۲ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۳۶
کد خبر: 83179815
T T
۰ نفر
چاووش اوغلو: كشورهای غربی بر قتل خاشقچی سرپوش گذاشتند

تهران-ایرنا-«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه تركیه با بیان اینكه عربستان هیچ گونه اطلاعاتی در مورد قتل خاشقچی روزنامه نگار عربستانی در اختیار این كشور نگذاشته است ،افزود: كشورهای غربی تلاش كردند تا بر قتل این روزنامه نگار سرپوش بگذارند.

به گزارش روز سه شنبه شبكه خبری الجزیره، وزیر خارجه تركیه روز دوشنبه در سخنانی در استانبول گفت كه استراتژی كه تركیه در پیش گرفت سعودی ها را مجبور به اعتراف به قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار و منتقد این كشور در داخل كنسولگری این كشور در استانبول در 2 اكتبر 2018كرد.
وی افزود كه تركیه گام های لازم را در جهت صورت دادن به تحقیقات بین المللی در پرونده قتل خاشقچی خواهد برداشت چرا كه عربستان هیچ گونه اطلاعاتی در اختیار تركیه قرار نداد .
تركیه در اواخر سال 2018 آمریكا را در جریان تحقیقات دادستانی تركیه در پرونده قتل خاشقچی گذاشت و بارها تاكید كرد كه دستور كشتن خاشقچی از مقامات عالی رتبه سعودی صادر شده و گروه عربستانی خودسرانه این جرم را مرتكب نشده اند.
تركیه همچنین خواستار تحویل داده شدن متهمان در قتل خاشقچی به آنكارا شد تا در دادگاه های این كشور محاكمه شوند.
آنكارا بارها این درخواست خود را تكرار كرد تا اینكه ریاض مجبور شد كه در اویل ماه ژانویه از آغاز محاكمه 11 متهم در قتل خاشقچی و صدور حكم اعدام برای 5 نفر از آنها خبر دهد این درحالی است كه كشورها و موسسات بین المللی به شفافیت و بی طرفانه بودن این دادگاههای عربستانی تردید دارند.
جمال خاشقجی پس از آنكه روز 2 اكتبر 2018 برای دریافت مداركی مربوط به ازدواج خود به سركنسولگری عربستان در استانبول رفت، ناپدید شد. عربستان مدعی شد كه وی از سركنسولگری خارج شده اما نامزد وی این موضوع را رد كرد.
درنهایت در تاریخ 19 اكتبر 2018 تلویزیون رسمی عربستان قتل جمال خاشقجی در داخل كنسولگری عربستان در استانبول را تأیید كرد، و ادعا كرد كه وی طی یك مشاجره تصادفی كشته شده‌است. همچنین، دستور بركناری «احمد عسیری» معاون وزارت اطلاعات عربستان و «سعود القحطانی»، از دستیاران محمد بن سلمان، صادر و 18 نفر ناشناس دیگر هم بازداشت شدند و هیئتی از سه وزراتخانه عربستان مأمور به ارائه گزارش كامل در مهلتی یك‌ماهه شد.
هیچ یك از اقدامات سعودی ها در راستای رسیدگی به پرونده خاشقچی تاكنون مورد تایید محافل بین المللی قرار نگرفته و آنها خواستار مشخص شدن سرنوشت این پرونده هستند.
خاورم**9366**1211