۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۱۰
کد خبر: 83181084
T T
۰ نفر

كتاب 'جام زرين حسنلو' در خوي منتشر شد

۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۱۰
کد خبر: 83181084
كتاب 'جام زرين حسنلو' در خوي منتشر شد

اروميه- ايرنا- رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي خوي گفت: 'جام زرين حسنلو' نوشته رضا بايرامزاده، كارشناس ارشد تاريخ ايران باستان در 120 صفحه با تيراژ هزار نسخه توسط انتشارات آكادميك روانه بازار كتاب شد.

پيمان تابانفر روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: در ابتداي اين اثر، جوانب تاريخي اقوام ماننا و اورارتورها بررسي شده است تا نگاهي پژوهشي در خصوص زمان ساختن جام حسنلو به خوبي دريافت شود.
وي با اشاره به بررسي هاي پژوهشگر اين كتاب، اضافه كرد: پس از آن موقعيت تپه حسنلو و جام آن، ظروف فلزي كه در دوره اوايل هزاره اول قبل از ميلاد در اين منطقه و شمال ايران ساخته واستفاده شده بررسي شده و همچنين نقش هاي جام حسنلو با يك حماسه هوري مقايسه شده است.
وي افزود: نويسنده در اين اثر، تركيبات و نقوش موجود در روي جام را مشخص كننده نقش هاي ايراني عنوان كرده و گفت: اين نقوش داراي مفاهيم نمادين و آييني داشته و اشيايي پررمز و راز هستند كه قرنها از زمان خلق آنها فاصله داريم و از جمله گران مايه ترين آثار هنري ايران است.
وي افزود: جذابيت و گيرايي اين اثر فاخر توامان مرهون غناي شمايل انگاري و سبك خطي و با روح آن بوده و از تمامي ابزارها و انواع صناعات سازنده خود بهره مند شده است.
به گزارش ايرنا تپه تاريخي حسنلو در 80 كيلومتري اروميه و 9 كيلومتري شهرستان نقده قرار دارد و با قدمت هشت هزار ساله يكي از مهمترين سايت هاي باستاني ايران با شهرت جهاني است.
جام زرين حسنلو يكي از مهمترين آثار مكشوفه از اين محوطه تاريخي است كه قدمت سه هزار ساله دارد و هم اكنون در موزه ملي ايران باستان نگهداري مي شود .
اين اثر در سال 1344 به شماره 485 در فهرست آثار ملي ثبت شده و جهت انجام فعاليت هاي علمي، فني و پژوهشي به پايگاه ملي تبديل شده است.
تپه حسنلو بر اساس نظر كارشناسان ميراث فرهنگي، بزرگترين شهر و دژ در نوع خود در عصر آهن در منطقه خاورميانه به شمار مي رفت كه قدمت آن به 6 هزار سال پيش مي رسد و پيش بيني مي شود كه در آينده نزديك براي ثبت در آثار جهاني به سازمان يونسكو معرفي شود.
بر اساس داده هاي باستان شناسي، اين تپه در 10 دوره مورد سكونت قرار گرفته است كه دوره دهم كه قديمي ترين دوره سكونت حسنلو به حساب مي آي،د مربوط به هزاره ششم تا هزاره سوم قبل از ميلاد بوده است.
به گزارش ايرنا، رضا بايرام زاده داراي كارشناسي ارشد تاريخ هنر با گرايش ايران باستان است؛ وي بيش از 10 مقاله علمي پژوهشي در حوزه تاريخ باستان دارد كه در مجلات علمي دانشگاهي معتبر كشور به چاپ رسيده و در حال حاضر كارشناس مسوول اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خوي است.
8135/7129