنیده و از مشكلاتی نظیر قطعی سیستم ،كمبود جا و نبود امكاناتی نظیر دستگاه نوبت دهی گلایه داشتند.
بگو مگوهای مكرری نیز در این دفاتر به صورت مدام به گوش می رسد كه نوبت من است و دیگری می گوید نه شما دیرتر از من آمدی و نوبت من است و حدود دو ساعت پیش و زمانی كه من آمدم هنوز سیستم قطع نشده بود و من جلوتر از شما هستم و ...؛ در صورتی كه با به كارگیری از یك سیستم نوبت دهی مكانیزه می توان به تمامی این بگو مگوها خاتمه داده شود.
به گفته مسئولان اداره كل تامین اجتماعی استان فارس، دو میلیون و 180 هزار نفر در این استان تحت پوشش این بیمه قرار دارند.

** برگه نداریم به سلامت
یكی از شهروندان شیرازی در این باره گفت: دو روز پیش برای تعویض دفترچه بیمه به یكی از دفاتر كارگزاری بیمه شیراز واقع در بلوار نصر مراجعه كرده كه پرسنل اعلام می‌كنند كه برگه برای صدور دفترچه تمام شده و باید در روزهای آینده مراجعه كنید.

**برگه هست اینترنت نیست
سید محمدحسین محمدی به خبرنگار ایرنا افزود: دوباره برای تعویض دفترچه بیمه به همان شعبه كارگزاری در بلوار نصر مراجعه كردم كه خوشبختانه برگه برای صدور دفترچه داشتند اما متاسفانه سیستم قطع بود و با وجودی كه بیش از یك ساعت منتظر ماندم وصل نشد و به دلیل كاری كه داشتم نمی توانستم بیش از این معطل بمانم و روز دوم نیز موفق به گرفتن دفترچه بیمه نشدم.

** بالاخره بعد از سه روز دفترچه گرفتم
وی ادامه داد: روز سوم كه امروز است مرخصی كامل از محل كار خود گرفته و عزم خود را جزم كردم كه دیگر هر طور شده دفترچه‌ بیمه خود را تمدید كنم و خوشبختانه با وجودی كه امروز نیز دو حدود دو ساعت سیستم قطع بود و شلوغی نی طبق معمول وجود داشت اما بالاخره حوالی ظهر موفق به تمدید دفترچه بیمه خود شدم.
او معتقد است كه این حجم مشكل اصلا جای توجیه ندارد.
وی در ادامه به شلوغی زیاد دفاتر كارگزاری بیمه در اغلب ساعات كاری اشاره كرد و اظهار داشت: به نظرم دلیل ازدحام زیاد در این دفاتر،قطعی مداوم سیستم و اینكه هر روز یك مشكلی در دفاتر كارگزاری بیمه وجود دارد كه دقیقا به همین دلایل بطور مداوم كار متوقف می شود در صورتی كه اگر این مشكلات وجود نداشته باشد قطعا شلوغی و ازدحام نیز ایجاد نخواهد شد.

** فضای نامتناسب با تعداد مراجعان
یكی دیگر از مراجعان دفتر كارگزاری بیمه در بلوار نصر شیراز در محل این مركز به خبرنگار ایرنا گفت: مشكل اصلی این دفاتر شلوغی بیش از حد و قطعی مداوم سیستم است كه گاه ساعت ها به طول می انجامد و مردم به خاطر تعویض یك دفترچه دست كم یك روز كاری خود را كاملا از دست می دهند.
محمد زارع اظهار داشت: ماهی یكبار به این دفاتر برای واریز حق بیمه مراجعه می كنم كه امورات لازم را انجام دهم كه در برخی موارد به اندازه‌ای ازدحام و تمركز جمعیت در این محل ایجاد می‌شود كه هر لحظه احتمال دارد كف ساختمان این مجموعه كه در طبقه اول قرار دارد فرو بریزد.
وی كه از برخورد پرسنل این دفتر كارگزاری رضایت دارد می گوید: كارمندان این مجموعه كار مردم را راه می اندازند اما فضای موجود بسیار كوچك و گنجایش حجم مراجعان را ندارد و سیستم نیز در اغلب موارد قطع است.

** قطعی سیستم، مشكل اصلی
نورالله صالحی كه برای تعویض دفترچه بیمه خود به یكی از شعب دفاتر كارگزاری تامین اجتماعی در سطح شهر شیراز آمده مشكل اصلی این مراكز را قطعی زیاد سیستم می داند كه در اغلب زمانهایی كه به این محل مراجعه كرده با آن مواجه شده است.
صالحی به خبرنگار ایرنا گفت: هر زمان كه سیستم دفاتر كارگزاری تامین اجتماعی قطع می شود حدود دو ساعت طول می كشد تا وصل شود و این مساله زمان زیادی از مردم را هدر می دهد.

**منازل استیجاری كه كارگزاری می شود
وی ادامه داد: محل اغلب دفاتر كارگزاری تامین اجتماعی منازل مسكونی و گاها استیجاری است كه به محل كارگزاری تبدیل شده در صورتی كه عملا مناسب این كار نیست چون فضای این محل‌ها اغلب كوچك است و گنجایش حجم مراجعان این مراكز را ندارد.

**صف‌های همیشه طولانی
یكی دیگر از شهروندان شیرای می گوید: شلوغی و صف های همیشه طولانی دفاتر كارگزاری بیمه در سطح شهر شیراز مشكل اساسی است كه مردم و مراجعان این مراك را با مشكل مواجه كرده بگونه ای كه در اغلب ساعات این وضعیت در دفاتر كارگاری تامین اجتماعی وجود دارد.
او كه نمی خواهد نامش برده شود می گوید: امروز یكی از فرزندانم را به این محل آورده ام كه در نوبت باشد تا من در محلی دیگر كار خود را انجام دهم و دوباره برای تعویض دفترچه به این كارگزاری مراجعه كنم.
وی ادامه داد: قبلا ساعات كار دفاتر كارگزاری تا 16:30 تعیین شده بود اما در حال حاضر این زمان به ساعت 14:30 كاهش یافته است كه در اغلب موارد نیز راس ساعت 14 تعطیل می شوند.
او اضافه كرد: می توان تعداد باجه ها را در این دفاتر افزایش داد و همچنین از محیطی بزرگتر برای ساختمان این مراكز استفاده كرد كه مردم مجبور نباشند در شرایط سخت موجود درخواستهای خود را دنبال كنند.

**عدم استفاده از سیستم نوبت‌دهی مكانیزه
نادعلی مددی یكی دیگر از شهروندان شیرازی است كه می گوید بطور میانگین روزانه یك و یا دوبار قطعی سیستم در دفاتر كارگزاری تامین اجتماعی رخ می دهد كه هر بار نیز حداقل نیم ساعت این روند ادامه دارد.
مددی می گوید: اغلب دفاتر كارگزاری تامین اجتماعی شیراز از دستگاه‌های نوبت‌دهی استفاده نمی كنند و این وضعیت با توجه به قطعی مداوم سیستم كه تا ساعتها نیز طول می‌كشد شهروندان و مراجعان را كلافه كرده بگونه‌ای كه باید تا ساعتها سرپا در صف ایستاد تا سیستم وصل و درخواستشان انجام شود.
مددی افزود: كمبود فضا و نامناسب بودن محیط فیزیكی دفاتر كارگزاری بیمه یكی از مشكلات اصلی این مراكز است.
خانم حسینی نیز در این باره می‌گوید: شلوغی و قطعی سیستم در این مراكز به امری عادی تبدیل شده است و انگار هیچ زمان نیز نمی‌توان پایانی برای آن متصور شد.
وی كه برای تعویض دفترچه بیمه به یكی از دفاتر كارگزاری بیمه در شیراز مراجعه كرده در آن محل به خبرنگار ایرنا می گوید: هم‌اكنون نیز سیستم در این دفتر كارگزاری تامین اجتماعی قطع است و این قطعی بیش از یك ساعت و نیم است كه به طول انجامیده است.
زهرا گودرزی شهروند شیرازی در محل یكی از دفاتر كارگزاری تامین اجتماعی نیز می گوید كه برای پیگیری كارهای بیمه ای خود هشت و نیم صبح شنبه هفته گذشته به یكی از شعب این دفاتر واقع در چهارراه پارامونت شیراز مراجعه كرده كه پرسنل اعلام می كنند سیستم قطع است و تا 12 ظهر آن روز نیز این قطعی به طول می‌انجامد كه در پی بروز این مساله او و سایر مراجعان، ساعتها در آن محل معطل می‌مانند.
خانم گودرزی ادامه داد: ماهانه حداقل دو بار به دفاتر كارگزاری تامین اجتماعی در سطح شهر شیراز مراجعه می كنم كه شلوغی و قطعی سیستم كلافه كننده وجه مشترك تمام دفاتر كارگزاری بیمه در سطح این شهر است.

**گلایه‌های بی پاسخ
در پی مراجعه خبرنگار ایرنا به مدیریت دفتر كارگزاری تامین اجتماعی واقع در بلوار نصر شیراز با هدف مطرح كردن مشكلاتی كه از سوی مراجعان این مركز مطرح شد، وی حاضر به گفت و گو در این باره نشد و اظهار داشت كه از سوی سازمان تامین اجتماعی استان فارس در خصوص گفت و گو با رسانه‌ها منع شده است.

** قطعی سیستم به خاطر مشكلات مخابراتی
مسئول دفاتر كارگزاری تامین اجتماعی استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هدف از تشكیل دولت الكترونیك و برون سپاری خدمات سازمان تأمین اجتماعی و محول كردن بعضی امور به دفاتر كارگزاری تامین اجتماعی در جهت تسهیل امور مردم بوده است.
مرتضی زارع افزود: مشكلاتی نظیر قطعی سیستم‌ها به دفاتر كارگزاری تأمین اجتماعی مربوط نمی شود و در پی مواردی نظیر كاهش پهنای باند و یا مشكلات مخابراتی رخ می‌هد كه این دفاتر در آن نقشی ندارند.
وی ادامه داد: 19 مورد خدمت به دفاتر كارگزاری تأمین اجتماعی واگذار شده كه برخی از این خدمات دستی و تعدادی نظیر چاپ دفترچه و صدور فیش به صورت مكانیزه صورت می‌گیرد و بایستی از طریق شبكه داخلی و یا اینترنت انجام شود.

**فعالیت دفاتر كارگزاری غیرقانونی نیست
در سالیان گذشته قانونی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده كه براساس آن همه دستگاه‌های اجرائی و شهرداری‌ها مكلفند كه خدماتی را كه قصد برون سپاری آن را دارند به دفاتر پیشخوان دولت واگذار كرده و از ایجاد دفاتر مشابه و موازی كاری در این خصوص جلوگیری كنند.
مسئول دفاتر كارگزاری تامین اجتماعی استان فارس در پاسخ به این سوال كه ماهیت ایجاد این دفاتر به لحاظ قانونی ایراداتی دارد یا خیر؟ گفت: نوع كار دفاتر كارگزاری تأمین اجتماعی تخصصی است و با دفاتر پیشخوان دولت تفاوتهایی دارد.
زارع اضافه كرد: در پی طرح ایراداتی كه در استان فارس نسبت به ادامه كار دفاتر كارگزاری تامین اجتماعی وارد شد و دستگاه‌های نظارتی اعلام كردند كه چرا برون سپاری این خدمات به دفاتر پیشخوان دولت واگذار نشده است كه در نهایت در این باره از مركز تعیین تكلیف و اعلام شد كه قانونی كه با استناد به آن وجود این دفاتر را غیرقانونی می دانند، بعد از صدور مجوز ایجاد دفاتر كارگزاری تأمین اجتماعی و شكل‌گیری این مراكز به تصویب رسیده لذا این دفاتر می‌توانند فعالیت خود را ادامه دهند و در این خصوص نیز مجوزهایی در سطح كشور اخذ و با تعاملاتی كه شكل گرفت این مشكل حل شده است.
وی اشاره كرد: در حال حاضر پنج شعبه دفتر كارگزاری تأمین اجتماعی در سطح شهر شیراز مشغول فعالیت هستند و همچنین و دفاتری نیز در شهرستانهای بزرگ استان نظیر كازرون،مرودشت، جهرم و فسا مشغول فعالیت هستند كه مجموعا اكنون 9 دفتر در سراسر این استان در حال فعالیت است كه بنابر قانون هر دفتر نیز می تواند در حال حاضر تا سه شعبه اقماری حسب تقاضا و احراز سایر شرایط در محدوده جغرافیایی تعریف شده، راه اندازی و مدیریت نماید.

** 16شعبه فعال در فارس
زارع با اشاره به اینكه اكنون 16 شعبه كه هفت مورد آن اقماری است در سطح استان فارس فعالیت می كنند گفت: هر دفتر كارگزای تامین اجتماعی قادر است اكثر خدماتی كه در شعب سازمان تامین اجتماعی ارائه می شود را به مراجعان عرضه كند و ماموران این سازمان نیز بطور مداوم بر كار این دفاتر نظارت داشته و این دفاتر نیز در قبال خدماتی كه به مردم ارائه می كنند از سازمان حق الزحمه دریافت خواهند كرد.

**قطعی سیستم همه جا هست
مسئول دفاتر كارگزاری تامین اجتماعی استان فارس افزود: مسائل مرتبط با قطعی شبكه اینترانت به زیرساخت و تجهیزات شبكه بر می گردد و واقعیت آن است كه همكاران دفاتر كارگزاری به دلیل آنكه به ازای هر خدمتی كه ارائه می دهند حق الزحمه دریافت می كنند خودشان بیشتر از مراجعان دنبال رفع قطعی سیستم هستند كه البته این نوع قطعی ها تنها مختص تامین اجتماعی و یا كارگزاری های رسمی آن نیست و در سایر دستگاه های اداری نیز وجود دارد.

**رصد دقیق كاركنان دفاتر كارگزاری
زارع ادامه داد: در برخی موارد نیز مشكلاتی در برخورد اداری كاركنان این دفاتر مطرح بوده كه در این موارد از طریق فرآیندهای نظارتی از سوی این اداره كل وضعیت اصلاح شده و با كارمندان متخلف چه در شعبه و چه در كارگزاری برخورد جدی صورت گرفته و خواهد گرفت هرچند كه در جذب نیروها و پرسنل دفاتر كارگزاری تامین اجتماعی از فیلترهای اداری و حراستی بهره‌گیری می شود تا از رخ داد این قبیل مسائل پیشگیری شود.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه گزارش تخلفات از سوی مراجعان دفاتر كارگزاری بیان كرد: صندوق انتقاد و پیشنهاد در هر شعبه وجود دارد كه مردم می توانند نظرات خود را در خصوص نحوه دریافت خدمات گزارش كنند كه كلید این صندوق دست رئیس شعبه است و در دوره های مشخص باز می شود و رابطین نیز روزانه كار دفاتر را چك می كنند.

**تعرفه‌های جامانده از تورم
علی اصغر علمدارلو مسئول كارگزاری تأمین اجتماعی شعبه سه شیراز به خبرنگار ایرنا، گفت: برخی از خدمات سازمان تامین اجتماعی نظیر صدور و تمدید دفترچه بیمه، صدور فیش حق بیمه، برقراری بیمه های مشاغل آزاد اختیاری، امور میدانی و بررسی برای پرداخت بیمه بیكاری، انجام امور بیمه كارگران ساختمانی و نظایر این‌ها به دفاتر كارگزاری بیمه واگذار شده است.
علمدارلو افزود: تعرفه خدمات بیمه ای در كارگزاری ها حدود دوسال است كه ثابت مانده و افزایشی نداشته است كه در برخی موارد به ضرر دفاتر تمام شده چون در سالها و به ویژه ماه های اخیر افزایش قیمت در اغلب خدمات و مواد مصرفی اعمال شده اما نرخ خدمات دفاتر كارگزاری تامین اجتماعی هیچگونه افزایشی نداشته است.

**از قطعی‌ها مطلعیم
رئیس اداره فناوری اطلاعات اداره كل تامین اجتماعی استان فارس در خصوص قطعی سیستم در مراكز كارگزاری رسمی تامین اجتماعی، به خبرنگار ایرنا گفت: از قطعی و همچنین كندی سیستم های ارتباطی و مخابراتی اعم از شبكه اینترنت، اینترانت و یا شبكه های داخلی مطلع هستیم و پیشنهاداتی نیز برای رفع این قبیل مشكلات به سازمان مركزی ارائه داده ایم كه در حال بررسی است.

**سرویس‌گرایی به جای درخواست‌گرایی
غلامرضا زارع افزود: متاسفانه بروكراسی اداری و درخواست گرا بودن سیستم اداری كشور كه از قدیم وجود داشته و اكنون نیز تداوم دارد باعث بروز بسیاری از مشكلات اینچنینی شده و بی شك سرویس گرایی در سازمان از یك منظر ارزش گذاری به شان والای انسانی را در برداشته و در ابعاد دیگر صرفه جویی در هزینه‌ها و فرآیندهای تكراری و پرهیز از خدمات چهره به چهره را تضمین می‌كند و اقدام عاجل مدیریت ارشد سازمان در زمینه بازطراحی فرآیندها بر مبنای سرویس گرایی یك خیز بلند در تحول سازمانی خواهد بود.

** مراكز درمانی از دفترچه‌های الكترونیكی استقبال كنند
زارع ادامه داد: اكنون سازمان تامین اجتماعی به سمت الكترونیكی كردن نسخ دفترچه‌های درمانی رفته كه اقدام بسیار مناسبی در جهت كاهش بروكراسی اداری و جلوگیری از هدر رفت منابع طبیعی است و همچنین صحت و دقت را به همراه خواهد داشت كه امیدواریم پزشكان و مراكز طرف قرارداد درمان تأمین اجتماعی از طرح نسخه الكترونیك به طور گسترده استقبال كنند تا مشكلات بیمه شدگان و مستمری بگیران كاهش یابد.
وی دلایل قطعی سیستم دفاتر كارگزاری تامین اجتماعی را برشمرد و گفت: قطعی سیستم ممكن است به دلایل متنوع و متفاوتی باشد كه از ضعف در ساختار طراحی فرآیند تا موارد مرتبط با زیرساخت شبكه ای را شامل می شود، از آنجا كه در كشور ساختار تقاضا محور وجود دارد و معمولا اكثر تقاضاها بایستی از طریق شبكه با ارتباط بین سازمانی اصالت سنجی گردد لذا هرگونه قطعی در بخشی از انجام فرآیند، كل خدمت را دچار مشكل می كند.
رئیس اداره فناوری اطلاعات اداره كل تامین اجتماعی استان فارس ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی با ادارات و دستگاه های مختلف برای ارائه برخی خدمات نیازمند تبادل اطلاعاتی و اصالت سنجی برخی از مستندات چه به صورت دستی و چه به صورت مكانیزه دارد كه طبیعی است با توجه به نوع درخواست متقاضی، نحوه اتصال به منبع اصالت سنجی تقاضا، بانك های اطلاعاتی توزیع شده و سایر كنترل‌گرهای ارائه خدمت ممكن است در مواردی با مشكل قطعی و عدم ارائه خدمت در همان زمان مواجه باشند.
زارع با اشاره به این مساله كه اكثر مراجعان از زیرساخت شبكه‌ای كشور و مسائل مرتبط اطلاعات كافی ندارند افزود: این مساله باعث می شود در برخی موارد و در پی قطعی سیستم، سوء تفاهم هایی ایجاد شود و مراجعان كه معمولا هم به دنبال خدمات متفاوتی هستند فكر كنند كه همكاران در ارائه خدمات تبعیض قائل شده و مثلا كار برخی مراجعان انجام شده و برخی را معطل نگه می دارند در صورتی كه اینگونه نیست و در چنین مواردی بهتر است پرسنل دفاتر كارگزاری مراجعان را راهنمایی كنند.
رئیس اداره فناوری اطلاعات اداره كل تامین اجتماعی فارس در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: این اداره كل، ماهیانه مبلغی حدود 50 میلیون تومان را صرف تامین هزینه های ترافیك و پهنای باند شبكه اینترانت و یا سایر سرویس ها می كند، بایستی در نظر داشت كه با صرف این هزینه ها و سایر موارد مرتبط با نگهداری و پشتیبانی از تجهیزات مورد نظر به دنبال ارائه خدمات به روز هستیم اما از آنجا كه مراجعان از این موارد اطلاعات كمتری دارند ممكن است مقصر اصلی قطع سیستم را در چنین مواقعی ارگان ارائه خدمت بدانند در حالی كه هر نوع قطعی دلیل خاصی دارد و نیاز به بررسی بیشتر و كارشناسی دارد هرچند كه تمام تلاش ما این است كه پایداری سیستم را در بالاترین میزان خود داشته باشیم.
وی با اشاره به اینكه تضمین پایداری صد در صدی شبكه های داده ای نظیر اینترنت و اینترانت در هیچ جای دنیا و به لحاظ فناوری‌های فعلی امكان پذیر نیست گفت: اقدامات زیادی انجام شده كه قطعی سیستم به حداقل ممكن برسد اما در بسیاری از خدمات، لزوم تبادل اطلاعاتی میان چندین سازمان و هماهنگی مربوطه بین آنها الزامی است كه در این خصوص بایستی اقداماتی انجام گیرد و سازمانهای كشور به سمت مدل هایی همچون سرویس گرایی پیش روند.
زارع با بیان اینكه نظارت ها و كنترل نامحسوس بصورت روزانه بر فعالیت دفاتر كارگزاری رسمی تأمین اجتماعی، در استان فارس اعمال می شود، افزود: شهروندان این استان می توانند از طریق شماره گیری *142# از طریق تلفن همراه خود نسبت به نوبت دهی اینترنتی شعب تأمین اجتماعی، سراسر فارس اقدام كنند و همچنین از درخواست صدور دفترچه اینترنتی نیز استفاده كنند كه كلیه خدمات غیرحضوری سازمان در سایت رسمی آن به آدرس tamin.ir قابل دسترس عموم است.

**قطعی سیستم ادارات همتی ملی می طلبد
رئیس اداره فناوری اطلاعات اداره كل تامین اجتماعی استان فارس در پاسخ به این سوال كه راه حل مشكل قطعی سیستم كه در اغلب دستگاه ها نیز وجود دارد،گفت: باید باور داشت كه یك رویكرد ملی می‌تواند هم سازمان تامین اجتماعی و هم دیگر سازمانهای كشور را از اسراف بالای منابع داده ای بی نیاز سازد و با هم افزایی منتج از تبادلات داده ای میان سازمانی با میانجیگری یك سازمان بالادستی نظارتی همچون سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات صرفه جویی‌های بسیار زیادی صورت پذیرفته و در نتیجه گردش روان و صحیح داده ای كشور در بخش زیادی از فرآیندهای مورد نیاز مردم را موجب ‌شود.
زارع ادامه داد: گرچه سازمان تامین اجتماعی به دلیل پوشش بالای جمعیتی، می‌تواند زمینه ساز یك حركت ملی در این راستا باشد و سلامت نظام تبادلات داده ای بین سازمانی و كاهش چرخش‌های سربار نظام اداری كشور را رقم بزند لذا می طلبد همه دستگاه‌ها با توجه به برنامه های توسعه ای دولت، مساله سرویس گرایی در كل كشور را هرچه سریع تر به سرانجام برسانند.

** درخواست كپی مدارك تا كی؟
رئیس اداره فناوری اطلاعات اداره كل تامین اجتماعی استان فارس اضافه كرد: به عنوان یك مثال معمولا هر ایرانی در طول عمر خود صدها كپی از مدارك هویتی خود در ادارات مختلف به یادگار می‌گذارد و این موارد در دنیا منسوخ شده است و به جز اتلاف سرمایه‌های ملی چیزی در بر ندارد و این در حالی است كه یك نهاد دولتی، مسئول صحت سنجی هویت افراد است و اصلاح فرآیندها و ایجاد نظام تبادل داده‌ای یكپارچه بین سازمانی ملی، می‌تواند در موثرترین حالت، صرفه جویی داده ای را به عنوان یك فرهنگ همگانی به سازمانها و جامعه تزریق كند تا كلیه ارگان‌ها و در نتیجه مردم، از مزایای چنین ساختاری بهره مند شوند.
وی در این باره بیشتر توضیح داد: بعنوان مثال براساس این الگو پیشنهادی وقتی نوزادی در كشور به دنیا می آید بیمارستان ملزم به ثبت اطلاعات وی در بانك اطلاعاتی جامع كشوری می‌شود و والدین این بچه دیگر نیازمند مراجعه به ثبت احوال برای دریافت شناسنامه نیستند بلكه به ازای هر داده ای كه در این بانك به طریق صحیح و از مجرای قابل اطمینان ثبت می شود بقیه خدمات سلسله وار و به صورت خودكار در طول تمام عمربه این شخص ارائه خواهد شد.
زارع ادامه داد: در این مثال ثبت احوال متولی صدور كارت شناسایی یا شناسنامه و ارسال آن به درب منزل صاحب فرزند می شود و با این روند عملا درخواست گرایی و مدل تقاضامحوری كه ریشه در نظام اداری كشور دارد را به سمت سرویس گرایی سوق خواهیم داد و این مساله در جامعه نهادینه خواهد شد و همچنین از طرفی دیگر نیز سایر دستگاه‌های كشور نظیر بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، ارتش و ... از طریق همین داده از تولد این نوزاد اطلاع كسب كرده و در برنامه های خود این مورد را می گنجانند كه در چه زمانی چه نوع خدماتی باید به وی ارائه شود كه با این رویكرد، امید می رود كه ما خدمات قابل پیش بینی داشته باشیم و سفارشات در سطح ملی متناسب با داده های اصیل صورت پذیرد.
زارع گفت: متاسفانه در كشور طرح های ارتباط داده ای بین سازمانی به صورت جزیره ای و جداگانه در حال اجراست و بسیاری از سازمانها برای رفع نیازهای اطلاعاتی خود با سازمانهای دیگر قراردادهای همكاری دارند كه باعث هدر رفت منابع سخت افزاری، نرم افزاری و پیچیدگی فرآیندها می شود.
وی ادامه داد: لازم است درگاه ملی بین سازمانی به عنوان یك طرح ملی از سوی مسولین كشور پیگیری و اجرا شود، همچنان كه در كشورهای پیشرفته، به محض تولید داده، آن داده در مسیر خود جریان دارد و به همه دستگاه های مربوطه ارسال می شود كه به این صورت داده های متصل ایجاد و از انجام چندباره و تكراری بسیاری از فرآیندها جلوگیری می شود و قطعا این سیستم بازدارنده از بسیاری از تخلفات نیز خواهد بود.
گزارش از محمدامین افشارپور
9873/ 2027
۰ نفر