سمانه شاددل روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اصلاح حمل و نقل عمومي شهر زنجان از سال 94 در شهر زنجان آغاز شد كه با بهره گيري مشاور متخصص زواياي مشكلات تاثيرگذار در بهره وري ناوگان اتوبوسراني مورد بررسي قرار گرفت.
وي اظهار داشت: نرخ كرايه، فاصله ايستگاه ها، سرعت حركت و فرسودگي ناوگان مسيرها و ترافيك و از طرفي آماري از ميزان تقاضاي سفر مردم نيز مورد پايش قرار گرفت تا از اين طريق خطوط تمايل سفر استخراج شود.
شاددل افزود: خروجي اين مطالعه خطوط جديد اتوبوسراني سطح شهر بود اما زمان سفر اتوبوس هاي سطح شهر بنا به دلايل مختلفي شامل نداشتن خط ويژه و توقفهاي خارج از ايستگاه بيشتر و تعداد مسافران نيز به مراتب كاهش يافته بود.
وي بيان كرد: همين مساله موجب شده بود تا بخش خصوصي به دليل كاهش درآمد آنگونه كه بايد و شايد از عهده هزينه ناوگان شامل بهسازي و نوسازي برنيايد.
سرپرست حوزه ترافيك و حمل و نقل شهرداري زنجان ادامه داد: بر اين اساس افزايش كرايه تنها راه بالابردن درآمد رانندگان اتوبوس نيست و براي افزايش تعداد مسافر و مطلوبيت ناوگان حمل و نقل عمومي بايد سرعت خدمات رساني افزايش يابد.
وي اضافه كرد: كنترل ايستگاه ها و توقفها به 2 زير ساخت نياز دارد، اولي نرم افزاري ديگري فرهنگ سازي است كه فرهنگ سازي در گرو همكاري رسانههاست كه در موضوع نرم افزارها نيز اقدامات متعددي توسط شهرداري زنجان انجام شده است.
شاددل افزود: طبق برنامه ريزي ها قرارداد شهرداري با رانندگان تغيير خواهد يافت به نحوي كه از سوي شهرداري يارانه به ناوگان حمل و نقل عمومي تزريق خواهد شد كه اين مهم براي اولين بار رخ مي دهد.
وي يادآوري كرد: رويكرد شهرداري و شوراي شهر اصلاح و ساماندهاي حمل و نقل عمومي در شهر زنجان است و با اين هدف يارانه اختصاص داده شده است.
به گفته اين مسئول، سالهاست اتوبوسراني زنجان بصورت سنتي فعاليت مي كند و در اين ميان مكانيزه و سيستماتيك كردن آن مستلزم صرف زمان زيادي است و تحقق اين مهم در بازه زماني كوتاه امكان پذير نيست.
به گزارش ايرنا، شهر زنجان به عنوان مركز استان 420 هزار نفر جمعيت و سه منطقه شهرداري دارد.
9646/6085
زنجان - ايرنا - سرپرست حوزه ترافيك و حمل ونقل شهرداري زنجان گفت: با فراهم شدن زيرساخت هاي لازم سيستم ناوگان حمل و نقل شهر زنجان از سنتي به مكانيزه تغيير خواهد يافت كه اين مهم در راستاي خدمات رساني مطلوب به شهروندان است.