۲ بهمن ۱۳۹۷، ۱۷:۲۲
کد خبر: 83180337
T T
۰ نفر
افزايش كشت گلخانه اي به 50 هزار هكتار نيازمند تجهيزات است

شيراز-ايرنا- رئيس انجمن علمي كشت هاي بدون خاك ايران گفت: هم اكنون 10 هزار هكتار گلخانه در كشور وجود دارد و اگر مي خواهيم با توجه به برنامه ريزي ها اين ميزان به 50 هزار هكتار افزايش يابد تجهيزات مورد نياز گلخانه هاي نوين را فراهم و مشكلات موجود در اين زمينه را برطرف كنيم.

به‌ گزارش ايرنا حميدرضا روستا، سه شنبه در كنگره ملي هيدروپونيك و توليدات گلخانه اي در شيراز افزود: با توجه به مشكلاتي كه در كشور در زمينه تامين آب با آن مواجه هستيم بايد رويكرد كشاورزي كشور به سمت كشت هاي ‌گلخانه اي هدايت شود.
وي بيان كرد: در ايران ‌خاكي كه داراي مواد مغذي باشد به مقدار‌ كافي وجود دارد اما مشكل اصلي كشور ما تامين آب است و به همين سبب بايد مبادرت به انجام كشت هاي هيدروپونيك كنيم.
روستا ادامه داد: با كشت به روش هيدروپونيك مي توانيم شاهد افزايش توليد 30 الي صد درصدي محصولات باشيم.
وي افزود: براي كشت در گلخانه ها به روش هيدروپونيك بايد از فناوري هاي جديد و تجهيزات مناسب در ساخت گلخانه ها استفاده شود.
هيدروپونيك، به معناي كاشت گياهان در آب و محلول غذايي بدون استفاده از خاك است. شيوه هيدروپونيك اين امكان را به كشاورز مي‌دهد كه در زمان كوتاه‌تر و با زحمت كمتر، محصولي با بازدهي بيشتري كشت كند.
علم هيدروپونيك ثابت كرده است كه براي رشد گياهان به خاك احتياجي نيست اما به عناصري كه در خاك موجود است مانند مواد معدني و مواد آلي احتياج است. هر گياهي را مي‌توان به‌ شيوه هيدروپونيك كشت كرد ليكن برخي از آنها بازدهي بهتري دارند مانند، گوجه فرنگي، خيار، فلفل، گياهان برگي همچون كاهو، سبزي و گياهاني كه رشد آنها سريع تر است مناسب براي اين نوع كشت هستند.

** هفت هزار هكتار گلخانه در فارس بايد ايجاد شود
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي استان فارس هم در اين كنگره گفت: طبق برنامه ريزي هاي كلان بايد در اين استان هفت هزار هكتار گلخانه ايجاد شود كه از اين ميزان تا كنون تنها 523 هكتار محقق شده است و از اين رقم 47هكتار آن به گلخانه هاي هيدروپونيك اختصاص دارد.
حسين پژمان ادامه داد: موضوع توسعه گلخانه ها در كشور با سه چالش مواجه است كه شامل، معرفي نشدن فناوري هاي جديد و ايجاد شرايط استفاده از اين فناوري هاي نوين در گلخانه ها، عدم توسعه تحقيقات در زمينه كشت در گلخانه ها و اجرايي نشدن طرح هاي علمي و عملي در اين حوزه است.
وي، در بخش ديگري از سخنان خود گفت: اين استان در تامين امنيت غذايي كشور سهم 10 درصدي دارد و سالانه بيش از سه تن محصولات باغي و افزون بر 6 تن محصولات زراعي توليد مي كند ‌در ‌حالي كه سالانه تنها 2.7 تن سبزي و صيفي در فارس توليد مي شود.
پژمان اضافه كرد: بر اساس برنامه ريزي كلان سازمان جهاد كشاورزي فارس، تا سال 1404بايد كشت سبزي و صيفي به سطوح كنترل شده و گلخانه ها منتقل شود.
وي افزود: كشت محصولات در سطوح كنترل شده، موجب مي شود در طول اجراي برنامه 10ساله، بيش از 30 درصد آب
ذخيره شود.
ع.پ/ 6118