به گزارش ایرنا، مركز هرمزگان با جا دادن 435 هزار و 751 نفر در دل خود، پر جمعیت ترین شهر استان است كه رعایت نكات ایمنی در آن دارای اهمیت بالایی است اما به نظر می رسد این اهمیت برای همه متولیان به صورت كامل تبیین نشده و در اجرا با چالش هایی روبه رو است.
** نظام مهندسی ساختمان متولی ساخت و سازها نیست
رییس سازمان نظام مهندسی هرمزگان در این میزگرد گفت: در سال های گذشته اتفاق هایی در حوزه سیاست گذاری توسط وزارت راه و شهرسازی روی داد و با تغییرهایی كه ایجاد كرد، موجب بروز مشكل هایی شد.
مهدی رضایی سردره اظهار داشت: این سیاست گذاری از سوی اجرا كنندگان و جامعه مهندسان به چالش كشیده شد و در برخی موارد به اختلاف انجامید و منجر به وحدت رویه نشده كه امید می رود وزیر جدید راه و شهرسازی بتواند آن را به سر انجام برساند.
رییس سازمان نظام مهندسی هرمزگان افزود: نظام مهندسی سازمان متولی اجرا نیست بلكه متولی امور حرفه ای مهندسان این حوزه است، نقش كم مهندسان در فرآیند ساخت ساختمان را باید به موضوع اجبار و استاندارد و اجرایی شدن آن اضافه كرد و دید این چه میزان با قوانین مطابقت دارد.
وی در ادامه بیان كرد: نگرش سازمان نظام مهندسی در زمینه ایمنی ساختمان با دیدگاه دستگاه هایی مانند آتش نشانی متفاوت بوده و روند كلی را در نظر می گیرد.
مهدی رضایی سردره افزود: بر این اساس آنچه از گذشته موجود بوده از زمانی كه فعالیت های ساختمان سازی بندرعباس در مدار سازمان نظام مهندسی قرارگرفته و روندی كه از آن روز تا كنون طی شده متفاوت و در مجموع مثبت بوده است.
وی ادامه داد: اتفاق هایی كه با یك شدت و بزرگی از گذشته تا كنون در شهر بندرعباس اتفاق افتاده را می توان مقایسه كرد كه این مقایسه نشان می دهد میزان خسارت و فشار وارده بر شهر نسبت به گذشته كاهش یافته است.
رییس سازمان نظام مهندسی هرمزگان اضافه كرد: استاندارد به مصالح و شیوه اجرا باز می گردد و در اینجا باید نقش افراد غیر مهندسی كه در این فرآیند حضور دارند را مشخص شود.
رضایی سردره خاطر نشان كرد: در راستای رعایت ایمنی ساختمان ها در شهر بندرعباس به دنبال ایجاد ساز و كاری هستیم كه یا فردی به عنوان مسوول ایمنی به فرآیند احداث ساختمان اضافه شود یا ناظر ساختمان این نقش را ایفا كند.
وی اشاره كرد: ناظر ساختمان باید به واقع ناظر شود و از طرف دیگر عاملی به این فرآیند اضافه شود كه صاحب صلاحیت باشد و مسوولیت اجرا را بپذیرد.
رییس سازمان نظام مهندسی هرمزگان بیان داشت: این چرخه باید كامل شود و هنوز چرخه كاملی نداریم و در بسیاری از مواقع مسوولیتی بر عهده ناظر گذاشته می شود كه وظیفه وی نیست.
رضایی سردره افزود: در حال پیگیری برای تعیین ناظر ساختمان به عنوان مسوول ایمنی هستیم، ناظر می تواند هر 2 وظیفه را انجام دهد كه این از بروز تعارض جلوگیری می كند.
وی خاطر نشان كرد: گاهی اعلام می شود در یك كارگاه ساختمانی بدون حضور ناظر اتفاق و حادثه ای رخ داد كه هنگام بررسی موضوع مشخص می شود كارگاه بدون مجوز بوده و هیچ ناظری در چنین كارگاهی حضور ندارد و نباید به پای ناظر یا نظام مهندسی نوشته شود.
** بندرعباس و 23 مشكل
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس هم در این میزگرد گفت: یكی از مشكل های كشور نداشتن كتاب قانون ایمنی مصوب مجلس شورای اسلامی است در حالی كه بسیاری از كشورهای با شرایط ایمنی مشابه و یا در معرض بلایای طبیعی، از حدود 80 تا 90 سال قبل كتاب ایمنی داشته و آن را چندین بار اصلاح كرده اند.
فرجام دانش بیان كرد: سال 82 همزمان با زلزله بم زلزله ای در كوبه ژاپن به وقوع پیوست كه موجب اصلاحیه كتاب ایمنی آن كشور شد و هر منطقه و كشور هم باید كتاب ایمنی متناسب با اقلیم و فرهنگ خود داشته باشد.
به گفته رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس، در بندرعباس با 23 مشكل درگیر هستیم كه بیشتر آنها در زمینه ساخت و ساز ساختمان هاست كه برای آنها راهكار نوشته شده و سال 94 به اسم دستورالعمل ایمنی شهر بندرعباس در شورای شهر تصویب شد.
دانش اضافه كرد: بندرعباس به عنوان نخستین شهر كشور این دستور كار را به تصویب رسانده ولی ضمانت اجرایی آن بسیار مهم است،
وی افزود: دستور كار ایمنی بسیار خوب نوشته شده و ضوابط اجرایی آن با شهرداری است كه ارگان های دیگر نیز باید با آن همكاری كنند.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس گفت: در كشور اتفاق های بسیاری روی كاغذ افتاده ولی در عمل هنوز عقب هستیم و سرعت این تحول بسیار پایین است.
دانش یاد آور شد: سازندگان ساختمان باید دستوركار ایمنی شهر را اجرایی كنند ولی افراد غیر متخصصی كه با هدف سود جویی وارد حوزه ساختمان سازی شده اند تصور می كنند رعایت ایمنی كاری اضافه و تشریفاتی است و دنبال هزینه نكردن برای برخی موارد مهم مانند پیش بینی سیستم اطفاء حریق در ساختمان هستند.
وی اظهار داشت: این موضوع به یكی از چالش های آتش نشانی تبدیل شده و بسیاری از افراد با واسطه كردن دوستان و آشنایان خود در پی چشم پوشی آتش نشانی از رعایت نكردن موارد ایمنی ساختمان هستند در صورتی كه باید برعكس باشد.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس بیان كرد: اما مهندسان و متخصصان این حوزه در پی افزایش هرچه بیشتر ایمنی ساختمان هستند و برای این منظور از سازمان آتش نشانی مشاوره می خواهند.
دانش بیان كرد: برخی ساختمان ها بدون وجود ایمنی و گرفتن پایان كار از شهرداری مورد استفاده و سكونت قرار می گیرند كه نمونه آن ساختمان مسكونی موسوم به برج تهران در خیابان دانشگاه بندرعباس بود كه آبان 95 دچار حریق شد.
وی اضافه كرد: برای ملزم كردن دست اندركاران ساختمان سازی و مالكان مجتمع های تجاری، از 18 روز قبل، آتش نشانی حتی اگر مغازه ایمن باشد به آنها اجازه فعالیت در ساختمان و مجتمع های ناایمن را نمی دهد كه این موضوع گلایه های سازمان صنعت، معدن و تجارت را به همراه داشته است اما برای ارتقای ایمنی شهروندان چاره ای جز اجرای این ضوابط نیست.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس افزود: اگر این سازمان نگرش مالی و كسب درآمد داشت می توانست با چشم پوشی از ایمنی، از متخلفان بخواهد مبلغی به عنوان جریمه پرداخت كنند و گواهی ایمنی بگیرند ولی نباید نسبت به جان انسان ها دیدگاه مالی داشت.
وی اشاره كرد: حتی برای مسدود سازی ستاره جنوب كه قبل از وقوع آتش سوزی سال 95 یازده مرتبه اخطاریه گرفته بود تلاش كردیم كه مسوولان گفتند به دلیل احتمال بروز بازتاب های اجتماعی منفی این كار را انجام نمی دهند.
دانش افزود: رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی ضابطه اجرایی برای جلوگیری از بهره برداری از ساختمان های ناایمن ندارد و به همین دلیل مشكل را اعلام می كند و سازمان ها و ارگان های دیگری باید این كار را انجام دهند.
وی گفت: تمام ساختمان های ناایمن شهر بندرعباس شناسایی و فهرست آنها به نهادهای نظارتی هرمزگان اعلام شده تا پیگیری های لازم را انجام دهند.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس افزود: در شهر بندرعباس حدود 300 ساختمان پر خطر وجود دارد و نمی توان گفت ساختمان ناایمن است زیرا گاهی ایمنی رعایت شده ولی ساختمان ناایمنِ مجاور آن را پرخطر كرده و محیط ناایمن شده است.
**ابزاری برای جلوگیری از بهره برداری ساختمان های ناایمن وجود ندارد
رییس سازمان نظام مهندسی هرمزگان با تایید گفته های دانش بیان داشت: زمانی كه آتش نشانی اعلام می كند ساختمانی ناایمن است و نظام مهندسی نیز گواهی پایان كار و عملیات نداده، ابزاری برای ممانعت از بهره برداری از آن وجود ندارد.
مهدی رضایی سردره بیان داشت: قانون متولی و نهاد مشخصی كه بتواند به صورت جدی به این موضوع رسیدگی كند مشخص نكرده و سازمان های نظام مهندسی و آتش نشانی هم اختیاری برای این كار ندارند كه این خلاء قانونی باید برطرف شود.
وی ادامه داد: اطلاعات این موارد هم زمانی می رسد كه كار از كار گذشته و به علت وقوع حادثه صدمه فراوانی وارد آمده است و از سوی دیگر اداره ها و ارگان های مرتبط با ساخت ساز امكان و ظرفیت قانونی برای پرداختن به موضوع را نداشته اند.
وی خاطر نشان كرد: پس از وقوع حادثه افراد بدون آگاهی از شرح وظایف، سازمان هایی مانند نظام مهندسی و آتش نشانی را مسئول حادثه می دانند.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: وقتی ساختمانی پایان كار ندارد به معنی این است كه دارای اشكال بوده و ناایمن است بنابراین نباید مورد استفاده قرار گیرد.
**بافت فرسوده بندرعباس بن بست امدادگران است
معاون آموزش و پژوهش هلال احمر هرمزگان هم در این میزگرد گفت: ساخت و سازهای ناایمن در سطح شهر بندرعباس مشكل های زیادی به وجود می آورد كه در این زمینه تجربه های زیادی به دست آمده و نیروهای جمعیت هلال احمر در سیلاب های سال های 92 و 93 به مدت 2 هفته درگیر رفع مشكل های ایجاد شده برای مردم بودند.
احمد رییسی افزود: ساخت و سازهای انجام شده در بالادست خورهای بندرعباس موجب شد آب از مسیر اصلی خود خارج شده و وارد منازل شود و مردم هم علت این اتفاق را درك نمی كردند.
وی ادامه داد: این حوادث جزو بلایای انسانی است كه به دلیل رعایت نكردن اصول ایمنی به وقوع می پیوندد، همچنین در زلزله هایی كه در استان رخ داده مانند زلزله بستك شاهد تخریب خانه های ناایمن بودیم.
معاون آموزش و پژوهش هلال احمر هرمزگان بیان داشت: اگر زلزله ای شدید در بندرعباس رخ دهد شاهد معضل بزرگی خواهیم بود و برای محله های ناایمن این شهر مانند بافت های فرسوده شهری هیچ كاری نمی توان انجام داد.
رییس سازمان نظام مهندسی هرمزگان در این زمینه نیز اظهار داشت: فردی كه اقدام به احداث ساختمان در منطقه ناایمن و به صورت ناایمن می كند، علاوه بر در معرض خطر قرار دادن خود، امكان خدمات رسانی به بقیه را هم از نیروهای نجات و امداد سلب می كند.
**تعداد فراوان شماره های اضطراری در ایران
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس گفت: در تمام دنیا تنها یك شماره تلفن سه رقمی وجود دارد،
به عنوان مثال در انگلیس این تلفن سه رقمی 999 است و مردم برای هر اتفاق ضروری از دعوای خانوادگی تا قتل، كشتار، سیل و زلزله با آن تماس می گیرند.
دانش افزود: این سه شماره به عنوان ستاد مدیریت بحران عمل كرده و مشخص می كند چه اداره و نهادی باید برای حادثه یا مساله ایجاد شده اقدام كند.
وی ادامه داد: این سه شماره باید به اندازه ای روان باشد كه در ذهن كودك 6 ساله تا فرد مسن حك شود و به راحتی بتواند با تلفن همراه آن را شماره گیری كند ولی در ایران 36 سه شماره تلفن امدادی وجود دارد كه برخی از آنها آن ها هم در حالت پیغام گیر قرار دارند.
**هلال احمر در راستای وظایف تخصصی خود تجهیز شود
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس همچنین ابراز داشت: صلیب سرخ یا هلال احمر در تمام دنیا تنها 2 وظیفه اصلی اسكان اضطراری و تغذیه را بر عهده دارد و وظیفه امداد و نجات را انجام نمی دهد.
دانش افزود: انتظار وجود شیفت 24 ساعته و انجام عملیات به موقع نجات و امداد از جمعیت هلال احمر اشتباه است و این نهاد هنگام وقوع حوادثی مانند زلزله فراخوان می كند تا نیروها حضور یابند.
وی ادامه داد: پایگاه های امداد ونجات بین شهری را در هیچ كشوری به هلال احمر نمی دهند و این ها برای آتش نشانی هاست و حتی اورژانس در آتش نشانی مستقر است و اكنون مسوولان به این نتیجه رسیده اند كه آتش نشانی ها در پایگاه های نجات و امداد بین شهری مستقر شوند.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس تاكید كرد: اگر هلال احمر را در راستای انجام وظیفه خود تجهیز كنند بسیار صحیح تر است.
**نیروی آماده در آتش نشانی، لوازم در هلال احمر
دانش گفت: هلال احمر به اندازه كافی نیروی متخصص و آماده به انجام وظیفه ندارد، اما آتش نشانی نیروی متخصص و آماده انجام وظیفه دارد ولی وسایل و تجهیزات مورد نیازش در هلال احمر است.
*سردرگمی هنگام حوادث برون شهری
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس یكی دیگر از مشكلات را سردرگمی هنگام حادثه در خارج از حریم شهرها دانست.
به گفته دانش، آتش نشانی تا محدوده شهر اجازه حضور و خدمات دهی دارد و اگر نیاز به حضور در مسافت دورتری باشد باید از طریق استانداری از شورای تامین استان اجازه گرفت.
وی افزود: اگر بدون مجوز خدمات داده شود و موقع خدمات دهی حادثه ای رخ دهد،آتش نشانی باید جوابگو شد كه چرا بدون اجازه شورای تامین اقدام كرده است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان هرمزگان هم گفت: موارد بسیاری رخ داده كه دسترسی به مسوول وجود ندارد و مدیر آتش نشانی یا هر نیروی امدادی دیگری باید تصمیم بگیرد و نیرو اعزام كند.
رضایی سردره افزود: اگر برای این نیرو اتفاقی رخ دهد هیچ كس پاسخگو نیست، همچنین اگر دسترسی به استانداری باشد تا زمان تشكیل شورای تامین و اخذ مجوز زمان بسیاری از دست می رود.
**مدیران یا با بحران آشنا نیستند یا اغراق می كنند
دانش با ذكر خاطره ای گفت: نشست شورای مدیریت بحران سه روز بعد از حضور استاندار جدید در استانداری هرمزگان برگزار شد و همه مدیران برای خدمات رسانی زمان وقوع بحران اعلام آمادگی كردند.
اما من به عنوان رییس سازمان آتش نشانی اعلام كردم به هیچ عنوان آمادگی ندارم، مدیرانی كه برای مواقع بحرانی اعلام آمادگی كردند یا بحران را نمی شناسند و یا اغراق می كنند.
سازمانی می گوید یك جرثقیل 30 تنی دارم، با این جرثقیل چگونه می خواهد یك شهر را نجات دهد، زمانی كه مسوول اداره ای می گوید آمادگی نجات شهر بندرعباس را دارم باید حداقل 150 جرثقیل 30 تن در اختیار داشته باشد.
**سیل جایی بیاید كه ما می گوییم
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان هرمزگان هم گفت: این گونه سخن گفتن به مانند آن است كه بگوییم آماده ایم سیل بیاید ولی تنها در جایی كه ما مشخص می كنیم بیاید و با سخنان رییس سازمان آتش نشانی به طور كامل موافقم.
**بندرعباس برای وقوع زلزله بزرگ آمادگی ندارد
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس اظهار داشت: مشكل آنجاست كه قبل از وقوع حادثه و بحران طرح نمی نویسیم و آسیب شناسی واقعی هم انجام نمی دهیم.
دانش بیان داشت: اما همان كوبه ژاپن برای زلزله هشت و نیم ریشتری آماده است و پیش بینی های لازم را انجام داده و حتی پیش بینی كرده اند چند نفر در چنین زمین لرزه ای جان خود را از دست خواهند داد.
وی ادامه داد: همچنین پتو، پوشاك بچه، غذا و جزیی ترین لوازم مورد نیاز را در انبارهای بزرگ نگهداری می كنند كه در بازدیدی از این انبارها دیدیم این لوازم را 478 مرتبه به روز رسانی كرده بودند.
وی اشاره كرد: در خصوص بندرعباس باید بگوییم آمادگی برای وقوع زلزله نداریم و بافت قدیم و فرسوده این شهر ناایمن است كه هنگام وقوع زلزله هیچ كاری برای آن نمی توان انجام داد.
**قانون در بندرعباس محكم تر از تهران
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس ابراز داشت: در ساخت و سازهای جدید، نسبت به بسیاری از شهرها بهتر عمل كرده ایم و برای حفظ جان مردم هنگام وقوع حوادث احتمالی در مناطق، بسیار سخت گیری شده و مجوزی برای احداث ساختمان در نقطه یا شرایط ناایمن صادر نشده است.
دانش اضافه كرد: بسیاری از قانون هایی كه اینجا اجرا می شود در پایتخت كشور هم رعایت نمی شود و به عنوان مثال آتش نشانی پایتخت برای ساختمان های بیش از هفت طبقه می تواند نظارت ایمنی داشته باشد اما این نظارت در بندرعباس از نظر قانونی فراگیر است.
**آسیب پذیری بندرعباس از تهران كمتر است
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان هرمزگان گفت: با نظر آتش نشانی موافقم و اگر یك اتفاق مشابه با قدرت مشابه در شهری مانند بندرعباس و تهران رخ دهد آسیب پذیری بندرعباس از تهران كمتر است.
رضایی سردره اضافه كرد: گاهی بساز بفروش ها نصف موارد ایمنی را در ساختمان رعایت نمی كند و با هر روشی و به كارگیری دوستان و آشنایانی كه در اداره ها دارند به دنبال دور زدن سازمان نظام مهندسی و آتش نشانی هستند تا هزینه های خود را كاهش دهند.
وی ابراز داشت: این افراد در مسیر ساخت و ساز با قوانینی روبه رو می شوند كه اگر بتوانند از این قوانین عبور كنند ایمنی ساختمان ضعیف خواهد شد.
وی افزود: گاهی ایمنی ساختمان بر اساس فهرست بررسی می شود كه به دلیل نداشتن یك یا چند مورد، ناایمن تشخیص داده می شود و گاهی كلیات در نظر گرفته می شود و ایمنی بندرعباس كه پیش از این عنوان شد، بر اساس كلیات است.
كیفیت بخشی به زندگی محور باشد
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان هرمزگان اظهار داشت: همه اداره ها و نهادها باید افزایش كیفیت زندگی انسان را به عنوان محور كارهای خود قرار دهند كه اكنون این محور تعریف نشده است.
به گفته رضایی سردره، با یك قدم زدن ساده در خیابان های شهر بندرعباس متوجه می شویم محوریت با انسان نیست در صورتی كه در كشورهای دیگر انسان و افزایش كیفیت زندگی وی محور قانون و كارهاست.
وی اضافه كرد: به عنوان مثال این شهر خیابانی كه بتوان از ابتدا تا انتهایش را پیاده رفت وجود ندارد و پیاده روهای آن فرو رفتگی ها و برآمدگی های فراوانی دارند.
**پهنه بندی شهری بزرگترین مشكل بندرعباس است
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان هرمزگان اظهار داشت: اكنون پهنه بندی شهری بزرگترین مشكل موجود بندرعباس است، وقتی تفكیك قطعات مسكونی، اداری و غیره به شكل كنونی است همچنان مشكل خواهیم داشت.
رضایی سر دره افزود: در زمان مسوولیت معاونت عمرانی استانداری هرمزگان حتی این موضوع را در شورای عالی معماری و شهرسازی پیگیری كردیم و گفتیم تفكیك كنونی برای بندرعباس كارایی ندارد.
وی تصریح كرد: آن تفكیك مستطیلی عجیب و غریب ناهمخوان با اقلیم و فرهنگ بندرعباس را در كنار عرض كم معابر قرار می دهیم و از آتش نشانی می خواهیم ایمنی آن را تامین كند كه هیچگاه نخواهد توانست.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان هرمزگان گفت: یكی از بزرگترین مشكل های شهر بندرعباس در نوع غلط پهنه و تفكیك است و آنگاه شما به عنوان خبرنگار می پرسید این شهر چند درصد ایمنی دارد كه در پاسخ باید بگویم ایمنی ندارد.
رضایی سردره ادامه داد: با این شرایط به ساختمان تازه ساز بسیار ایمن هم نمی توان خدمات داد، بنابراین باید از ابتدا شروع كرد.
وی ابراز داشت: به عنوان مثال ساختمانی در این شهر ساخته شده كه به هنگام وقوع حادثه ای مانند زلزله، مسیر امداد رسانی به ساكنان یك كوچه یا خیابان را مسدود می كند و افراد در آن خیابان زندانی می شوند.
وی گفت: گاهی اطراف ساختمان ها ایمنی لازم را ندارند و عرض معابر و كوچه ها كمتر از اندازه مورد نیاز و استاندارد است كه این امدادرسانی را دشوار می كند، اگر اطراف ساختمان ناایمن باشد، امدادرسانی به سختی انجام می شود و گاهی غیر ممكن خواهدبود.
وی یاد آور شد: گاهی آسیب پذیری به ایمنی ساختمان مربوط نمی شود و ساختمان ناایمن مجاور، آنرا ناایمن می كند.
شبكه هوایی برق سد راه نجات و امداد
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس در تشریح بخش دیگری از مشكلات حوزه ایمنی اظهار داشت: اگر عرض معبر 8 متر باشد تا 5 طبقه می توان مجوز ساخت و ساز داد ولی كابل برق باید به صورت زمینی عبور كرده باشد چرا كه كابل هوایی هنگام وقوع حادثه ای مانند حریق، اجازه نجات افراد گرفتار در طبقات بالا را نمی دهد.
دانش افزود: این در دستورالعمل ایمنی شهر بندرعباس مصوب شده و شركت توزیع برق به سرعت باید نسبت به زمینی كردن كابل های برق اقدام كند ولی مشكل اعتباری دارد و در اولویت برنامه هایش نیست.
وی ادامه داد: بارها اتفاق افتاده كه برای نجات جان افراد نیاز به قطع سیم برق جهت استفاده از بالابر لازم شده اما قطع برق باید توسط شركت توزیع انجام شود و تا زمان آمدن نیروی این شركت زمان می گذرد.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس اظهار داشت: در چنین موقعیتی ثانیه ها اهمیت بسیاری داشته و احتمال دارد فرد به دلیل استرس و اضطراب شدید، از ارتفاع بپرد و جان خود را از دست بدهد.
دانش افزود: اگر برق قطع نشود جان آتش نشان به خطر می افتد و علاوه بر آن بالابرهای آتش نشانی بندرعباس هوشمند هستند كه در فاصله یك و نیم متری جریان برق متوقف شده و سیستم قفل می شود.
**ساخت و سازهای دولتی الگوی مردم است
دانش همچنین گفت: ساختمان های دولتی باید به لحاظ رعایت نكات ایمنی الگو باشند ولی وقتی ساختمان دولتی ایمن نیست دیگران هم به آن را الگو قرار داده و طبق آن عمل می كنند.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان هرمزگان اظهار داشت: ساختمان های دولتی از شهرداری پروانه ساخت نمی گیرند و در لحظه آخر باید تاییدیه ایمنی بگیرند.
**یك ابتكار نجات بخش
اما در میان این گفته ها كه كم و بیش نگران كننده هستند رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بندرعباس خبری خوب هم می دهد.
به گفته دانش امسال سامانه اعلام حریق ساختمان ها به سامانه 125 آتش نشانی متصل می شود كه مرحله آزمایشی آن انجام شده است.
دانش افزود: این برنامه از دهه فجر آغاز خواهد شد كه با انجام آن، آتش نشانی حتی زودتر از نگهبان ساختمان از وقوع حریق مطلع می شود.
وی اضافه كرد: در زمینه آموزش مقابله با بحران برای بزرگسالان و كودكان برنامه ریزی شده كه نیروهای آتش نشانی به خانواده ها آموزش های لازم را می دهند و كودكان از طریق بازی این آموزش ها را فرا می گیرند.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس اشاره كرد: با هماهنگی و همكاری آموزش و پرورش رشته تحصیلی آتش نشانی در یكی از هنرستان های بندرعباس راه اندازی شده كه مدرسان آن هم از سازمان آتش نشانی هستند.
وی اشاره كرد: یكی از مهمترین چالش ها ناآگاهی مردم از چگونگی نجات افراد در شرایط بحرانی است كه در این زمینه آموزش های لازم باید داده شود.
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس افزود: شاید در هر خانه ای جعبه كمك های اولیه باشد كه درون آن فقط چسب زخم، بتادین و باند وجود دارد ولی چرا نباید یك دستگاه فشارخون یا شوك الكتریكی برای نجات افرادی كه دچار حمله قلبی شده اند، در آن قرار داشته باشد.
**آگاهی مردم از حوادث و بلایای طبیعی 9 درصد است
معاون آموزش و پژوهش هلال احمر هرمزگان اضافه كرد: سال 95 آگاهی مردم كشور از حوادث و بلایای طبیعی 9 درصد اعلام شد كه هلال احمر برای افزایش آن به 30 درصد برنامه 5 ساله طراحی و اجرایی كرده كه اكنون در سال دوم اجرای آن قرار داریم.
احمد رییسی ادامه داد: طرح ملی خادم یا هر خانواده یك امدادگر با مراجعه مربیان به درب منازل مردم برای آموزش توسط هلال احمر انجام می شود و طرح های دیگری مانند آمادگی در برابر مخاطرات هم اجرا می شود.
وی افزود: اگر افراد آموزش ببینند نیاز كمتری برای تماس با اورژانس خواهند داشت و حتی می توانند جان اعضا خانواده خود را نجات دهند.
**وجود ایمنی نشانه كیفیت زندگی است
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان هرمزگان بیان داشت: امروزه به رعایت نكات ایمنی در ساختمان باید به عنوان كیفیت زندگی نگاه شود.
به طور مثال در گذشته ساختمان های 4 طبقه آسانسور نداشتند اما اكنون مردم كمتر حاضر به سكونت در ساختمان های بدون آسانسور هستند.
**همیشه پای رسانه در میان است
رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس در حالی كه در یك مركز خبری و بین خبرنگاران ایرنا نشسته ، از انتقاد از این حوزه هم غافل نشد و گفت:متاسفانه برخی از رسانه ها، حتی صدا و سیما روش های غیر حرفه ای در تهیه خبرهای حوادث دارند.
دانش بیان كرد: به طورمثال این رسانه در حادثه پلاسكو یك هفته به طور مداوم تصویر بیرون آوردن اجساد از زیر آوار را پخش می كرد در صورتی كه در حادثه یازده سپتامبر سال 2011 میلادی آمریكا هیچ رسانه ای عكس و تصویری از اجساد پخش نكرد.
وی اظهار داشت: این گونه اطلاع رسانی اثرهای منفی داشته و هم شهروندان و هم نیروهای امداد و نجات را درگیر حاشیه های پیدا و پنهان و پیامدهای منفی می كند.
در مجموع به نظر می رسد ریل گذاری تقریبا مناسبی برای حركت بندرعباس به سمت تبدیل شدن به یك شهر ایمن انجام شده كه تصویب دستورالعمل ایمنی مصداق بارز آن است.
اما این به تنهایی كافی نیست و اگر مسوولان و متولیان نسبت به اجرای آن همت لازم را به خرج ندهند در نهایت ایمنی كاغذی نصیب شهروندان خواهد شد.
3219 /2094 /6048
بندرعباس - ایرنا - رعایت ایمنی و استاندارد در ساخت و سازها با توجه به حادثه خیز بودن شهرهای ایران از جمله بندرعباس اهمیت ویژه ای یافته و كارشناسان و متخصصان شركت كننده در میزگرد ایرنا بندرعباس را شهری معرفی كردند كه بیشتر ساختمان های آن ایمن هستند اما به ایمنی شهر اطمینانی نیست.